През 2019 г. предстоят нови промени в един от най-кърпените закони - за движението по пътищата. Това стана известно от думите на Малина Крумова- съветник на министър-председателя по структурирането на Държавната агенция за пътна безопасност, която се очаква да заработи тази година. Пред БНР Крумова оцени законодателство в областта на движението по пътищата като „доста объркано и много сложно“. Затова в следващите месеци ще се работи за "подобряването му".

„Другата основна задача на Агенцията е да се работи за подобряване законодателството, за синхронизиране, за изчистване на противоречия, които са се натрупвали във времето, защото се е работило на парче и са променени отделни разпоредби без да се търси взаимодействието им с други. Подготвят се в момента нови закони и в момента, в който агенцията е създадена, тя ще се включи активно. Въздействието на нормативната уредба е прекалено комплексно, за да бъде разглеждано бъде разпоредба по разпоредба. Трябва да се разглежда като една система“, коментира Крумова. 

Тя посочи, че е направено много за контролирането на корупционните елементи на системата. Посочи, че са въведени камери в пунктовете за технически прегледи, както и други средства при обучението на водачите. Агресията на пътя и недобросъвестното поведение могат да бъдат адресирани с информационни кампании и с контрол.

„Прави се много в тази посока, включително с въвеждането на камерите. По отношение на тол системата, се предполага тя да има и тези контролни функции и да има възможност да се контролира поведението на водачите, преминавайки през тези рамки и тези камери. Всичко в крайна сметка е въпрос на обучение, ясни правила, култура и контрол“, обясни тя.

По думите й ЕС има амбицията до 2020 г. пътнотранспортните произшествия (ПТП) да бъдат намалени с 20%, а ООН иска до 2030 година да бъдат намалени наполовина загиналите и тежко ранените от ПТП в световен мащаб.  

„Много е лесно да се каже, че със 70 души са намалени загиналите през миналата година, но трябва да се установи какви са факторите, които са довели до това намаление, за да можете да тези действия да бъдат насърчавани“.

През 50-те и 60-те години е имало 7-8 пъти по-малко автомобили и въпреки това пътнотранспортните произшествия са били повече, а загиналите на пътя – също.

„Това показва, че простата статистика, изреждането на фактите, на бройките не е достатъчно, за да се установи какво води до ПТП и кои са факторите, които намаляват жертвите. Този комплексен подход е смисълът на новата агенция. В рамките на тези 11 ведомства, които към настоящия момент отговарят за отделни елементи на пътната безопасност, всяко едно, поради функционалните си характеристики, има тенденцията да отговаря за отделни елементи на една комплексна система. Смисълът на новата държавна агенция е тази система наистина да се разглежда като комплексна“, поясни Малина Крумова. 

Интеграцията на системите и синхронизацията на данните е от ключово значение, за да може да се прави адекватен и пълноценен анализ на причините за ПТП. 

"Към настоящия момент има различни статистики, различни данни. Например информацията, която се предоставя от МВР, не съвпада напълно с тази, която се предоставя от здравните власти…  Колкото по-интегрирани са информационните системи на различните ведомства, толкова по-малко са възможностите за манипулирането на информацията, протичаща от една система към друга, което също ще намали корупционния натиск. Има какво да се прави в тази посока със сигурност. Дали ще има отпор - разбира се!"

Иновативни софтуерни продукти позволяват да се оценят рисковите ситуации на пътя преди да са се случили ПТП-та. Това е от ключово значение по отношение на градската среда, разказа Крумова.

„Важно е на тези места да се оцени превантивно кога конфликт може да възникне и при какви ситуации, за да се предприемат съответните мерки - инфраструктурни или организационни, за да се намали рискът от съответните пътнотранспортни произшествия“.