Ad Config - Website header

 

Article_top

Бензините в България изглеждат евтини само на пръв поглед - просто държавата прибира по-нисък акциз и така позволява на производителя "Лукойл", който доминира на пазара на горива, да продава с висока надценка.

Това показват данни, огласени по bTV, както и таблица, публикувана в социалната мрежа Facebook.

В цените на горивата в България близо 50% е акциз и ДДС. С цена от около 1,20 евро на литър България изглежда като една от държавите в Европейския съюз с най-ниска цена на масовия бензин А-95. Само в Полша и Румъния се оказва, че е малко по-евтино - 1,18 евро, показва проверка на bTV.

Така погледнато, бензините са ни малко по-евтини от останалите страни в ЕС...

Достатъчно е обаче "да се извади" тежестта на акцизите и ДДС от цените и тогава картинката става съвсем ясна.

Без акцизи и ДДС литър от най-масовия бензин в най-бедната държава от ЕС съвсем не изглежда така евтин. Даже е и скъп...

Сравнени по цени, разтоварени от акцизи и ДДС, се оказва, че в 24 от 27-те членки на ЕС цените са по-ниски, отколкото в България. Тук чистата цена на А-95 е 63 евроцента, докато във Франция е 59 евроцента, в Италия – 62 евроцента, във Финландия – 57 евроцента. По-скъпо е само в Испания (64 евроцента), Германия (65 евроцента), Дания (67 евроцента).

Защо е така? Според таблица, публикувана от юриста Георги Георгиев в социалната мрежа Facebook, държавата очевидно прави услуга на руската компания "Лукойл", като "умишлено държи най-ниския позволен акциз в ЕС - само 65 ст. на литър, и така монополистът "Лукойл" си слага огромна надценка.

При изравняване на акциза с другите страни у нас горивата биха скочили над 3 лв. за литър, защото надценката на "Лукойл" е огромна, в пъти по-висока от тази в другите страни, казва Георгиев.

Така държавата ни губи над 1 милиард лева годишно, защото вместо да влизат в хазната ни като акциз, парите се прибират от монополиста "Лукойл" и картела му. При декларирани над 3 милиарда литра вътрешно потребление и при свръхнадценка от над 35 ст. на литър, това прави над 1 милиард лева годишно загуби за хазната ни. Най-лесно е да се сравни с една държава като Австрия, където крайните цени са като тук, но акцизът ( парите, които държавата прибира) е 1 лв. В съседна Гърция акцизът е 1,40 лв., в Турция е 1,80 лв., в Германия - 1,20 лв., а тук само 0,65 лева. В нормалните държави търговската надценка е не повече от 10-15 ст. (5-8 евроцента), а у нас тя е над 40 ст., отбелязва Георги Георгиев.

Поради факта, че "Лукойл" държи и данъчните складове, това пречи на по-евтин внос от съседни страни. Благодарение на настойчивостта на бившите депутати от Реформаторския блок Мартин Димитров и Петър Славов, станаха публично известни данните, че "Лукойл" контролира около 92% от капацитетите на данъчните складове при бензините и 82 процента при дизеловото гориво. Лицензите за това се издават от държавата, т.е. от агенция "Митници" към Министерството на финансите.

Протестите срещу цените на горивата се подновяват

С автошествия, блокади на пътища и улици през уикенда хиляди български граждани протестираха срещу високите цени на горивата и верижните увеличение на цените на основни хранителни стоки. Протестите ще продължат и следващия уикенд.

Наред с това гражданите изразяват своето недоволство и срещу увеличените данъци за старите автомобили и подготвеното поскъпване на задължителната застраховка "Гражданска отговорност". 

Цените на петрола

Средната цена на петрола на Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) се понижи миналия петък до $68.89 за барел. Ден преди това барел от кошницата на ОПЕК се търгуваше за 70.68 долара.

Според експерти в близките месеци цената на петрола ще се установи трайно под 70 долара на барел. Министърът на финансите Владислав Горанов заяви днес, че "цените на горивата в България следват тенденциите в света".

"Очакванията ни са - така е заложено и в 3-годишната бюджетна прогноза на правителството, цените на суровия петрол да се успокоят на нивата, на които са в момента и дори с леки намаления през следващите месеци на 2019 г. Може би трябва повече да се обяснява и коментира. Не е изключена среща е и с Българска петролна и газова асоциация, за да се обсъди веригата на доставки и да се докаже на българските граждани, че това са ценовите равнища, които могат да се прилагат в една пазарна икономика", посочи Горанов.

