„Основната причина толкова да харесам „Uber“ не беше свързана с транспорта. Причината е, че тази компания ми продава време. В бъдеще хората ще плащат все повече, за да си купуват време.“ Думите са на Гари Вайнерчук, предприемач, автор на бестселъри за инвестиции и маркетинг, обявен за една от най-влиятелните личности в интернет.

Съвременният човек живее денонощно включен към мрежата, комуникира всяка минута, бърза, социалните очаквания към него се увеличават, изнемогва от задачи, отвсякъде е облъчван от информация, сензорите му са претоварени. Този постоянен стрес се отразява на всичко, включително на читателските му навици. (Неслучайно „Площад Славейков“ уточнява над всеки материал колко минути отнема прочитането му.) Дефицитът на внимание заедно с липсата на време водят до постепенно намаляване на класическите читатели.

Как човек може да задоволи глада си за книги в дигиталния свят? Като използва новите медии. Ако той прекарва повече от три часа на ден, втренчен в телефона си, значи там е мястото и на книгите му.

Най-бързо растящият сегмент от целия издателски бизнес в последно време представляват аудиокнигите. (Тенденция, която се потвърди и на най-голямото книжно събитие в света – Франкфуртския панаир.) Но не просто аудиокниги, а дигитални. И не само дигитални, а под формата на стрийминг услуга. Това е същият принцип, на който излъчват съдържание „Нетфликс“ и „Спотифай“.

Ако четенето изисква спокойствие, време, съсредоточаване, то слушането на книги може да се случи, докато вършите други неща. Слагате слушалките, пускате плейъра и в това време можете да тренирате във фитнеса, да разхождате кучето, да пътувате към офиса, да готвите или да чистите.

Тенденцията е осезаема. Пазарът на аудиокниги само в САЩ само в първите три месеца на тази година е нараснал с 32%. Във Великобритания продажбите на аудиокнигите за 5 години са се удвоили. И ако най-големият играч на това поле в Щатите е „Audibl“e на Amazon, то в Европа една шведска компания е с амбициите да стане лидер. „Storytel“ е мобилно приложение, което – за разлика от „Audible“ – предлага аудиокниги на оригинални езици.

Премиерата на „Storytel“ у нас стана на Панаира на книгата в НДК в края на 2018-а. България е 15-ата държава в света, в която компанията излъчва съдържание срещу абонамент. Приложението започна с над 300 заглавия на български и десетки хиляди на английски, като обещанието е заглавията на български непрекъснато да се увеличават.

Сред българските автори в шведския каталог с книги за слушане засега са Георги Господинов, Алек Попов, Васил Георгиев, Богдан Русев, Елена Алексиева, Леа Коен. На български слушателите могат да избират между трилърите на Камила Лекберг, Стиг Ларшон, книгите на Наполеон Хил и Дипак Чопра, класики на Илф и Петров и Булгаков. Думите им звучат с гласовете на отбрани български актьори.

Най-четените заглавия на английски в каталога на „Storytel“ са: „The Fallen“ на Дейвид Балдачи, „Тънкото изкуство да не ти пука“ от Maрк Менсън, „Да станеш“ на Мишел Обама Obama и „21 урока за 21 век“ на Ювал Харари.

Платформата предлага и детски режим. Разработен специално за деца, той позволява достъп само до детското съдържание от каталога. Заедно с детето си потребителят ползва общ абонамент. Децата имат своя собствена библиотека и получават препоръки за книги, базирани на досегашните слушания.

Черешката на тортата е оригиналното съдържание на „Storytel“, което представлява аудиосериали, написани специално за абонатите на компанията. Засега на български слушателите могат да чуят „Черна звезда“ и „Черният делфин“, хитови заглавия в Швеция и Дания. Тази година ще бъде дебютът и на сериалите в „Storytel“, създадени от български автори.

Според изследователите бумът на сериалите – видео и аудио – тепърва предстои. Причината е отново истеричната среда на предлагане на забавления, която често докарва потребителя до т.нар. decision fatigue – той все по-често предпочита сигурността и предвидимостта на поредицата, която веднъж е избрал.

„Storytel“ достига 200 милиона часа, в които най-различни хора по света са слушали книги на общо 17 езика. Абонатите на компанията са повече от 620 000 и всяка година те получават над 5000 нови заглавия за слушане.

Какво показват данните за потребителите на аудиокнигите? Традиционните издатели могат да бъдат спокойни – този формат не убива класическите книги. Всъщност, читателите се увеличават. 75% от клиентите на „Storytel“ си купуват повече книги, откакто са започнали да слушат аудиозаглавия, а 80% от слушателите им намират време и за четене.

И отговорът на стария въпрос „Ще изяде ли мишката книжката?“ е твърдо „не“. Но пък ще я украси със слушалки.

Площад Славейков