Пред строителството на автомагистрала „Струма“ вече няма екологични пречки, похвали се в ефира на „Още от деня“ по БНТ министърът на околната среда и водите Нено Димов.

Той бе подканен от водещия Емил Кошлуков да коментира решението на Постоянния комитет на Бернската конвенция относно искането на зелените организации - външен независим оценител на направи Оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС) на лота от аутобана, който е предвидено да мине през Кресненското дефиле.

Дотам се стигна, след като през май тази година Върховният административен съд отхвърли жалбата на „За Земята“ срещу ОВОС-а на трасето, подписан от екоминистъра през 2017 година.

Бернската конвенция, от която България е част, трябва да гарантира спазването на екологичното законодателство и опазването на околната среда и решенията на комитета се взимат предвид от Европейската комисия. На заседанието си по делото „Струма“ преди ден комитетът е отхвърлил искането на зелените.

По този повод и днес министърът не пропусна да даде „мила“ квалификация по адрес на екоорганизациите, както често прави.

„Това е една известна група от хора, които саботират модернизацията на българската държава. Това искане беше отхвърлено и сега започват процедурите, които са в компетенциите на Министерство на регионалното развитие и благоустройството, всички екологични процедури приключиха“, посочи Димов.

Делото „Струма“ може да бъде отворено отново, но чак след година. А за трасето вече има избран изпълнител и строителството му започва.

Иначе по темата с чистотата на въздуха екоминистърът отчете какво е направено и какво трябва да се направи. Като да се секат дърва напролет например, а не преди началото на всеки отоплителен сезон, за да са по-малко влажни.

На национално ниво ще има изисквания за качеството на твърдите горива. Ще се следи за съдържание на сяра, пепел и влажност. Всеки вносител или производител за битово потребление трябва да има сертификат за качеството. Иначе подлежат на изземване.

По думите на Димов 50 на сто от замърсяването на въздуха с фини прахови частици се дължи на битовото отопление, а 40 процента – на транспорта.

По този повод Димов не отговори конкретно какво налагаше да се вдигне данъкът за старите автомобили така, че да засегне сегашните собственици на такива коли – а не в бъдеще – за всеки новозакупен автомобил.

„Не трябва да противопоставяме финансовото състояние на хората със здравето им. Наличието на тази екологична компонента е промяна в мисленето. А данъкът не е тежък, под 10 лева е за най-старите коли“, посочи министърът.