Ad Config - Website header

 

Article_top

Комисията по транспорт в Европейския парламент не направи компромис и подкрепи най-неизгодниия за България компромис от т. нар. план "Макрон".

Което обаче не означава, че пакетът ще влезе в пленарната зала, тъй като той представлява триада, т.е. състои се от три предложения или компромиса.

Подкрепеното днес предложение бе на германския евродепутат Исмаил Ертуг. То предвижда задължително връщане на превозните средства в страната, в която е базирана фирмата. Това трябва да става веднъж на три седмици, последвано от едноседмична почивка.

Подкрепен бе и компромис за каботажа. На всеки пет дни каботаж трябва да има "охладителен период" от 60 часа, в който водачите трябва да се връщат.

Но изобщо не минаха другите два доклада - за командироването на шофьорите и за забрана на почивката в кабините. Предстои по-късно днес евродепутатите от комисията да решат как ще продължат работата по тези теми. Засега не е ясно какви текстове ще бъдат подложени на гласуване в пленарната зала - същите, променени или нови.

Някои намекнаха, че случаят е прецедент, което поставя мнозина в затруднено положение.

Докато комисията заседаваше, под прозорците на ЕП - на емблематичния площад "Люксембург" - български, румънски, унгарски, полски превозвачи протестираха.

Заседанието на комисията започна с обяснение, че новите правила, които изискват и край на почивките на шофьорите в кабините на камионите им и прибиране на камионите и шофьорите им в страната им поне веднъж на четири седмици, практически ще разделят ЕС на Изток и Запад. Поводът бяха именно протестите на страни като България, Полша, Унгария, Прибалтика, Словения, Хърватия.

Един от румънските евродепутати настоя още в началото гласуването по пакета "Макрон" да се отложи. Мотивът беше процедурен - че нямало превод на всички езици на текстовете на докладите по пакета за мобилност и предложенията по него. 

Ръководството на транспортната комисия обаче бе непреклонно - по документа се работи от повече от година и гласуването не може да се отлага. А и преводи имало. 

Тъй като процедурата не позволява дебати - пристъпи се към гласуване. В крайна сметка се прие докладът по темата на германския евродепутат Исмаил Ертуг. Без компромиси за почивките на шофьорите и правилата за прибирането на камионите в държавите им. Според специалисти това е най-неизгодният за протестиращите вариант.

И присъствието на 4-ма български евродепутати, заместващи свои колеги в комисията, не помогна силите да се обърнат в полза на протестиращите. Сергей Сташинев, Петър Курумбашев, Андрей Новаков и Ангел Джамбазки бяха в залата, а Курумбашев дори влезе в залата, за да гласува, облечен в жълта жилетка.

Това не е последният етап от процедурата по приемане на плана "Макрон". Тепърва предстои целият Европейски парламент да дебатира и да гласува пакета за мобилност. И гласуването в транспортната комисия днес не значи, че това би бил и окончателният текст, който ще се обсъжда в пленарната зала.

Когато чуха, че евдродепутатите са подкрепили най-неизгодния за България вариант, нашите шофьори "изригнаха". По-късно при тях дойде министърът на транспорта Росен Желязков, който бе в залата по време на гласуването, и се опита да ги успокои. Той заяви, че нито един от трите доклада няма да влезе в пленарната зала, тъй като пакетът "Макрон" се състои от всички тях. По тази причина българските шофьори реагираха с бурни възгласи.

Освен това Желязков изтъкна, че докладът на Исмаил Ертуг е в противоречия със Съвета на ЕС, който го е отхвърлил, и по тази причина няма да влезе в пленарната зала.

На коренно различно мнение обаче бе евродепутатът Светослав Малинов (ДСБ, ЕНП). Той смята, че това е най-лошият възможен вариант. И това показва втвърдяването на подкрепящите пакта държави. Целта е той да бъде вкаран колкото се може по-бързо в Европарламента, ако може още в този, чийто мандат изтича по-късно през годината.

"Най-доброто ще бъде Бойко Борисов да се обедини с колегите си от Полша, Литва, Унгария и заедно да действат срещу ЕС. А ако трябва, да лягат с телата си пред Европарламента и да не допускат гласуването на пакета "Макрон", коментира пред Клуб Z дипломатически източник в Брюксел.

Оптимизмът е неуместен поне на този етап, смятат анализатори. Според български източник това малко напомня известната през 80-те години пародия на коментар на футболен мач, според който минималната загуба на националния ни отбор само с 1:2 от Англия "автоматично се превръща в наша голяма победа".

