Ad Config - Website header

 

Article_top

Няма какво да се лъжем - София има нужда от промяна. Напоследък всеки ремонт носи упрека за "управленска немощ" и докарва столичани до "обществен инфаркт".

Преди два-три месеца „плочките за баня“ пред църквата „Свети Седмочисленици“ се превърнаха в местна атракция, където софиянци специално си уреждаха срещи да се снимат на фона на поредения кич. За да се достигне до тягостно дългия ремонт по „Графа“, където новите „колчета“ около трамвайната линия бяха иронично оприличени на надгробни плочи. Само за две години време втори заместник-кмет „гърми“ с обвинения за злоупотреби за „фино“ нагласяне на обществени поръчки.

С приближаването на местните избори злободневието около проблемите в най-големия град в България започва да тежи на близо 10-годишното управление на ГЕРБ и кмета Йорданка Фандъкова. Недоволството до такава степен се е обострило, че и най-малкото запрашаване на въздуха вече избива чивиите на гражданската търпимост. Но ако трябва да се търси обективен прочит, монетата има две лица.

Цветя и рози

През тези три мандата на кмета Йорданка Фандъкова столицата се промени. Има две метролинии, които спестиха на хиляди столичани часове задръствания. Относително редовен и обновен градски транспорт. В центъра стана по-чисто и подредено (разбира се, когато не е разкопана някоя улица). Евтините европейски авиолинии превърнаха бул. „Витоша“ в „европейска улица“, на която можеш да чуеш британски английски, италиански, френски, испански.

Културният живот цъфти. В София са едни от най-добрите театри в страната, има фестивали, които събират най-доброто от европейското кино, гостуват световни артисти и музиканти от „Чамбао“ до диригенти от ранга на Валерий Гергиев. Има за всеки по нещо.

И не на последно място, който не го мързи, няма да остане без работа, защото столицата стана един от основните центрове на бизнеса в страната.

Дотук с панегириците

Столичната община е държава в държавата. Годишният й бюджет е близо 1,5 млрд. лева. Така за едно десетилетие управление екипът на кмета Йорданка Фандъкова и мнозинството на ГЕРБ в общинския съвет се разпореждаха с повече от 15 млрд. лв., без да се броят стотиците милиони по европейски проекти.

От времето на „модела Софиянски“ не са спирали „майсторските практики“ в общината да се създават коалиции и групи по интереси, да се разпределят ресурси по партийни квоти, да се управлява чрез решения, от които печелят всички – и ГЕРБ, и БСП, и "малките" общинари.

Продажбата и заменките на общински имоти, политическите назначения в общински фирми, презастрояването, некачествените ремонти, кичозните импровизации, неясните харчове на публични средства превърнаха столицата в умален модел на управленски експерименти и съмнения за корупционни практики.

Уволненията на "бушончета" не са решение

Затова и оставката на зам.-кмета по транспорта Евгени Крусев е не само обикновено замазване на проблема с управлението на парите на софиянци, но и подигравка, каквото беше и неговото назначение.

Крусев пое поста на зам.-кмет по транспорта на 27-годишна възраст без какъвто и да е било сериозен административен опит. Едва ли не беше издърпан за ушите от университета в общината, преминал през кратко репортерстване в „Хора, пътища, автомобили“ на БНР, а после и среден чиновник в Центъра за градска мобилност. Какви очаквания може да има ръководството на Столичната община към младеж, на когото се поверява отговорността на проекти за стотици милиони левове.

Бързо се забрави, че Крусев пое поста от Любомир Христов, който беше отстранен по личното настояване на партийния лидер Бойко Борисов заради конфликт на интереси. Оказа се, че Христов заедно с депутата от ГЕРБ Ирена Коцева били свързани с обществена поръчка за доставка на спирки на градския транспорт в София на стойност около 200 хил. лв. Търгът беше обявен от Центъра за градска мобилност и спечелен от фирма на съпруга на Коцева.

Добри практики

Сегашната история с младия кадър Крусев е продължение на същите „добри практики“. Той е с прокурорско обвинение за длъжностно престъпление за това, че има „нагласяне“ на обществената поръчка за ремонта на трамвайното трасе по „Графа“. От екипа на Фандъкова нарекоха оставката на Крусев „достойна и мъжка постъпка". И какво от това?

Проблемите с обществените поръчки в Столичната община не свършиха с оставката на Любомир Христов, нито ще приключат с тази на младия гербер. Нито ремонтите ще станат по-качествени, а изборът на изпълните на сочни обществени поръчки по-прозрачен.

Затова, ако иска да продължи да управлява, екипът на най-харесвания политик в България (поне така твърдят социолозите) трябва да запуши дупките, откъдето изтичат парите на данъкоплатците - дали от корупция, дали от обикновено крадене. И да се замислят - как така при толкова много кандидати за зам.-кметове не се намери един с по-малко апетит. 

