През 2019 г. в София се повишават данъците за вилите и за старите коли, всички останали остават на сегашното си равнище. Това стана ясно при представянето на проектобюджета на Столична община днес от кмета Йорданка Фандъкова и заместник-кмета Дончо Барбалов. Повишават се данъците за тези граждани, които притежават вили в някоя от 15-те курортни зони на столицата като Панчарево, Банкя и др., ако това не е основно жилище.

Наскоро Барбалов даде примери с колко ще се повиши данъка за старите автомобили. Например за Фолксваген Поло, модел 1999 година, ще стане от 9 лв. на 32 лева, а Опел Корса, модел 1994, ще плаща 32 лева вместо досегашните 23 лева. А БМВ X6 вместо 2500 лв. ще дължи 1700 лева.  

Разходите на столицата за 2019 г., когато наесен ще има местни избори, са 1,586 милиарда лева, почти колкото на Министерството на вътрешните работи за догодина, който е близо 1,5 милиарда. Той е с 30,6 милиона повече от тазгодишния.

"Рейтингът на Столична община от няколко години е равен на този на държавата – това е изключително добра основа и перспектива за привличане на инвестиции в града и развитие на икономиката. 40% от БВП на България се генерира от София с почти 27 000 лева брутен вътрешен продукт (БВП) на глава от населението“ (почти два пъти над средното за България - б.р.)", обясни Барбалов и посочи, че с това столицата изпреварва развитието на икономиката в останалата част на страната.

В столицата преобладаващ е секторът на услугите, към който са насочени и значителна част от инвестициите, развива се и секторът на строителството. Хората в работоспособна възраст, които работят усилено, са 77%, посочи Барбалов.

В последните години се наблюдава увеличение на броя на издадените разрешителни за строителство.

Увеличението в данъка на моторните превозни средства през 2019 г., което сме предвидили, е, за да се въведе по-голяма чувствителност на хората към екологията. Около 200 млн. лева приходи очакваме от такса битови отпадъци, каза още той. 324 милиона лева се очакват от оперативните програми на ЕС. 

Предвиден е ръст от 10 млн. лева от данък МПС, който е заради увеличения брой на новите автомобили, а не заради промяната на данъците при колите. Специално за София намаляването на данъка на 1/3 от колите - които са с евро 5 и евро 6, е за сметка на увеличението на данъка при старите коли.

"Не залагаме увеличение на данъците, извън промените, направени вече от законите в Народното събрание. Ще предложим на Общинския съвет да приеме минималните прагове и за автомобилите, и за курортните жилища", заяви Фандъкова.

Капиталовите разходи, заложени в проектобюджета, са 551 млн. лева, от които 58% са средства, осигурени от европейските програми. По думите на Фандъкова последователно в последните години са реализирани основни приоритети, "като на първо място е екологията - подобряване чистотата на въздуха и чистотата в града".

Най-големият проект на Столична община догодина е третата линия на метрото, която предстои да бъде пусната догодина. За втория и третия лъч на метрото ще бъдат дадени 307 млн. лева. "С близо 33 млн. лева закупуваме 13 нови трамвая, а заедно със "Столичен автотранспорт" инвестираме около 100 млн. лева за нови автобуси", обясни Йорданка Фандъкова.  

От третата линия на метрото догодина ще бъдат пуснати първо станциите от "Красно село" до бул. "П. Евтимий", а след това тези от центъра до бул. "Вл. Вазов". През 2020 г. ще бъдат готови последните четири метростанции - от "Овча купел" до Околовръстния път при "Горна баня". Общо 550 млн. лв. се предвиждат за транспорт и транспортна инфраструктура.

За 133 млн. лева е инвестицията в новите автобуси и трамваи. Общо за транспорт и транспортна инфраструктура са заложени 550 млн. лева, от които 51,3 млн. лева са за изграждане на основни улици и булеварди, в т.ч. 15 по-големи обекта, сред които булевардите "Монтевидео", "Т. Каблешков", "България", "Президент Линкълн", Скобелев" и тунела при НДК, изграждане на връзките със Северна скоростна тангента, улиците "Ф. Кутев", "Първа българска армия", "Народно хоро", "Житница", "Атанас Узунов", "Н. Коперник" и др.

