Президентът Румен Радев отказа да се среща с представители на управляващите, които анонсираха, че искат да го запознаят с мотивите си за увеличаването на данъка за старите автомобили и вместо това наложи поредното си, единадесето вето. Паралелно обаче срещу ветото се обявиха от Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) и призоваха правителството да не се огъва под натиска на уличните протести и на държавния глава и да остави данъчната политика по отношение на МПС в този й вид. От сдружението също поискаха среща с държавния глава.

Както Клуб Z писа, в ГЕРБ министри и депутати са си разпределили "задачи", за да се реагира на протестите от последните дни, свързани с цените на горивата, повишените данъци върху старите автомобили и заплахата, че цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" до 1000 лева.

Това е станало на заседание на ръководството на партията късно снощи, се разбра от думите на председателката на бюджетната комисия в парламента Менда Стоянова пред Нова тв.

Първата "задача" е самата Стоянова и финансовият министър Владислав Горанов да поискат среща с президента Румен Радев. На нея представителите на властта искат да обяснят на държавния глава каква е ситуацията с промените в данъците на старите коли, както и какъв е замисълът на предложенията за въвеждане на лимити при обезщетенията при смърт на пътя, които се поемат от застраховка "Гражданска отговорност".

Според депутатката от ГЕРБ, ако се проведе разговорът с президента Радев, той може би ще подкрепи действията на управляващите и ще заема информирани позиции. 

 Малко по-късно днес на въпрос на журналисти дали приема среща с ГЕРБ за предложенията на управляващите, президентът заяви:

"Първо, ако искат да обяснят нещо на някого, трябва да бъде обяснено на българския народ. По Конституция президентът стои в края на законотворческия процес. И аз активно участвам в него".

След което стана ясно, че е наложил вето в Закона за корпоративното подоходно облагане, който препраща към Закона за местните данъци и такси. С него на практика се вдига с до 30 на сто данъка за старите автомобили. Мотивът бе, че замърсяват повече атмосферния въздух. Общините ще решават точния размер на налога.

Президентът уточни, че не може да каже дали ще наложи вето и на законовите промени, свързани с тавана на обезщетения на близки на загинали при катастрофи. "При мен още не е дошъл този закон", посочи той.

По обяд обаче от сдружението на общините дадоха специална пресконференция по темата за ветото и се обявиха против него. Което е логично предвид факта, че по-високите данъци ще постъпват в бюджетите на местната власт.

"Нормално е, когато някой плаща повече да е недоволен, но не е нормално политиците да се изкушават да яхват това недоволство", заяви кметът на Благоевград Атанас Камбитов (ГЕРБ).  - "Искам да подчертая, че Благоевград е една от общините, в които най-вероятно данъците ще паднат. Защото миналата година вдигнахме данъците за автомобили над 15 години със сто процента. Така от 19 лв. те станаха 38 лв. А спазвайки всички изисквания на новия закон, според формулата няма да вдигнем данъка на старите коли, а на новите – ще падне. Така че приходите от този данък към общината ще намалеят."

 

"Обръщаме се към мнозинството в парламента да не се огъва под натиск и да приеме промените в закона за данъка на автомобилите", заяви и кметът на Карлово Емил Кабаиванов (СДС). - "Естествено, че ще търсим среща с президента, за да обясним нашите аргументи. Обръщам се към мнозинството в парламента – да не се огъва на какъвто и да е натиск. И нека да потвърдят тези промени, за да можем да провеждаме спокойно своята данъчна политика и догодина."

В този дух се изказаха още Живко Тодоров (ГЕРБ), кмет на Стара Загора, Иво Димов (ГЕРБ), кмет на Димитровград, Даниел Панов (ГЕРБ) - Велико Търново.

Живко Тодоров обвини държавния глава в популизъм.

"Справедливо е, който замърсява повече, да плаща повече и не бива на гребена на популизма да се връщаме назад. Справедливо ли е ако има двама души и единият не замърсява толкова атмосферата, а до него има друг гражданин със стар автомобил, който замърсява повече, вторият да плаща по-малко данъци, а да замърсява повече? Къде е логиката? И нека всички институции в държавата да се държат по-адекватно и логично, защото тази промяна е промяна на бъдещето", заяви старозагорският градоначалник.

 

"Искаме среща с президента Радев, за да му обясним защо се е стигнало до промените в данъка на автомобилите. Това, което в последно време забелязваме, е, че действително се манипулира с данъка на автомобилите, като още през 2015 г. общото събрание на НСОРБ гласува Закона за местни данъци и такси да бъде изцяло нов. За да се стигне до тези промени, от НСОРБ сме търсили становища от всички български общини и сме стигнали до преработване специално на тази част за данъка на автомобили. И промените са одобрени, като те са най-вече в два аспекта – екологични и остарялата база на превозните средства. Допитвали сме се не само до малките общини, а до всички.", посочи и Панов, който е и председател на Управителния съвет на НСОРБ.