Български евродепутати трескаво преговарят със свои колеги от Европарламента в Брюксел, за да могат да участват като заместници в утрешното заседание на Комисията по транспорт и туризъм.

Това стана ясно след тяхна среща в Брюксел с дошлия специално министър на транспорта Росен Желязков.

Утре комисията трябва да гласува поправките в пакета „Мобилност“, известен още като „Закона Макрон“. По същото време точно срещу Европарламента ще има протест на българските превозвачи, които се чувстват ощетени от пакета. Особено неприемливо за тях е задължителното връщане най-малко веднъж на 4 седмици на шофьорите в страната, където е базирана фирмата им.

 
Комисията по транспорт и туризъм ще обсъди и гласува предложенията за промени в пакета "Мобилност", внесени от евродепутатите Исмаил Ертуг (Германия), Меря Кюльонен (Финландия) и Вим ван де Камп (Холандия).

Големият проблем е, че в Комисията по транспорт и туризъм има само един български евродепутат - Петър Курумбашев (БСП, Прогресивен алианс на социалистите и демократите). Той обаче е заместващ член, което означава, че може да гласува само когато отсъства титулярят.

В същото време е възможно, а е и широко разпространена практиката едни депутати да заместват други при гласувания. Но това може да става само в рамките на една и съща парламентарна група.

Очаква се утре да гласуват трима български евродепутати. Това са споменатият вече Петър Курумбашев, Ангел Джамбазки („Обединени патриоти“, Европейски консерватори и реформисти) и Андрей Новаков (ГЕРБ, Европейска народна партия).

От Алианса на либералите и демократите в Европа до този момент категорично отказват да преотстъпят местата си на евродепутатите от ДПС. А немалко от шофьорите на камиони у нас са етнически турци.

Надеждите са главно у евродепутатите социалисти. Български членове на тази парламентарна група увещават колегите си от транспортната комисия да им отстъпят местата си утре. Те разчитат и на авторитета на Сергей Станишев, който е председател на Партията на европейските социалисти (ПЕС) – втората политическа сила в Европарламента.

Нашите социалисти разчитат на жестове от страна на техни колеги от страни като Чехия и Словакия. Там няма толкова добре развита превозваческа дейност. Освен това двете държави са в Централна Европа, а не като България в периферията. И, както образно се изрази наш източник, за тях въпросът с българските тираджии има точно толкова значение, колкото за нас риболовът в Северно море.

За съжаление България има само двама представители сред Европейските консерватори и реформисти (ЕКР). В същата парламентарна група са и британските консерватори, на които вече „не им дреме“ за нищо, тъй като страната им напуска ЕС след по-малко от три месеца и те няма да бъдат част от следващия Европарламент.

Ангел Джамбазки вероятно ще си осигури правото да гласува утре. Другият ни „консерватор“ - Николай Бареков, досега не е дал знак, че изобщо го интересува този въпрос, казаха български евродепутати.

 

Какво смятат българските евродепутати

 

Сергей Станишев, БСП:

Българските власти са работили „на парче“

Разделението по въпроса за пакета „Мобилност“ не е на партийна, а на национална основа. Българските власти са работили „на парче“ по въпроса. И именно в резултат на този начин на работа след Съвета „Транспорт“, проведен през ноември 2018 г., страни като Чехия и Словакия, които дотогава са били на наша страна, са застанали срещу България.

Представителите на държавите, подкрепящи пакета „Мобилност“, просто са си осигурили подкрепата на Прага и Братислава, като в замяна са им обещали „рамо“ по интересуващи ги проблеми. Което пък България не е направила.

Петър Курумбашев, БСП:

Имаме три „червени линии“

Засега това, което коментираме, е да подкрепим предложението на Вим ван де Камп и да отхвърлим другите две, особено това на Исмаил Ертуг, което засяга връщането на камионите.

Обсъждахме кой от нас с представители на коя държава да говори. Става дума за тези държави, които сега са „50 на 50“, да бъдат убедени да ни подкрепят. Опитваме се да направим мнозинство в комисията. 

Нашите „червени линии“ са следните:

• 1. Да няма такова връщане на камионите - не на 3, не на 8 седмици, а изобщо да няма. Да се връщат веднъж годишно за технически преглед, но само толкова.

• 2. Директивата за командированте работници изобщо да не се прилага. Шансът тук е голям, тъй като през май 2018 г. постигнахме успех в комисията по този въпрос. В момента има предложение тя да не се прилага по отношение на билатералните превози и каботажа.

• 3. Шофьорите да не бъдат задължени да се връщат, а да посочват с декларация къде ще си карат почивката. Ето ви един пример. Трябва да се връщаш в България веднъж на 3 или 4 седмици, ако си служител на българска фирма. Интересно, ако си служител на холандска или германска фирма, същата фрма не трябва ли да ти купува билет, за да видиш веднъж на 4 седмици семейството си в България?

Светослав Малинов, ДСБ:

Всяко забавяне или отлагане е успех

Българските превозвачи трудно биха приели, че евентуалното отпадане само дна задължителното връщане веднъж на 4 седмици е успех. Но трябва да се разбере, че има 3 или 4 невралгични неща и че всяко забавяне или отлагане е успех.

Убеден съм, че отпадането на връщането на превозното средство не е компромис, а нещо абсолютно задължително. Това е незащитима теза, направена специално с цел удар по конкурентоспособността. И това не може да се скрие.

Смятам, че ако се въведе по-голям срок за връщането вече на самия шофьор и се иска изричното му писмено съгласие, това ще бъде един много разумен компромис. Такама трябва да бъде и позицията на българската страна.

Превозвачите трябва да имат предвид, че ние влизаме в дълга процедура. Всяка победа на този етап може да бъде увеличена и да бъдат добавени нови на следващия тап. Ако утре на гласуването постигнем отпаданетосамо на едно нещо, това не значи, че останалото е прието. А означава, че с това нещо се приключва, а борбата за другите продължава.  Означава, че всичко, което ще бъде постигнато утре, може да бъде увеличено.

Почти е сигурно, че пакетът няма да бъде приет преди европейските избори през май. Той ще бъде обсъждан и в следващия Европарламент.