 

Бензините в България изглеждат евтини само на пръв поглед - просто държавата прибира по-нисък акциз и така позволява на производителя "Лукойл", който доминира на пазара на горива, да продава с висока надценка.

Това показват данни, огласени по bTV, както и таблица, публикувана в социалната мрежа Facebook.

В цените на горивата в България близо 50% е акциз и ДДС. С цена от около 1,20 евро на литър България изглежда като една от държавите в Европейския съюз с най-ниска цена на масовия бензин А-95. Само в Полша и Румъния се оказва, че е малко по-евтино - 1,18 евро, показва проверка на bTV.

Така погледнато, бензините са ни малко по-евтини от останалите страни в ЕС...

Достатъчно е обаче "да се извади" тежестта на акцизите и ДДС от цените и тогава картинката става съвсем ясна.

Без акцизи и ДДС литър от най-масовия бензин в най-бедната държава от ЕС съвсем не изглежда така евтин. Даже е и скъп...

Сравнени по цени, разтоварени от акцизи и ДДС, се оказва, че в 24 от 27-те членки на ЕС цените са по-ниски, отколкото в България. Тук чистата цена на А-95 е 63 евроцента, докато във Франция е 59 евроцента, в Италия – 62 евроцента, във Финландия – 57 евроцента. По-скъпо е само в Испания (64 евроцента), Германия (65 евроцента), Дания (67 евроцента).

Защо е така? Според таблица, публикувана от юриста Георги Георгиев в социалната мрежа Facebook, държавата очевидно прави услуга на руската компания "Лукойл", като "умишлено държи най-ниския позволен акциз в ЕС - само 65 ст. на литър, и така монополистът "Лукойл" си слага огромна надценка.

При изравняване на акциза с другите страни у нас горивата биха скочили над 3 лв. за литър, защото надценката на "Лукойл" е огромна, в пъти по-висока от тази в другите страни, казва Георгиев.

Така държавата ни губи над 1 милиард лева годишно, защото вместо да влизат в хазната ни като акциз, парите се прибират от монополиста "Лукойл" и картела му. При декларирани над 3 милиарда литра вътрешно потребление и при свръхнадценка от над 35 ст. на литър, това прави над 1 милиард лева годишно загуби за хазната ни. Най-лесно е да се сравни с една държава като Австрия, където крайните цени са като тук, но акцизът ( парите, които държавата прибира) е 1 лв. В съседна Гърция акцизът е 1,40 лв., в Турция е 1,80 лв., в Германия - 1,20 лв., а тук само 0,65 лева. В нормалните държави търговската надценка е не повече от 10-15 ст. (5-8 евроцента), а у нас тя е над 40 ст., отбелязва Георги Георгиев.

Поради факта, че "Лукойл" държи и данъчните складове, това пречи на по-евтин внос от съседни страни. Благодарение на настойчивостта на бившите депутати от Реформаторския блок Мартин Димитров и Петър Славов, станаха публично известни данните, че "Лукойл" контролира около 92% от капацитетите на данъчните складове при бензините и 82 процента при дизеловото гориво. Лицензите за това се издават от държавата, т.е. от агенция "Митници" към Министерството на финансите.

Протестите срещу цените на горивата се подновяват

С автошествия, блокади на пътища и улици през уикенда хиляди български граждани протестираха срещу високите цени на горивата и верижните увеличение на цените на основни хранителни стоки. Протестите ще продължат и следващия уикенд.

Наред с това гражданите изразяват своето недоволство и срещу увеличените данъци за старите автомобили и подготвеното поскъпване на задължителната застраховка "Гражданска отговорност". 

Цените на петрола

Средната цена на петрола на Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) се понижи миналия петък до $68.89 за барел. Ден преди това барел от кошницата на ОПЕК се търгуваше за 70.68 долара.

Според експерти в близките месеци цената на петрола ще се установи трайно под 70 долара на барел. Министърът на финансите Владислав Горанов заяви днес, че "цените на горивата в България следват тенденциите в света".

"Очакванията ни са - така е заложено и в 3-годишната бюджетна прогноза на правителството, цените на суровия петрол да се успокоят на нивата, на които са в момента и дори с леки намаления през следващите месеци на 2019 г. Може би трябва повече да се обяснява и коментира. Не е изключена среща е и с Българска петролна и газова асоциация, за да се обсъди веригата на доставки и да се докаже на българските граждани, че това са ценовите равнища, които могат да се прилагат в една пазарна икономика", посочи Горанов.

