Ad Config - Website header

 

Article_top

Шофьорите с рисково поведение да плащат с до 400% по-скъпа застраховка "Гражданска отговорност", а тези, които спазват закона  да ползнат отстъпка до 1/4 от цената на застраховката. Това предвижда проектонаредба на Комисията за финансов надзор (КФН), публикувана на сайта й за обществено обсъждане. 

Става дума за въвеждане в България на т.нар. система "бонус-малус". Новият подход предвижда финансови насърчения за коректните шофьори и тежести за пренебрегващите правилата. 

Този вариант е избран от международен консултант след като приключва дейността на работна група от експерти от КФН, МВР и транспортното министерство, съобщават от финансовия надзор. 

Предвидени са общо 20 класа, като базовият клас (8) е равен на базовата застрахователна премия – премията, както е определена от застрахователя без допълнителни изменения. Ще бъдат въведени седем класа бонус (1-7), които ще се прилагат към шофьорите с изрядно поведение на пътя. Те ще плащат по-ниска застраховка. Ще има и дванадесет класа за малус (9-20). Те ще важат за собствениците на автомобили с рисково поведение при шофиране. Максималното увеличение на застраховката за тях ще е 400% от базовата премия, обясняват системата от КФН. При въвеждането на системата всички шофьори ще започнат да бъдат таксувани от базовия клас - тоест няма да ползват нито намаление, нито увеличение. Разликите ще дойдат след първата година от функционирането на системата - според броя нарушения на пътя и тяхната тежест или при липсата на такива шофьорите ще попадат в "бонус" или "малус" класовете. 

Нарушенията на пътя пък са в 7 категории. Най-леките са в първа категория и ще увеличават "бонус-малус" класа с една степен.

Най-тежките нарушения са в седма категория с деветнадесет степени, като собственикът или автомобилът отиват в най-високия "бонус-малус" клас, се казва в съобщението от КФН.

За да се избегнат манипулации, "бонус-малус" класът на автомобила ще се запазва и при неговото прехвърляне, както и при прекратяване на регистрацията.

Идеята на КФН идва в разгара на споровете и преди второто четене на правителствените промени в Кодекса за застраховането. Застрахователните компании настояват за таван на обезщенетията за роднини при смърт на пътя, след като със съдебно решение бе разширен кръгът от близки, които могат да предяват претенции. Периодът за това е 5 години. 

Компаниите твърдят, ча ако няма таван, "Гражданска отговорност" може да стигне 800 и дори 1000 лева. Дори и сумата да е по-малка - увеличението е неизбежно, твърдят от бранша. Председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова от ГЕРБ внесе исканията им като законов текст между двете четения на промените в кодекса, но премиерът Бойко Борисов в качеството си на лидер на ГЕРБ "разпореди" на депутатите си да не гласуват предложението от Стоянова "преди обществен дебат". 

В четвъртък комисията по бюджет в парламента ще разглежда текстовете от закона. 

Промените се наложиха заради решение на Върховния касационен съд от лятото, което разшири кръга на хората, които могат да претендират за обезщетение. Според Светла Несторова, председател на УС на Асоциацията на българските застрахователи (АЗБ), застрахователите трябва да съберат още между 800 милиона и 1.3 млрд. лева за да покрият претенции за щети от последните пет години.

От асоциацията посочиха, че лимитът, който Менда Стоянова внесе - от 20 000 лева, трябва да е само временен. Текстът за промени в Кодекса за застраховането е предложен от Менда Стоянова, но е подготвен съвместно с Министерството на финансите, Комисията за финансов надзор, Асоциацията на застрахователите в България и други експерти.

Предложените от Менда Стоянова лимити в обезщетенията ще важат, докато се изработи методиката, което вероятно ще продължи поне 6 месеца. Обезщетенията ще се изместят от неимуществени към имуществени щети и ще се изплащат реално на близките на пострадалите и на техните близки, уточниха от АЗБ.

От асоциацията посочиха, че цената на застраховката Гражданска отговорност е свързани с много катастрофи в страната. Докато в ЕС смъртността от пътни произшествия е 49 на един милион души, в България тя е 96.

