Възможност всеки избирател да повери дали е гласувал и създаване на изборен адрес като мярка срещу т.нар. мъртви души, пълно въвеждане на машинното гласуване, продължаване на работата по електронното дистанционно гласуване, преброителни центрове, обучения на членовете на секционните избирателни комисии (СИК), видеонаблюдение след края на изборния ден и премахване на двата протокола от броенето на бюлетините.

Около това се обединиха днес на дискусия на „Дондуков“ 2, председателствана лично от президента Румен Радев, изборни експерти, представители на Централната избирателна комисия (ЦИК), на ГРАО, на неправителствения сектор, както и на парламентарните групи на БСП и ДПС. Дискусията под егидата на държавния глава бе посветена на изборното законодателство, отворено в момента за корекции от ГЕРБ и "Обединени патриоти" с цел да се отложи и ограничи отново въвеждането на машини във всички СИК и да се прави електронното гласуване в забвение.

По традиция управляващите отказват да присъстват на каквито и да е било форуми, организирани от Радев, и днешната среща не направи изключение. Което обаче не попречи на председателя на правната комисия в Народното събрание Данаил Кирилов (ГЕРБ) да прави паралелни изказвания от сградата на парламента.

Представители не бе изпратил и Министерският съвет, в чиито функции попада и организирането на изборите.

Мъртви души

Повечето от идеите за корекции в Изборния кодекс (ИК) вече са известни, но в предложенията на ГЕРБ и ОП няма и дума за „активна регистрация“, изчистване на избирателните списъци и пр., за които обикновено се твърди, че са ако не панацея, то поне стъпка към справяне с проблема с „мъртвите души“ – основно емигрирали или починали хора, вместо които някой друг гласува.

Темата бе повдигната, след като представителят на Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване“ (ГРАО) Нина Симеонова преразказа какво пише сега в закона – как ГРАО получава информация за населението от общинските администрации и от самите граждани и така актуализира избирателните списъци, според които традиционно излиза, че близо 7 милиона български граждани имат право на глас. По данни на външно министерство и на общините се заличават лица, заявили, че ще гласуват в чужбина, както и тези, които са настанени в социални заведения, изброи Симеонова и констатира:

„Ако има проблем или недоверие, това е въпрос на някаква законодателна промяна.“

Възможно ли е гражданин да провери впоследствие в регистрира гласувал ли е или не, попита държавният глава. И оказа се – възможно е. На принципа, на който сега всеки може да провери електронно в базата данни на ЦИК дали не е бил включен, без да знае, в подписка за подкрепа на някоя партия.

„Списъците с гласувалите ни се предоставят, за да проверим има ли нарушения. След това списъците, по които е извършено гласуването, се връщат в ЦИК, а избирателните – към общинските администрации. Така че е решение на законодателя“, повтори представителката на ГРАО.

„Имаме много избиратели без постоянен адрес заявен, има и такива с грешки и те изобщо не фигурират в избирателните списъци. Става дума за хиляди хора и ние вземаме решения да се дописват на място. Проверката е възможна, но трябва да има законодателна основа за това. Въпросът е да се реши към кого да се поддържа регистърът – към вас или към нас“, заяви Румяна Сидерова от ЦИК.

Проф. Димитър Димитров, който отдавна настоява за изчистване на избирателните списъци от „мъртвите души“, отново заяви, че списъците у нас не са актуализирани от далечната 1990 година. И предложи вариант, какъвто впрочем обмисляха и от левицата – за създаване на изборен адрес на избирателя.

„Единственият изход е създаване на изборен адрес и той да бъде отговорност на всеки избирател. Да го потвърди по надлежен ред – това не е толкова трудно. И никой да няма право да гласува другаде, освен там, където е записан“, даде своята рецепта Димитров.

Не ЦИК, кабинетът е виновен

Димитров бе и единственият, изразил съмнение, че машинното гласуване е панацеята срещу изборните манипулации, както и видеонаблюдението в секциите, което е актуално в момента за управляващите и което самият Радев предложи. По думите му въпросът с изборните манипулации в СИК може да се разреши най-лесно с около 200 преброителни центрове в цялата страна с добре обучени служители.

Останалите участници обаче поискаха машини навсякъде, в т.ч. депутатите Крум Зарков и Филип Попов от БСП и Хамид Хамид от ДПС. От ЦИК, които твърдят, че не могат да изпълнят сегашния закон, според който машини трябваше да има във всички секции и за всички видове избори от 2016-а насам и на практика законът се нарушава, срамежливо си замълчаха по този въпрос.

Сега ОП и ГЕРБ се канят да приемат нови текстове, с които машините се ограничават.

„Имаме рекорден процент на действителните бюлетини при машинното гласуване – притеснително е, че на този фон не се въвеждат. Не е коректно цялата отговорност да се прехвърля на ЦИК – в Изборния кодекс е записано, че изпълнителната власт отговаря за логистичното осигуряване“, защити постоянно действащата ни изборна администрация Радев, като хвърли камък в градината на Министерския съвет. – „Съжалявам, че от МС не откликнаха на поканата за срещата, но те имат много ангажименти – да не изброявам – но те осигуряват логистиката.“

Космически кораби не правим

По повод на машините се изказа и математикът и директор на държавната „Информационно обслужване“ АД (ИО) Михаил Константинов. Както е известно, в проекта за изменения на ИК ГЕРБ и „патриотите“ изрично са записали, че те ще се произведат от ИО – и като хардуер, и като софтуер. Но ИО не само че не иска, а и не може.

