Проф. Нели Огнянова е юрист и университетски преподавател по медийно право. Разговорът с нея е по повод новината, че шведската компания MTG продава "Нова Броудкастинг груп" на компанията "Адванс медия", собственост на председателя на КРИБ Кирил Домусчиев и брат му Георги Домусчиев. Сделката трябва да мине и през одобрение от КЗК, преди да бъде финализирана. 

Проф. Огнянова, какъв знак за медийния пазар в България е оттеглянето на чужда компания?

Това не е първата чужда компания, която се оттегля от българския медиен пазар. Ако в навечерието на членството в ЕС България привличаше чужди инвеститори в медийния сектор, сега тенденцията е по-скоро обратна. Официално обявените причини за всеки конкретен случай са различни, в случая досегашният собственик MTG съобщава, че се фокусира върху глобални продукти в областта на електронните спортове и разпространението на онлайн игри. Не се задържа у нас и друга шведска медийна група, Bonnier Business Press. От радиобизнеса се изтеглиха почти всички чужди инвеститори. 

Всяка от тези компании дойде в България със стила и практиките си. Обобщаване ще е за сметка на точността. Чужди собственици са имали и проблематични прояви - толериране на проправителствена журналистика, цензура, недопустими опити за влияние върху законодателния процес. Но част от чуждите компании поддържаха у нас високи медийни стандарти и оттеглянето им определено не е добър знак. 

Подобни процеси има в цяла Източна Европа. В Унгария политическото превземане започва през 2006 г. с придобиването на либералния всекидневник Magyar Hírlap, след което политически мотивираното придобиване става масово. В Чехия за начало се смята придобиването на медии от Андрей Бабиш, впоследствие министър-председател; в Словакия – възходът на компанията Penta, в Румъния след оттеглянето на чуждестранните инвеститори също се открива път за местни бизнесмени, известни с корупционни скандали, пране на пари и др. Може да се проследи обща тенденция и сътрудници на ДС да са първите частни медийни предприемачи. За съжаление има и общо разочарование от процесите на овладяване на обществените медии. 

Как ще се отрази на медийната среда и медийния плурализъм придобиването на втората по големина телевизия от представител на българския бизнес?

Няколко факта заслужават отбелязване. Отива си голяма многонационална медийна компания, на нейно място идва местен бизнесмен, който до този момент се е занимавал с разнообразен бизнес – фармация, морски транспорт, притежава футболен клуб. Не става дума за придобиване на медии от българския мениджърски екип след изтегляне на чуждия инвеститор, какъвто е случаят с ирландската Communicorp.

Новият собственик има известен опит с журналисти и журналистика, но негативен: той нарече спортен журналист, репортер на бТВ, олигофрен. По този повод журналистите от общественото радио сигнализираха, че за кратко Домусчиев е бил член на Обществения съвет на БНР - една индикация, че бизнесменът се стреми от години да заеме позиции и в медийния сектор.

Домусчиев вече е навлязъл на пазара на футболните права и придобиването на една от двете големи частни телевизии ще промени съществено възможностите му поради т.нар. вертикална концентрация футболен клуб–футболни права–медия. Домусчиеви са придобили "Футбол Про медиа", която притежава правата за излъчване на мачовете от първенството, сега ще придобият и телевизията, която предава първенството по силата на тези права. Можем да си спомним за дружеството "Ринг С.В.", Валентин Михов и спортни канали – но сега мащабът на съсредоточаването на активи изглежда по-внушителен. Кандидат да купи Нова е бил и Спас Русев. Изглежда, желаният купувач трябва да е успешен български бизнесмен с интерес към футбола и медиите – кумулативно.

КЗК не разреши продажбата на Нова на чешкия бизнесмен Келнер с кратки и неясни, крайно неубедителни мотиви. Именно поради това с голям интерес се очакват мотивите на  КЗК относно новата сделка.

Какъв може да бъде интересът на роден предприемач да инвестира 185 млн. евро в българския медиен пазар, който е сравнително малък и непечеливш?

Какъв беше интересът на Мирослав Янев да придобие Би Ай Ти – и какво се изпълни от обещанието му за „работещ бизнес модел за създаване на дигитално съдържание“? Какъв беше интересът на Добрин Иванов да придобие телевизия "Европа"? Какъв беше интересът на Мария Опренова да придобие Канал 3? Не знаехме какъв е интересът зад финансирането на ТВ7, но съдържанието на програмата показваше чий политически инструмент е тя. Така и сега: най-добър отговор какъв е интересът дава съдържанието на програмите. Очаквам анализаторите да включат сделката при политически мотивираните придобивания. 

Беше ли използвана Комисията за защита на конкуренцията и как, за да повлияе на сделката за Нова телевизия?

КЗК не отвори лично вратата за Домусчиев, но затвори вратата за Келнер. Кой отвори лично вратата за Домусчиев – който може, в България няма много варианти.