Ремонт на ремонта за закона, приет преди няма и месец и засягащ вдигането на данъка на стари автомобили, които не отговарят на екологичните условия и замърсяват въздуха - това предлагат депутати от "Обединени патриоти" с нов проект за промяна в Закона за местните данъци и такси. 

Предложението никак не е изненадващо - "патриотите" обещаха, че ще поискат ревизия на текстовете, приети от управляващите (каквито са и те), при това на два пъти - защото президентът Румен Радев наложи и вето. Мотивът - удря се по джоба на хората, които нямат възможност да си купят по-нов автомобил с екокатегория от Евро 4 нагоре. А масовата кола на българина е от "цапащите". Ветото обаче бе безпроблемно преодоляно. 

 
Според "пресните" промени в закона от 1 януари 2019 г. данъкът върху леките и товарните автомобили с маса до 3.5 тона се определя по нова формула, която включва два компонента – имуществен и екологичен. Имущественият компонент включва мощността на двигателя и годината на производство, а екологичният определя в каква степен колата замърсява околната среда. Според разчетите на вносителите това ще увеличи данъците на по-старите коли с около 30%. Според финансовия министър Владислав Горанов сумата за година е равна на цената на две кутии цигари.

Немалко общини, в това число и Столичната община, вече предприемат действия да променят наредбите си за местните данъци, за да събират повече пари от налога върху автомобилите. Сега обаче "Обединени патриоти" предлагат изключение от вдигането на данъка - а именно той да не важи за автомобили, които нямат висок екологичен евростандарт и са по-стари, но имат газова уредба. Идеята им е тези превозни средства с маса под 3,5 тона, да плащат с 50 на сто по-малко, ако имат фабрична или допълнително монтирата газова уредба. 

Мотивът - освен социалният - а именно, че според статистиката над 70% от автопарка бил от коли на над 15 години, е и екологичен. Според вносителите "доказан факт е, че автомобилите с газова уредба не замърсяват или замърсяват в най-малка степен околната среда". Те намират за несъстоятелен аргументът, в който идеята им беше отхвърлена първия път - че дори да има уредба, няма гаранция, че водачът на колата я ползва. 

"Икономическата логика в 99% от случаите показва, че монтираните газови уредби се ползват с оглед на по-икономически изгодното гориво", пишат депутатите от "Обединени патриоти".  

Освен това контролът върху газовите уредби бил изключително завишен, гарантират още вносителите на новите законови поправки.