„ИО няма никакви производствени възможности по тази тема и моля господа депутатите, които присъстват тук, да осъзнаят, че създават форсмажорни обстоятелства. По същия начин може да ни възложат и космически кораб да изработим. При нас има софтуеристи и администрация“, посочи Константинов, но адресатът всъщност бяха отсъстващите депутати на управляващата коалиция.

По думите на Константинов в действителност ако ще се въвежда машинно гласуване във всички около 12 500 секции в страната и чужбина, това ще отнеме много време. Просто и най-големите фирми нямали възможност да осигурят 16 000 машини (10-15% застраховка) в кратките срокове до вота за Европарламент през май 2019 г.

„Правим го четири месеца преди изборите, за да покажем, че не можем, и така до следващите избори“, констатира по повода Румен Радев.

Членовете на СИК – неграмотни или нечестни

Голямо внимание на дискусията бе обърнато на огромния брой сгрешени протоколи от СИК, както и на факта, че у нас има средно 5-6 процента недействителни бюлетини.

„5-6 процента за мен са съществено отклонение – може да доведе до съществена промяна в политическите сили в парламента – един малък коалиционен партньор (а виждаме какво е голямото значение на малкия коалиционен партньор) да го няма в парламента. Причините може да са много – от неподготвеност до съвсем съзнателни – как се купуват членове на СИК и се манипулират резултатите в протокола, какво се прави с втория формуляр на протокола“, постави темата държавният глава.

А вместо отговор шефката на ЦИК Ивилина Алексиева се самопохвали – себе си и администрацията:

„Впечатлени са колегите ни за това, което правим тук – по международните форуми, по които ходим. Въпреки това ние настояваме за голяма прозрачност. Правим директно обучение на СИК, даваме им електронни протоколи и бюлетини за самотестване.“

Оказа се, в ЦИК не са обсъждали и друг наболял проблем – този с двата „официални“ протокола. Както е известно, сега масово членовете на СИК не попълват данните от гласуването в черновите, а директно в беловите. Понеже имат две белови обаче, често страници от едната се подменят със страници от другата, въпреки че е видно от фабричните им номера, че са от два различни протокола. ЦИК често се принуждава не само да разчита какво са искали да кажат „авторите“ с многото си задрасквания, но и да приема такива протоколи като окончателни изборни резултати. А всъщност няма гаранция, че няма и манипулации.

По този повод Михаил Мирчев (ГИСДИ) предложи протоколът да не е хвърчащи листчета с номерация, а да е едно книжно тяло. Всички се съгласиха и да има само един финален документ и повече чернови.

Камери и сателити

Лайтмотив на срещата бе въвеждането на видеонаблюдението, което предложиха от „Воля“ (откъдето също не изпратиха представител днес, защото мястото на дебатите не било на „Дондуков“ 2) и което иска самият Радев. Очаквано полемика имаше по въпроса: ако се снима – къде и кога и най-вече как.

„След като ЦИК и РИК заседават онлайн със звук и картина, логично е законовата уредба да пренесе това и в СИК. Предлагаме камерите да се включат след гласуването. Венецианската комисия иска преброяването на гласовете да се осъществява по прозрачен начин“, посочи в защита на видеонаблюдението секретарят на президента Емилия Друмева.

„Смятам да играя адвокат на дявола. Камерите да снимат след края на изборния ден. Дилърите ще използват наличието на камери по време на самия изборен процес, за да внушават на хората, че са под контрол“, контрира Константинов.

Хамид Хамид пък поиска камери и по време на гласуването, и пред секциите, и при броенето – което се счита за лоша идея предвид точно гореизброените „дилъри“.

Камери може да се сложат, но не са панацея. И сателитно наблюдение да измислим, ако някой иска да го саботира, няма никакъв проблем. Избирателните списъци са проблемът, само че това няма значение – дайте да обсъждаме камерите, сателитите и пр.“, настоя пак проф. Димитров.

А Румен Радев иронизира позицията му:

„Най-добре е да гласуваме с клечки и резултатите да ги носим с пощенски гълъби.“

Електронно гласуване – продължаваме напред

След като се чуха противоречиви мнения относно сигурността на гласуването по интернет, думата взе Атанас Темелков, председател на Държавна агенция „Електронно управление“, за да даде уверение: „В състояние сме да изградим такава система само когато има ясни правила.“

В действителност на ДАЕУ й бе вменено да направи тестове и да изготви обществена поръчка за електронното управление, тъй като според сегашния Изборен кодекс трябва да гласуваме за евродепутати догодина по електронен път. Но това няма да се случи, ако проектът на ГЕРБ и ОП за изменение мине в залата окончателно.

„През юли и август обществената поръчка бе пусната за обществено обсъждане и до ден днешен няма нито един коментар по нея – а сега виждам, че се изменя ИК. Или не е достатъчно добре оповестена, или може би има някакво недоверие в този проект. Ако има принципни правила за тази система, ще направим всичко възможно да я изградим. Ние не можем да осигурим доверието по отношение на всички системи в държавата“, посочи Темелков.