Коментари

Благодаря, ClubZ!

Най-накрая достъпно обяснено измамата с горивата.
Klingon Oid's picture
Klingon Oid
Klingon Oid

Освен с голямата лапаница,

Освен с голямата лапаница, Лукойл е известен още и с МНОГО МАЛКОТО платен данък печалба. Едва последните две-три години, почна (от срам вероятно) да плаща маааалко повече данъци, но те пак са нищо в сравнение с оборотите и печалбите които реализира.

Основния метод на Лукойл за укриване и изнасяне на печалбата, е в доставките на суровината - прави се от свързани фирми и там вътрешното корпоративно счетоводство е в състояние да манипулира цифрите така както му е изгодно.

РЕШЕНИЕТО - доставките на суров петрол за Лукойл да минават по Закона за обществените поръчки. При такова положение, няма как (поне на хартия) доставната цена да бъде произволно голяма.
... В самия действащ закон (за обществени поръчки) май вече има някакви текстове свързани с монополното положение на частни фирми - да ги задължава да провеждат обществени поръчки за определени неща.
Kovatz's picture
Kovatz
Kovatz

Малко, малко..

Колко да е малко, май това малко е ХИЧ!
Klingon Oid's picture
Klingon Oid
Klingon Oid

... Данните за платените

... Данните за платените данъци от страна на Лукойл са публични - има ги в годишните им финансови отчети
Бобо's picture
Бобо
Бобо

Горивата

Лукойл е известен и с некачествените си горива , който е зареждал в други държави знае за какво иде реч ...
Martin Martinov's picture
Martin Martinov
САМОсеПИТАМ

???????????????

Още през 1935г. Федералният Апелативен Съд на САЩ (Съдия Лърнид Хенд /1872-1961/) по делото Хелверинг срещу Грегъри постановява:
„…ВСЕКИ Е В ПЪЛНОТО СИ ПРАВО ДА УРЕЖДА СВОИТЕ ФИНАНСОВИ ДЕЛА ТАКА, ЧЕ ДА ПЛАЩА ВЪЗМОЖНО НАЙ-НИСКИ ДАНЪЦИ;
НИКОЙ НЕ Е ДЛЪЖЕН ДА ИЗБИРА НАЙ-ИЗГОДНИЯ ЗА МИНИСТЕРСТВО НА ФИНАНСИТЕ МОДЕЛ НА БИЗНЕС;
ПЛАЩАНЕТО НА ПО-ВИСОКИ ДАНЪЦИ НЕ Е ПАТРИОТИЧЕН ДЪЛГ…“
А сега си припомнете "отнемането" на лиценза на Лукойл.. И скорострелната поява на посланик Уорлик в рафинерията и неговата заповед - "Тук всичко е законно.. Върнете им лиценза"..
На другия ден след отнемането стана това.. Защо ли???
Martin Martinov's picture
Martin Martinov
САМОсеПИТАМ

Потърсете "Уорлик Лукойл лиценз"

и си припомнете статиите за "безпрецедентния" тур на американския посланик..
От 26 август 2011-та година..
Рат Трак's picture
Рат Трак
Rattrack

точно тук е заровено кучето

Най-накрая един точен анализ за цените на горивата.
Може би е пропуснато сравнението с цените на Лукойл (преди ДДС и акциз) примерно на руски пазар, където наистина има конкуренция.

Това е само част от измамата

Другата част е коментирането на цени на нефта!!! В НХК нефт не се преработва. Инсталациите, които го извършваха отдавна са нарязани на скрап. В момента се преработва мазут, сернисти утайки и гудрон. Наистина процеса на преработка е по-енергоемък.... но суровината е с цена близка до нулата!

Статията е неточна и манипулативна

С така представените цифри сметката не излиза:
Цена преди облагане 0,63€ = 1,23лв + 0,65лв. акциз = 1,88 без ДДС. + 0,38лв. ДДС = 2,26 без да е включена търговска надценка в калкулацията. Аз също смятам, че цената на горивата не е реалистична, но информацията представена тук е меко казано неточна. За справка http://www.insa.bg/инса-ойл/цени/ Тук цената на литър преди акциз и ДДС на едро е 0,995 лв. на литър = 0,51€. Сами преценете каква е истината.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията