Едва една четвърт от нуждаещите се от винетка шофьори са успели да ги закупят или презаверят за 2019 година. А една пета са онези, които са пробвали, но не са успели. Над половината от шофьорите към този момент изобщо не са опитвали да закупят или презаверят електронна винетка – било защото не се нуждаят от такава, било защото още не е изтекла валидността на предишните винетни стикери.

Това са някои от изводите от национално представително проучване, осъществено от "Афис" в периода 14-19 януари 2019 г. Интервюирани пряко в домовете им са 1010 пълнолетни български граждани.

За неразборията с новата система за контрол върху движението по националната пътна мрежа хората най-често обвиняват изпълнителната власт, а не фирмата изпълнител, каквото впечатление се оформи в първия момент в публикации и коментари. Сумарно делът на изпълнителната власт и фирмата изпълнител измежду посочилите главен виновник за проблема е близо 40 на сто.

 

55 на сто от пълнолетните български граждани декларират, че шофират, а с 3 на сто повече е общият дял на хората, които имат книжки. Това са приблизително 3,250 млн. души, посочват от "Афис". О тях повече от половината твърдят, че шофират всекидневно, а всеки четвърти – няколко пъти седмично.

Данните показват, че мъжете шофьори са двойно повече от жените, столичани по-често карат колите си, отколкото жителите на останалите населени места. Най-голям е делът на шофьорите между 30 и 60 години, които заявяват, че работещите българи в активна възраст, независимо от социалния статус, много по-често сядат зад волана в сравнение със студентите и с пенсионерите.

56 на сто от домакинствата притежават по едно МПС, а 13,4 на сто – повече от едно. Сумарно това прави близо 70 на сто от българските домакинства. Разпределението обаче включва и отговорите на хората в пенсионна възраст, които не са чак толкова мобилни.

Хипотетично тези факти означават, че почти всеки ден по пътищата у нас се разминават, условно казано, около 2,5 млн. души, управляващи МПС, без да броим преминаващите чуждестранни превозвачи. Важна подробност е, че около една четвърт от тях шофират само в рамките на населените места, в които живеят, тъй че те не са засегнати от кризата с винетките, изчисляват от "Афис".

Накратко – българите имат коли и твърде често се придвижват с тях. Това се приема като нещо естествено и е част от общоприетата норма и стандарта на живот. Особено в столицата и още няколко по-големи градове, където за мнозина жители на практика е по-евтино да отидат на работа с личната си кола, отколкото с обществения транспорт.

"Случаят не може да се разглежда изолирано, тъй като замисълът на системата предполага чрез закупените винетки българските граждани да финансират изграждането и ремонта на пътните участъци. В този контекст казусът с електронните винетки е част от по-голямата картина – как работят държавата и администрацията в този сектор, който пък е свързан освен с управленски решения, и с безопасността на голяма част от българските граждани", е коментарът на "Афис".

На пряк въпрос – „Колко често преминавате с автомобила си през опасни новопостроени или новоремонтирани пътни участъци?“, 22 на сто отговарят: „Всекидневно“, а други 23 на сто: „Почти всеки ден.“ 43 на сто пък декларират, че това им се случва няколко пъти месечно или по-рядко.