Предложения как да се поправят гласувани от ГЕРБ и БСП закони, за да се регулира естествено, а не лобистки цената на горивата, внесоха лидерите на "Демократична България" Атанас Атанасов, Христо Иванов и Владислав Панев в Народното събрание.

Формацията няма право на законодателна инициатива, тъй като не е парламентарно представена, но предложенията могат да бъдат припознати или не от народни представители от други парламентарни групи.

Основните предложения са да отпаднат текстове от т.нар. Закон за горивата, приети през лятото, както и да бъдат променени законите за ДДС и за акцизите и данъчните складове.

"Предлагаме народните представители да изменят няколко действащи закона и на първо място да отменят този прословут картелен закон за горивата, който беше приет с пълно единодушие през лятото и с който на практика ликвидираха конкуренцията в търговията с горива и по този начин създадоха тази коалиция, която наричаме коалиция "Лукойл", заяви Атанас Атанасов, председател на ДСБ и съпредседател на коалицията.

Става дума за новия Закон за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход. В управляващата коалиция първоначално гръмна скандал, предизвикан от вицепремиера Валери Симеонов, че законът е лобистки. Имаше и протести на малки собственици на бензиностанции, а в хода да дискусията стана ясно, че текстовете всъщност са предложени от петролната асоциация. Имаше призиви към президента Румен Радев да наложи вето, но той не го направи. 

„Приетият закон ограничава пазара на горива само до големите търговци и предоставя явни възможности за осъществяване на репресивни мерки спрямо останалите (основно малки предприятия)“, се казваше в становище на АИКБ.

Днес бившият депутат от десницата Мартин Димитров обясни, че "Демократична България" иска да види дали има поне един народен представител, който да поиска по-голяма конкуренция на пазара на горива. И обясни, че това може да стане, като се увеличи достъпът до акцизните складове, защото в момента една компания притежава 80 на сто от данъчно акцизните складове и това, разбира се, е  "Лукойл".

От извънпарламентарната опозиция предлагат и промяна в Закона за ДДС - да отпадне въведеното през 2016 г. изискване за лица, които търгуват с течни горива и които не са лицензирани складодържатели, да предоставят свръхобезпечение за една година напред в размера на евентуално дължимия сбор от ДДС.

"Последното противоречи на принципа на данъчния неутралитет и на общностното право и се явява квази двойно данъчно облагане на тези лица, тъй като всеки месец, наред с блокираните им оборотни средства за обезпечението, те ще внасят и дължимия ДДС за същия данъчен период", пише в мотивите към предложенията на "Демократична България".

Оттам припомнят, че за последното вече е в ход и процедура за нарушение срещу България от Европейската комисия.

"Законопроектът се очаква да има траен положителен ефект върху крайните цени на пазара на горива, които да се формират много по-прозрачно, при силна конкуренция от много участници на пазара, което неминуемо води до намаляване на търговските надценки на големите участници на пазара, а оттам – до по-ниски цени за крайните потребители и бизнеса", смятат още от коалицията.