Вместо премиерите на Българи и Македония, двама министри откриха днес новите 24 километра от магистрала "Струма". В средата на ноември Бойко Борисов и Зоран Заев си обещаха да бъдат заедно на церемонията, но днес, вместо тях, с традиционното менче вода се разписа регионалният министър Петя Аврамова. 

Борисов е във Виена за участие в срещата ЕС-Африка.

В изпълнение на програмата на правителството и на приоритетите, които сме си поставили, магистрала "Струма" "порасна" с 24 км, заяви Аврамова при откриването, за което бяха дошли и транспортният министър Росен Желязков, депутати и кметове.

Министър Аврамова връчи разрешението за ползване на участъка на председателя на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Светослав Глосов. 

Регионалният министър информира, че в отсечката на АМ „Струма“ от Кресна до Сандански са изградени 25 големи съоръжения, 3 пътни възела и 4 площадки за отдих със санитарни помещения и ТИР паркинги. В бъдеще на тях ще могат да бъдат изградени заведения за хранене и бензиностанции.

За нас е важно и Северна България  да има магистрала, така че средствата, които бяха отпуснати преди няколко дни в размер на 1,35 млрд. лева за изграждане на участък от АМ „Хемус“ са важни. Ще продължаваме да работим за вертикалните отсечки, за скоростния път Видин - Ботевград, защото видяхме, че магистрала "Тракия" даде тласък на развитието на Южна България, заяви министър Аврамова.

Регионалният министър съобщи, че на 40% е изпълнена отсечката от "Струма" между Благоевград и Крупник, в ход са тръжните процедури за участъка през Кресненското дефиле. Избрани са и изпълнители за участъците преди и след тунел "Железница". Очаква се в скоро време да може да се сключи договор и за самото съоръжение.

Председателят на УС на АПИ заяви, че се надява комисията, оценяваща офертите на участниците в процедурата за избор на изпълнител на участъка през Кресненското дефиле, да си свърши работата добре и бързо, така че да няма обжалвания. Има 6 месеца срок за проектиране. След това ще започне строителството.

Надяваме се това да стане следващата година, така че до края на 2023 г. да бъде завършена цялата магистрала, каза още той.

Според транспортния министър необходимо е пълно мобилизиране, така че 2023 г. да се пътува от София до границата с Гърция за час и половина.

Участъкът Кресна – Сандански е част от проекта: АМ „Струма“ - лот 3.1, лот 3.3 и тунел "Железница". Финансира се от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020.

С пускането на новата отсечка, от Кресна до българо-гръцката граница при Кулата ще се пътува по магистрален път. В отсечката има 3 пътни възела - "Кресна“, "Струмяни" и "Сандански", 25 големи съоръжения - мостове, виадукт, надлез над ж. п. линията София – Кулата, селскостопански подлези и надлези.

Изградени са и 4 площадки за отдих с цялостната инфраструктура, включваща паркинги, водоснабдяване, канализация, пречиствателна станция за битови отпадни води и каломаслоуловители за дъждовната канализация. За първи път на площадките има всичко необходимо както за отдих, така и за извършването на търговска дейност от жителите на региона.

При пътен възел "Кресна" ще се осъществява връзката на новото трасе на "Струма" с първокласния път I-1/Е-79 София - Кулата. Пътен възел "Струмяни" е пресечната точка на магистралата с третокласния път III-1081 Струмяни – Берово и осигурява достъпа на жителите от Струмяни, Микрево и още 19 малки населени места в община Струмяни до автомагистралата.

Пътен възел „Сандански“ е в индустриалната зона на града и ще е основната транспортна артерия към него, както и към всички 54 населени места от общината.

За първи път в проект за строителство на автомагистрален участък е изградена „Интелигентна транспортна система”, включваща станции за броене и управление на трафика, видео наблюдение, измерване на теглото на превозните средства и метеорологично наблюдение. Камери за видеонаблюдение са разположени на пътните възли "Сандански" и "Струмяни", както и в зоните за отдих.

Диспечери от контролния център ще следят случващото се на пътя и при необходимост ще пренасочват трафика чрез пътни знаци с възможност за дистанционно изменение. Монтирани са информационни табла. На четири места са инсталирани преброителни пунктове на трафика, а на две са разположени пътни станции за измерване на теглото на превозното средство в движение. В участъка има и две метеорологични станции, които ще отчитат температурата и влажността на въздуха, типа и количеството на валежите, видимостта на пътя, скорост и посока на вятъра, дебелина на водния слой върху асфалта, точка на замръзване на пътната настилка в зависимост от третирането с луга и други химикали, температурата на повърхността на пътя и 5 см под асфалта. Данните ще дават възможност да се прогнозира кога може да настъпи заскрежаване, заснежаване или заледяване и снегопочистващитефирми ще се информират за необходимостта от обработване на пътната настилка.

За опазване на биоразнообразието в района са направени пътеки за влечуги, които преминават през водостоците. Изградена е и плътна ограда с обща дължина 17 км, която насочва влечугите към предвидените специално за тях проходи под трасето.

Изпълнител на лот 3.3 е Консорциум "Струма Лот 3.3". Стойността на договора е 280 947 614,4 лв. с ДДС. Строителният надзор е на "Пътинвестинженеринг" ЕООД. Техният договор е за 3 597 793,54 лв. с ДДС.

Дължината на "Струма“ от Даскалово до границата с Гърция е 150 км. Със средства от ОП "Транспорт" 2017-2013 са изградени общо 69 км от магистрала "Струма" в отсечките Долна Диканя - Дупница /16,78 км/, Дупница - Благоевград /37,48 км/ и Сандански - Кулата /14,7 км/. С финансиране от ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 продължава строителството и на останалата част от трасето.