Как крупни британски фирми се готвят за "Брекзит". На тази тема посвещава своя публикация сп. “Шпигел”.

В деня след кухата реч на премиерката Тереза Мей пред Долната камара драстично се увеличи загрижеността от Brexit без спразумение. Незабавно последваха реакциите от средите на икономиката. Редица британски фирми оповестиха взимането на незабавни мерки.

Британският производител на прахосмукачки “Дейсън” възнамерява да премести централата си в Сингапур. Е, все пак стъпката нямала нищо общо с предстоящото излизане на Великобритания от ЕС, а по-сокро заради голямото търсене на уредите в Азия. Това буди съмнения. Основателят на “Дейсън” Джеймс Дейсън e пламенен привърженик на Brexit. Още миналата година оповести, че в Сингапур ще произвежда електроавтомобили.

Британският фериботен оператор “P&O” обяви, че ще регистрира базираните си в Ла Манша плавателни съдове в Кипър и те ще плават под кипърски флаг. Ставало дума за четири от общо 20 ферибота. При Brexit без споразумение плаващите под кипърски флаг морски съдове няма да бъдат подлагани на щателни проверки, което би довело до големи закъснения, обясняват от фирмата. Не бил за подценяване и фактът, че така ще има и по-голяма печалба, той като ще продължи да се прилага данъчното законодателство на ЕС.

Още през декември от “P&O” оповестиха, че пътуващи между Франция и Великобритания фериботи ще бъдат регистрирани в Кипър.

И британската нискобюджетна авиокомпания “Easyjet” се подготвя за предстоящия Brexit. По подобие на ирландския й съперник “Ryanair” се готви да се отърве от акционерите си от Великобритания и други държави извън европейското икономическо пространство.

Шефът на “Easyjet” Йохан Лундгрен иска да гарантира, че най-късно на 29 март, датата на планираното излизане на Великобритания от ЕС, авиокомпанията ще принадлежи на мажоритарни собственици от икономическото пространство на ЕС. Това е предпоставка самолетите на авиокомпанията да имат право да летят по маршрути вътре в ЕС.

Британският автомобилен производител “Бентли” предупреди акционерите  и клиентите си профилактично: Brexit без споразумение може да провали плановете на концерна да се завърне в зоната на рентабилност.

“Brexit е убиец. Ако се стигне до твърд Brexit, за нас това ще е тежък удар”, казва шефът на автомобилната компания Ейдриън Холмарк.

За последиците предупредиха и от германския бранш за производство на сладкарски изделия. До този момент 3000 заети зависят от износа за Великобритания на продукти за 800 милиона евро, казва Бастиан Фасин от Федералното сдружение на сладкарите. Това са около 6 на сто от германското производство.

Заплахата е не само от ограничаване на доставки и налагане на мита между 5 и 15 %, а опасността от несигурност в бранша. Според Фасин още не се знаело дори какви митнически декларации би следвало да се попълват, нито с какъв процент ще бъдат облагани сладкарските изделия. И без това положението било напрегнато. Поради срива на паунда през последните две години сладкарският бранш в Германия е загубил 50 милиона евро.