 

Шофьорите с рисково поведение да плащат с до 400% по-скъпа застраховка "Гражданска отговорност", а тези, които спазват закона  да ползнат отстъпка до 1/4 от цената на застраховката. Това предвижда проектонаредба на Комисията за финансов надзор (КФН), публикувана на сайта й за обществено обсъждане. 

Става дума за въвеждане в България на т.нар. система "бонус-малус". Новият подход предвижда финансови насърчения за коректните шофьори и тежести за пренебрегващите правилата. 

Този вариант е избран от международен консултант след като приключва дейността на работна група от експерти от КФН, МВР и транспортното министерство, съобщават от финансовия надзор. 

Предвидени са общо 20 класа, като базовият клас (8) е равен на базовата застрахователна премия – премията, както е определена от застрахователя без допълнителни изменения. Ще бъдат въведени седем класа бонус (1-7), които ще се прилагат към шофьорите с изрядно поведение на пътя. Те ще плащат по-ниска застраховка. Ще има и дванадесет класа за малус (9-20). Те ще важат за собствениците на автомобили с рисково поведение при шофиране. Максималното увеличение на застраховката за тях ще е 400% от базовата премия, обясняват системата от КФН. При въвеждането на системата всички шофьори ще започнат да бъдат таксувани от базовия клас - тоест няма да ползват нито намаление, нито увеличение. Разликите ще дойдат след първата година от функционирането на системата - според броя нарушения на пътя и тяхната тежест или при липсата на такива шофьорите ще попадат в "бонус" или "малус" класовете. 

Нарушенията на пътя пък са в 7 категории. Най-леките са в първа категория и ще увеличават "бонус-малус" класа с една степен.

Най-тежките нарушения са в седма категория с деветнадесет степени, като собственикът или автомобилът отиват в най-високия "бонус-малус" клас, се казва в съобщението от КФН.

За да се избегнат манипулации, "бонус-малус" класът на автомобила ще се запазва и при неговото прехвърляне, както и при прекратяване на регистрацията.

Идеята на КФН идва в разгара на споровете и преди второто четене на правителствените промени в Кодекса за застраховането. Застрахователните компании настояват за таван на обезщенетията за роднини при смърт на пътя, след като със съдебно решение бе разширен кръгът от близки, които могат да предяват претенции. Периодът за това е 5 години. 

Компаниите твърдят, ча ако няма таван, "Гражданска отговорност" може да стигне 800 и дори 1000 лева. Дори и сумата да е по-малка - увеличението е неизбежно, твърдят от бранша. Председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова от ГЕРБ внесе исканията им като законов текст между двете четения на промените в кодекса, но премиерът Бойко Борисов в качеството си на лидер на ГЕРБ "разпореди" на депутатите си да не гласуват предложението от Стоянова "преди обществен дебат". 

В четвъртък комисията по бюджет в парламента ще разглежда текстовете от закона. 

Промените се наложиха заради решение на Върховния касационен съд от лятото, което разшири кръга на хората, които могат да претендират за обезщетение. Според Светла Несторова, председател на УС на Асоциацията на българските застрахователи (АЗБ), застрахователите трябва да съберат още между 800 милиона и 1.3 млрд. лева за да покрият претенции за щети от последните пет години.

От асоциацията посочиха, че лимитът, който Менда Стоянова внесе - от 20 000 лева, трябва да е само временен. Текстът за промени в Кодекса за застраховането е предложен от Менда Стоянова, но е подготвен съвместно с Министерството на финансите, Комисията за финансов надзор, Асоциацията на застрахователите в България и други експерти.

Предложените от Менда Стоянова лимити в обезщетенията ще важат, докато се изработи методиката, което вероятно ще продължи поне 6 месеца. Обезщетенията ще се изместят от неимуществени към имуществени щети и ще се изплащат реално на близките на пострадалите и на техните близки, уточниха от АЗБ.

От асоциацията посочиха, че цената на застраховката Гражданска отговорност е свързани с много катастрофи в страната. Докато в ЕС смъртността от пътни произшествия е 49 на един милион души, в България тя е 96.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още от категорията