След като и испанският летищен оператор AЕNA ще влезе в надпреварата за концесията на "Летище София", кандидатите за най-голямата сделка с държавен актив при третия кабинет "Борисов" стават двама.

До момента официално намерението си да участва в тръжната процедура заяви най-големият британски летищен оператор Manchester Airports Group, който оперира летищата в Манчестър, Лондон Стенстед и Ийст Мидландс, обслужващи 58 млн. пътници годишно. МAG кандидатства в партньорство с китайския строителен гигант BCEG.

Поради големия интерес, проявен от големите европейски оператори, срокът за подаване на оферти е удължен до 29 януари 2019 г., съобщиха в края на миналата седмица от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС). 

Испанският кандидат проявява интерес към бъдещо концесиониране на летища в Колумбия и няколко в Куба, става ясно от интервю на шефа на компанията Мауириси Лусена в испанска медия.

Държавната испанска компания AENA обслужва 46 летища в Испания, в т.ч. и това в Барселона, и участва в мениджънта на 16 летища в Европа и САЩ, сред които и британското Luton. Според медийни публикации тя ще участва в тръжната процедура в партньорство с австралийската компания First State.  

Като кандидати за софийското летище се спрягат още германският оператор Fraport, който е взел на концесия летищата във Варна и Бургас, както и френският концерн ADP.

Правителството очаква да получи близо 4 млрд. евро от 35-годишната концесия на столичното летище, в която се включва и първоначалната сума, която концесионерът трябва да плати - около 600 млн. лева.

Гoдишнитe възнaгpaждeния, дължими зa вcяĸa eднa гoдинa oт cpoĸa нa ĸoнцecиятa, ca минимум 15 милиoнa лeвa бeз ДДC, или 10% oт oбщия paзмep нa oбщитe пpиxoди oт дeйнocтите.

Концесионерът ще бъде задължен да построи трети терминал на летище София, да инвестира минимум 600 млн. евро в инфраструктурата на аеропорта, както и да гарантира плащания към държавата от 550 млн. лева при поемане на управлението на летището.