 

Няма какво да се лъжем - София има нужда от промяна. Напоследък всеки ремонт носи упрека за "управленска немощ" и докарва столичани до "обществен инфаркт".

Преди два-три месеца „плочките за баня“ пред църквата „Свети Седмочисленици“ се превърнаха в местна атракция, където софиянци специално си уреждаха срещи да се снимат на фона на поредения кич. За да се достигне до тягостно дългия ремонт по „Графа“, където новите „колчета“ около трамвайната линия бяха иронично оприличени на надгробни плочи. Само за две години време втори заместник-кмет „гърми“ с обвинения за злоупотреби за „фино“ нагласяне на обществени поръчки.

С приближаването на местните избори злободневието около проблемите в най-големия град в България започва да тежи на близо 10-годишното управление на ГЕРБ и кмета Йорданка Фандъкова. Недоволството до такава степен се е обострило, че и най-малкото запрашаване на въздуха вече избива чивиите на гражданската търпимост. Но ако трябва да се търси обективен прочит, монетата има две лица.

Цветя и рози

През тези три мандата на кмета Йорданка Фандъкова столицата се промени. Има две метролинии, които спестиха на хиляди столичани часове задръствания. Относително редовен и обновен градски транспорт. В центъра стана по-чисто и подредено (разбира се, когато не е разкопана някоя улица). Евтините европейски авиолинии превърнаха бул. „Витоша“ в „европейска улица“, на която можеш да чуеш британски английски, италиански, френски, испански.

Културният живот цъфти. В София са едни от най-добрите театри в страната, има фестивали, които събират най-доброто от европейското кино, гостуват световни артисти и музиканти от „Чамбао“ до диригенти от ранга на Валерий Гергиев. Има за всеки по нещо.

И не на последно място, който не го мързи, няма да остане без работа, защото столицата стана един от основните центрове на бизнеса в страната.

Дотук с панегириците

Столичната община е държава в държавата. Годишният й бюджет е близо 1,5 млрд. лева. Така за едно десетилетие управление екипът на кмета Йорданка Фандъкова и мнозинството на ГЕРБ в общинския съвет се разпореждаха с повече от 15 млрд. лв., без да се броят стотиците милиони по европейски проекти.

От времето на „модела Софиянски“ не са спирали „майсторските практики“ в общината да се създават коалиции и групи по интереси, да се разпределят ресурси по партийни квоти, да се управлява чрез решения, от които печелят всички – и ГЕРБ, и БСП, и "малките" общинари.

Продажбата и заменките на общински имоти, политическите назначения в общински фирми, презастрояването, некачествените ремонти, кичозните импровизации, неясните харчове на публични средства превърнаха столицата в умален модел на управленски експерименти и съмнения за корупционни практики.

Уволненията на "бушончета" не са решение

Затова и оставката на зам.-кмета по транспорта Евгени Крусев е не само обикновено замазване на проблема с управлението на парите на софиянци, но и подигравка, каквото беше и неговото назначение.

Крусев пое поста на зам.-кмет по транспорта на 27-годишна възраст без какъвто и да е било сериозен административен опит. Едва ли не беше издърпан за ушите от университета в общината, преминал през кратко репортерстване в „Хора, пътища, автомобили“ на БНР, а после и среден чиновник в Центъра за градска мобилност. Какви очаквания може да има ръководството на Столичната община към младеж, на когото се поверява отговорността на проекти за стотици милиони левове.

Бързо се забрави, че Крусев пое поста от Любомир Христов, който беше отстранен по личното настояване на партийния лидер Бойко Борисов заради конфликт на интереси. Оказа се, че Христов заедно с депутата от ГЕРБ Ирена Коцева били свързани с обществена поръчка за доставка на спирки на градския транспорт в София на стойност около 200 хил. лв. Търгът беше обявен от Центъра за градска мобилност и спечелен от фирма на съпруга на Коцева.

Добри практики

Сегашната история с младия кадър Крусев е продължение на същите „добри практики“. Той е с прокурорско обвинение за длъжностно престъпление за това, че има „нагласяне“ на обществената поръчка за ремонта на трамвайното трасе по „Графа“. От екипа на Фандъкова нарекоха оставката на Крусев „достойна и мъжка постъпка". И какво от това?

Проблемите с обществените поръчки в Столичната община не свършиха с оставката на Любомир Христов, нито ще приключат с тази на младия гербер. Нито ремонтите ще станат по-качествени, а изборът на изпълните на сочни обществени поръчки по-прозрачен.

Затова, ако иска да продължи да управлява, екипът на най-харесвания политик в България (поне така твърдят социолозите) трябва да запуши дупките, откъдето изтичат парите на данъкоплатците - дали от корупция, дали от обикновено крадене. И да се замислят - как така при толкова много кандидати за зам.-кметове не се намери един с по-малко апетит. 

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията