Фейсбук коренно промени всекидневието и комуникациите ни. Но какво ще се случи, ако го загърбим? Отговор дават американски учени в обхватно изследване. Резултатите са изненадващи, пише "Ди Велт".

От времето на телевизията редом със смартфона нямаше друга технология, която да е променила толкова драматично начина на комуникация, както социалните медии. Да не говорим, че драстично спаднаха разходите при изпращане на съобщения.

Като прост пример да споменем пощенската картичка, която преди купувахме по време на почивка, пишехме, залепвахме марка и я изпращахме. Две седмици по-късно тя пристига до получателя. Можеше и да не пристигне. Днес е съвсем друго.

Според статистиката от 2018 г. с 2,3 милиарда активни ползватели Фейсбук е най-голямата социална медия в света. Това е почти една трета от населението на Земята. Средностатическият ползвател прекарва по 50 минути дневно във Фейсбук и сестринските платформи Инстаграм и Месинджър.

Ясно е, че науката отдавна се фокусира върху негативните страни. Социалните медии те превръщали в самотник, ставаш депресивен и зависим като от наркотик, били и катализатор на умишлено разпространяване на фалшиви информации. Към това трябва да се прибави навлизането в личната сфера и изсмукването на данни от страна на фирми.

От друга страна научни изследвания сочат, че посредством социалните медии хората се сближават и все повече се ангажират политически. Все пак някои от тези изследвания са финансирани от собсвениците на социалните медии. През 2017 г. участникът в лансирането на Фейсбук и бивш съветник в медията Шон Паркър заяви:

"Фейсбук иска да привлече максимално внимание, като се използват психологически особености на човека."

В британско научно изследване с над 1200 участници в експеримента се посочва, че на средния потребител ще му струва между 1000 и 2000 долара, ако се лиши за година от Фейсбук.

Има и по-голяма драма. Австрийски учени от Медицинската академия и от Техническия университет във Виена покани 1000 души да участват в научен експеримент. Условието е било седем дни без социални медии. По всяко време е било разрешено да се изпращат есемеси и имейли. В крайна сметка едва 152-а души са се съгласили да участват в експеримента, като 90 от тях не са успели 7 дни да се лишат от използването на социални медии.

Забележително е, че учени от университетите в Станфорд и Ню Йорк са открили 2844 ползватели на Фейсбук, които са били съгласни за месец да деактивират акаунта си. Разрешено е било само ползването на месинджър и WhatsApp.

Резултатите впечатлиха.

“Това е впечатляващ труд. Учените намериха изключителни пътища за избягване на традиционното. Това е пътят, за да се отговори на много въпроси по темата. Това е златният стандарт в науката”, заяви за  “Ню Йорк таймс” професорът по математика и икономика Ерик Бринджолфсън.

Да се върнем към експеримента.

Всички участници са били над 18-годишни. Всеки ден са били минимум 15 минути във Фейсбук, някои по един час, други по два, три и повече часа.

Преди началото на експеримента участниците е трябвало да попълнят въпросници – какво е разположението им на духа, политическите им виждания и какво е всекидневието им. Когато е приключил предвиденият месец за изследването, участниците отново е трябвало да попълват формуляри. Изненадващото е, че при теста относно политически познания са получили по-малко точки в сравнение с времето, преди да са деактивирали акаунтите си. Следва да се заключи, че Фейсбук се използва като източник на информация. Същевременно показателят по точка “поляризиране при проблеми” е паднал с пет до десет процента.

Учените са очаквали Фейсбук да бъде заменен с други възможности за комуникация, като туитър или онлайн сърфиране, но това не се е случило.

Участници в експеримента са споделили, че до момента на деактивиране на акаунтите си, не са били наясно какви предимства има платформата. Примерно много са им липсвали връзките с хора.

Според резултатите от изследването относно психиката, е било установено, че излизането от Фейсбук е довело до малки, но положителни въздействия върху благоразположението на участниците в експеримента.

Експериментът потвърждава тезата на Шон Паркър. След приключването му мнозинството от участниците са заявили, че в бъдеще по-рядко ще използват Фейсбук. Само седмица по-късно обаче едва 10 на сто са се отказали от Фейсбук, а след още два месеца показателят е паднал под 5 на сто.