38 млн. лева са заложени за ремонт и поддръжка на територията на цялата Столична община, а 4,5 млн. лева ще бъдат инвестициите за изграждане на улично осветление. Над 250 млн. лева са заделени за почистване на междублокови пространства, а над 21 млн. лева - за поддръжка на зелени площи. Близо 18 млн. лева ще бъдат дадени и за рекултивацията на старите депа.

Едва 400 хил лева са отделени за закупуване на мобилна станция за измерване на чистотата на въздуха, както и за 22 сензора. Около 18 млн. лева са предвидени за реконструкция на паркове - Западен парк, Южен парк, Северен парк, Борисова градина и др. Повече от 600 000 лева ще бъдат дадени и за Зоологическата градина.

19 млн. лева от предвидените 68 милиона лева за образование са за реконструкция и изграждане на 15 детски градини в кварталите "Манастирски ливади - изток", "Кръстова вада", "Курило", Студентски град, "Овча купел", "Горна баня" и "Подуяне". Разширения са предвидени за детски градини в "Красно село", "Павлово", "Княжево", "Люлин" и "Изгрев". 9 млн. лева са за изграждане на физкултурни салони и пристройки към 12 училища. През 2019 г. ще започне основен ремонт на Кукления театър и изграждането на Център за съвременно изкуство в бившата топлоцентрала на НДК за над 5 милиона лева.

Какво става с ремонта на "Граф Игнатиев"

Според кмета Йорданка Фандъкова, която изпълнява третия си пореден мандат като столичен кмет, проектобюджетът на Столична община не е предизборен и не предвижда сериозни увеличения. След две седмици всеки зам.-кмет ще представи детайлно своята програма, обеща тя.

Не беше подмината темата и за ремонтите в центъра на София, особено този, изпълняван от Джи Пи Груп на "Граф Игнатиев" и прилежащите й площади, парка около църквата "Св. Седмочисленици" и улиците "6 септември", "Славянска" и "Цар Иван Шишман" за 24 милиона лева. През март всичко трябва да е готово, а до края на декември се очаква най-сетне да тръгнат и трамваите, чийто пуск беше обещаван за септември, октомври и ноември. 

"Тежък и сериозен е въпросът за качеството на ремонтите. Поставяла съм много остро въпроса неведнъж на форуми на Камарата на строителите. Прекратявала съм много договори както с фирми, така и с надзорни компании и ако се наложи, ще продължим да правим това. И вчера, и днес г-н Барбалов (който пое временно ресора транспорт, след като Евгени Крусев подаде оставка - б.р.) е на ключовия за нас обект на ул. "Граф Игнатиев“, каза още Фандъкова. Тя посочи, че най-много от всички в София би желала да има "черен списък" за строителни фирми, но уточни, че законът не предвижда такъв.

"Проблемът е сериозен и той е в целия строителен бранш. Но ние сме длъжни да спазваме закона и единствената възможност, която залагаме, е да не се допускат фирми, които са включени в списъка на Агенцията за обществени поръчки за прекратени договори. Ще продължим да правим това, да спазваме закона и да избираме фирмите само и единствено по Закона за обществените поръчки", каза Фандъкова.

На въпрос на Клуб Z как ще коментират публикацията на Биволъ - "Злополучният ремонт на "Графа" - 100% щета за еврофондовете", Фандъкова отговори, че в момента тече проверка и на Европейската комисия, и ще коментират след приключването й. 

Според публикацията на разследващото онлайн издание: "Европейската комисия няма да плати нито лев за скандалния проекта за ремонт на „Графа“ в София, който се финансира от еврофондовете, показва експертен анализ. С преработването на поръчката и нейното възлагане на "Джи Пи груп" е нарушен член от наредбата за посочване на нередности по ЗУСЕСИФ, който предвижда 100% корекция. Така ремонтът ще е изцяло за сметка на българския данъкоплатец".

Ремонтът на "Граф Игнатиев" обаче не се плаща на сто процента от оперативната програма на ЕС "Региони в растеж". Специално ремонтът на трамвайната линия и избухналия покрай него скандал заради подложката на линиите, се плаща изцяло от Столична община.