Сдружение "Институт за пътна безопасност" (ИПБ) излезе с отворено писмо, адресирано до председателя на бюджетната комисия в парламента и автор на предложенията за лимити на обезщетенията по "Гражданска отговорност" за близките при настъпила смърт на пътя Менда Стоянова. С писмото от организацията намекват, че Стоянова лобира за интересите на застрахователите вместо да действа като народен представител в полза на гражданите. Оттам изразяват и съмнения, че изнесените данни за състоянието на сектора се представят манипулативно и предлагат свой вариант за преизчисляване на обезщетенията.

Между двете четения на Кодекса на застраховането Стоянова внесе предложение за таван на обезщетенията за най-близките - съпруг, родител, дете на загинал при ПТП човек - 20 000 лева. Тъй като наскоро Върховният касационен съд (ВКС) излезе с решение, че кръгът обезщетени лица може да се разшири и с баба, дядо, брат и сестра, както и с други лица, които успеят да докажат голяма близост с починалия, сега Стоянова предлага таван и за тях - 15 000 лева и 5000 лева. Мотивът бе, че застрахователите няма да могат да поемат новите допълнителни разходи при настоящата цена на "Гражданска отговорност". След което заплашиха, че ако не се въведат тавани на обезщетенията, ще се наложи застраховката за щети на пътя да скочи до 1000 лева.

След породилото се обществено недоволство премиерът Бойко Борисов разпореди на депутатите си да не приемат поправката "Стоянова", докато въпросът не се изчисти и не мине през публичен дебат. Стоянова организира разговор миналата седмица, като от Комисията за финансов надзор (КФН) излязоха с предложение за въвеждане на системата "бонус - малус" - т. е. рисковите шофьори да плащат по-скъпа "Гражданска". Това предложение обаче е пълно с двусмислици, най-голямата от които - застраховката "да следва" нарушенията на автомобила, не на водача. 

Ограничен дебат

От ИПБ пишат до Стоянова първо, че организираният от нея "широк дебат" миналия четвъртък всъщност е бил "ограничен дебат", като основното внушение от него е било, че ако не бъдат приети предложенията ѝ за таван на обезщетенията, застраховката "Гражданска отговорност" ще скочи до 1000 лева.

"Институтът за пътна безопасност категорично се противопоставя на направените опити обществото ни да се заплашва и манипулира по този начин. По време на дебата Вие не се противопоставихте на тези манипулации и това доведе до силно напрежение сред гражданите на Република България", посочват от организацията.

И допълват, че в общия хор са се включили от ДПС в лицето на Йордан Цонев, който "се държеше като адвокат на застрахователните компании и с менторски тон спираше всеки опит за противопоставяне на вашето (на Стоянова предложение".

"По този начин дебатът се превърна във фарс", констатират от ИПБ.

Въпроси

Оттам посочват още, че и в момента застрахователните компании могат да вдигнат цената на ГО на 1000 или 2000 лева, но не го правят. Защото цената се определя не само от размерите на риска, а и от пазарните отношения. От Института обръщат внимание и, че до този момент не е представен нито един доклад, който да показва необходимостта премията да стане 1000 лева. И правят следните изчисления, за да покажат, че исканията на застрахователите са необосновани:

От интернет страницата на КФН е видно, че за 2017 г. приходите от застраховка ГО са в размер на 659 227 502 лева, а общо изплатените обезщетения са 406 924 553 лева. Административните разходи по закон могат да достигнат до 20%, или това са 131,8 милиона лева. Т.е остават над 120,5 милиона лева за 2017 година. Тази сума, според КФН, е недостатъчна за обезпечаване на бъдещи искове.

"Това означава, че още в началото на 2018 година застрахователните компании са започнали да работят с недостиг на финансов ресурс. Учудващо е защо, в такъв случай, чак в края на годината и без широк обществен дебат вие внасяте предложение за налагане на лимити на обезщетенията при смърт от ПТП. Тези ваши действия пораждат основателни подозрения, че в случая вие не действате като народен представител, а като представител на застрахователните дружества. Предложението за налагане на лимит за неимуществени вреди ще засегне единствено тези, които най-много са пострадали от неефективното управление на пътната безопасност в България", обръщат се към Менда Стоянова от ИПБ.

Предложения

Според Института трябва да се предложат пакети от мерки, обхващащи целия спектър на застраховката "Гражданска отговорност", включително и адекватна система "бонус-малус". Оттам  предлагат на застрахователните компании да се намали признаването на административните разходи за ГО с 10%, а лимит да има единствено за допълнителния кръг лица, произтичащи от тълкувателното решение на ВКС.

Писмото завършва с призив към шефката на бюджетната комисия да оттегли предложението си:

"Уважаема г-жа Стоянова, настояваме да оттеглите предложението си, за да може дебатът да продължи експертно, без отправянето на ултимативни заплахи към обществеността и без да се насажда усещането, че за пореден път ще бъдем излъгани. Надяваме се, че всички ние в България, които всекидневно попълваме черната статистика от убити, ранени и инвалидизирани, няма да останем сами в борбата си за справедливост".