 

Комисията по транспорт в Европейския парламент не направи компромис и подкрепи най-неизгодниия за България компромис от т. нар. план "Макрон".

Което обаче не означава, че пакетът ще влезе в пленарната зала, тъй като той представлява триада, т.е. състои се от три предложения или компромиса.

Подкрепеното днес предложение бе на германския евродепутат Исмаил Ертуг. То предвижда задължително връщане на превозните средства в страната, в която е базирана фирмата. Това трябва да става веднъж на три седмици, последвано от едноседмична почивка.

Подкрепен бе и компромис за каботажа. На всеки пет дни каботаж трябва да има "охладителен период" от 60 часа, в който водачите трябва да се връщат.

Но изобщо не минаха другите два доклада - за командироването на шофьорите и за забрана на почивката в кабините. Предстои по-късно днес евродепутатите от комисията да решат как ще продължат работата по тези теми. Засега не е ясно какви текстове ще бъдат подложени на гласуване в пленарната зала - същите, променени или нови.

Някои намекнаха, че случаят е прецедент, което поставя мнозина в затруднено положение.

Докато комисията заседаваше, под прозорците на ЕП - на емблематичния площад "Люксембург" - български, румънски, унгарски, полски превозвачи протестираха.

Заседанието на комисията започна с обяснение, че новите правила, които изискват и край на почивките на шофьорите в кабините на камионите им и прибиране на камионите и шофьорите им в страната им поне веднъж на четири седмици, практически ще разделят ЕС на Изток и Запад. Поводът бяха именно протестите на страни като България, Полша, Унгария, Прибалтика, Словения, Хърватия.

Един от румънските евродепутати настоя още в началото гласуването по пакета "Макрон" да се отложи. Мотивът беше процедурен - че нямало превод на всички езици на текстовете на докладите по пакета за мобилност и предложенията по него. 

Ръководството на транспортната комисия обаче бе непреклонно - по документа се работи от повече от година и гласуването не може да се отлага. А и преводи имало. 

Тъй като процедурата не позволява дебати - пристъпи се към гласуване. В крайна сметка се прие докладът по темата на германския евродепутат Исмаил Ертуг. Без компромиси за почивките на шофьорите и правилата за прибирането на камионите в държавите им. Според специалисти това е най-неизгодният за протестиращите вариант.

И присъствието на 4-ма български евродепутати, заместващи свои колеги в комисията, не помогна силите да се обърнат в полза на протестиращите. Сергей Сташинев, Петър Курумбашев, Андрей Новаков и Ангел Джамбазки бяха в залата, а Курумбашев дори влезе в залата, за да гласува, облечен в жълта жилетка.

Това не е последният етап от процедурата по приемане на плана "Макрон". Тепърва предстои целият Европейски парламент да дебатира и да гласува пакета за мобилност. И гласуването в транспортната комисия днес не значи, че това би бил и окончателният текст, който ще се обсъжда в пленарната зала.

Когато чуха, че евдродепутатите са подкрепили най-неизгодния за България вариант, нашите шофьори "изригнаха". По-късно при тях дойде министърът на транспорта Росен Желязков, който бе в залата по време на гласуването, и се опита да ги успокои. Той заяви, че нито един от трите доклада няма да влезе в пленарната зала, тъй като пакетът "Макрон" се състои от всички тях. По тази причина българските шофьори реагираха с бурни възгласи.

Освен това Желязков изтъкна, че докладът на Исмаил Ертуг е в противоречия със Съвета на ЕС, който го е отхвърлил, и по тази причина няма да влезе в пленарната зала.

На коренно различно мнение обаче бе евродепутатът Светослав Малинов (ДСБ, ЕНП). Той смята, че това е най-лошият възможен вариант. И това показва втвърдяването на подкрепящите пакта държави. Целта е той да бъде вкаран колкото се може по-бързо в Европарламента, ако може още в този, чийто мандат изтича по-късно през годината.

"Най-доброто ще бъде Бойко Борисов да се обедини с колегите си от Полша, Литва, Унгария и заедно да действат срещу ЕС. А ако трябва, да лягат с телата си пред Европарламента и да не допускат гласуването на пакета "Макрон", коментира пред Клуб Z дипломатически източник в Брюксел.

Оптимизмът е неуместен поне на този етап, смятат анализатори. Според български източник това малко напомня известната през 80-те години пародия на коментар на футболен мач, според който минималната загуба на националния ни отбор само с 1:2 от Англия "автоматично се превръща в наша голяма победа".

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Одобрявате ли решението България да предпочете изтребителите F-16?