След 11 месеца прокуратурата прекрати разследването срещу бившия транспортен министър Ивайло Московски. Инцидентът с моторната шейна, управлявана от него, при който на 2 февруари м.г. загина 3-годишният му син, е случайност и Московски не носи отговорност за катастрофата. Няма данни за престъпление, смята прокурор Емилия Варадинова от Софийската градска прокуратура, съобщава вестник "Сега".
Постановлението й, с което "Сега" разполага, е от 3 януари. Въпреки това в петък от обвинението са отговорили на запитване на вестника, че няма нищо ново по делото. Оттам припомнят как протече и цялото дело - без много шум и с прехвърляне между окръжната прокуратура и градската.
Московски подаде оставка заради катастрофата край Своге, при която загинаха 20 души. Към днешна дата правителството го прати в Черноморската банка.
Сега прокурор Варадинова развива тезата, че безспорно смъртта на детето е заради падането от шейната, управлявана от баща му. Има инцидент, но това не значи, че водачът е имал виновно поведение, пише тя. Според нея трябва да бъде безспорно доказано, че произшествието е в причинно-следствена връзка с поведението на водача и с нарушение на правилата за управление на снегомобил. Варадинова смята, че става дума за случайно деяние и деецът не следва да отговоря за него, защото не бил длъжен и не могъл да предвиди последиците.
Не са нарушени обичайните практики за управление на шейна, приема Варадинова, която е командирована в градската прокуратура от 2015 г. Според нея Московски не е бил запознат с техническите данни на шейната, нито с правилата за управлението й, нито с каква скорост може да я кара, нито каква екипировка е нужна, нито че трасето не е за шейни.
За да има вина за причиняване на смърт по непредпазливост, трябва да има виновно действие или бездействие, макар и неумишлено, посочва прокурорката. Т.е. да съзнава, че може да причини смърт, но да се надява, че ще избегне това.
В постановлението се цитират отговори от официалния представител на канадската марка за моторни шейни, че предлагат на всичките си клиенти теоретичен и практичен курс за управлението на снегомобил. Този курс не е задължителен. На купувачите също се разясняват основни правила за машините и те се подписват, че са ги разбрали - че трябва да се кара внимателно и бавно, защото високите скорости крият риск от загуба на управление и инциденти, че препоръчителната минимална възраст за водачите е 16 години, че шейната е едноместна, че трябва да се управлява с предпазно облекло и каска.
Злополучната шейна обаче е купена втора ръка. Последните данни, че е била обслужвана в сервиз, са от 2014 г. Новият й собственик не е преминал през инструктажа за безопасност, нито е направил такъв на Московски.
Автотехническата експертиза обяснява, че шейната се управлява основно с баланса на тялото, подобно на мотоциклет. Според експертите най-вероятната причина, че шейната е загубила сцеплението, е, че е навлязла в неутъпкан сняг. Скоростта й преди инцидента е била не по-висока от 50 км/ч.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни