След 11 месеца прокуратурата прекрати разследването срещу бившия транспортен министър Ивайло Московски. Инцидентът с моторната шейна, управлявана от него, при който на 2 февруари м.г. загина 3-годишният му син, е случайност и Московски не носи отговорност за катастрофата. Няма данни за престъпление, смята прокурор Емилия Варадинова от Софийската градска прокуратура, съобщава вестник "Сега".

Постановлението й, с което "Сега" разполага, е от 3 януари. Въпреки това в петък от обвинението са отговорили на запитване на вестника, че няма нищо ново по делото. Оттам припомнят как протече и цялото дело - без много шум и с прехвърляне между окръжната прокуратура и градската.

Московски подаде оставка заради катастрофата край Своге, при която загинаха 20 души. Към днешна дата правителството го прати в Черноморската банка.

Сега прокурор Варадинова развива тезата, че безспорно смъртта на детето е заради падането от шейната, управлявана от баща му. Има инцидент, но това не значи, че водачът е имал виновно поведение, пише тя. Според нея трябва да бъде безспорно доказано, че произшествието е в причинно-следствена връзка с поведението на водача и с нарушение на правилата за управление на снегомобил. Варадинова смята, че става дума за случайно деяние и деецът не следва да отговоря за него, защото не бил длъжен и не могъл да предвиди последиците.

Не са нарушени обичайните практики за управление на шейна, приема Варадинова, която е командирована в градската прокуратура от 2015 г. Според нея Московски не е бил запознат с техническите данни на шейната, нито с правилата за управлението й, нито с каква скорост може да я кара, нито каква екипировка е нужна, нито че трасето не е за шейни.

За да има вина за причиняване на смърт по непредпазливост, трябва да има виновно действие или бездействие, макар и неумишлено, посочва прокурорката. Т.е. да съзнава, че може да причини смърт, но да се надява, че ще избегне това.

В постановлението се цитират отговори от официалния представител на канадската марка за моторни шейни, че предлагат на всичките си клиенти теоретичен и практичен курс за управлението на снегомобил. Този курс не е задължителен. На купувачите също се разясняват основни правила за машините и те се подписват, че са ги разбрали - че трябва да се кара внимателно и бавно, защото високите скорости крият риск от загуба на управление и инциденти, че препоръчителната минимална възраст за водачите е 16 години, че шейната е едноместна, че трябва да се управлява с предпазно облекло и каска.

Злополучната шейна обаче е купена втора ръка. Последните данни, че е била обслужвана в сервиз, са от 2014 г. Новият й собственик не е преминал през инструктажа за безопасност, нито е направил такъв на Московски.

Автотехническата експертиза обяснява, че шейната се управлява основно с баланса на тялото, подобно на мотоциклет. Според експертите най-вероятната причина, че шейната е загубила сцеплението, е, че е навлязла в неутъпкан сняг. Скоростта й преди инцидента е била не по-висока от 50 км/ч.