Пълна удръжка на депутатската заплата при много неоправдани отсъствия - това предвиждат промени в правилника на Народното събрание, предложени от НФСБ.

След бойкота на БСП, чиито депутати миналата седмица демонстративно не участваха в пленарните заседания на парламента, управляващите от ГЕРБ първи заявиха, че трябва да се промени правилникът, за да може депутатите, които отсъстват от всички заседания, да не получават каквато и да е част от заплатата си. 

Днес конкретни предложения внесоха Валери Симеонов и Христиан Митев от НФСБ. Те предлагат редакции във Финансовите правила към правилника на Народното събрание, който е със статут на закон.

В момента ключовият чл.13 от документа гласи:

(1) При неоправдано отсъствие от пленарно заседание на народния представител се прави удръжка, равна на дневното му възнаграждение.
(2) При неоправдано отсъствие от заседание на парламентарна комисия, подкомисия и работна група на народния представител се прави удръжка, равна на съответната добавка за участие в заседанието.
(3) При неоправдано отсъствие от три поредни или общо 5 пленарни заседания за съответния месец на народния представител се прави удръжка, равна на две трети от месечното му възнаграждение, и Народното събрание не поема повече от една трета от допълнителните му разходи по чл. 11.
(4) Когато поради липса на кворум заседанието на Народното събрание не бъде открито или бъде прекратено, на народните представители, отсъствали по неуважителни причини от заседанието, се прави удръжка, равна на две трети от дневното възнаграждение.
(5) Данните се вземат от разпечатките за регистрация и гласуване, справки от председателите на парламентарни комисии, подкомисии и работни групи и от стенографските протоколи.

В момента това означава, че един депутат получава минимум 1180 лв месечно заплата, дори да не стъпи в Народното събрание.

От НФСБ изменят ал. 3, така че при неоправдано отсъствие от три поредни или общо 5 пленарни заседания за месеца, на депутатите да им се удържа пълната заплата и пълните допълнителни разходи по чл. 11 (те са за сътрудници, експертизи, наемане на помещения и др.).

В ал. 4 също се прави промяна - дори ако заседанието се провали, отсъстващите депутати пак ще губят пълната си дневна надница, а не само две трети от нея.

Любопитно е и друго предложение - в нова ал. 5 (а сегашната става ал. 6), според което ако депутат е участвал в по-малко от половината гласувания в едно пленарно заседание, губи половината си дневна надница.

"Гласуването на законопроекти и проекти за решения е едно от основните задължения на народния представител, като по този начин той изразява позицията и защитава интересите на тези, които са го избрали и които е призван да представлява в законодателния орган", пишат Симеонов и Митев в мотивите си.

Така ще се наказва практиката депутат да се регистрира сутринта в заседанието, но после да не участва в работата в зала и дори да си тръгне веднага след регистрация. 

Историята с депутатските заплати се точи от миналата седмица, защото след като от ГЕРБ обявиха, че искат промяна и никакви заплати за неизвинено отсъстващи израници, от БСП обявиха, че са "за". Ообаче - поискаха да се приеме и тяхно предложение, което отлежава в Народното събрание - за цялостно намаляване на всички депутатски заплати. 

Социалистите се опитаха да се откажат и от полагащата им се и в момента по 1/3 заплата според правилника на НС, въпреки бойкота. Председателната на Народното събрание Цвета Караянчева обяве обясни, че това няма как да стане - такива са правилата. 

Междувременно Данаил Кирилов от ГЕРБ обяви как през 2013 г., когато партията направи точно същото като БСП днес - обяви парламентарен бойкот, избраниците не са получавали нищо. Опроверга го бившият председател на НС Михаил Миков пред Клуб Z - правилата за финансови санкции при неизвинени отсъствия са си едни и същи от години и каквото важи за социалистите днес, същото е било и за ГЕРБ тогава. 

От НФСБ пък предлагат и друга промяна на основния текст на правилника. Предложението е всяка парламентарна група да има право на един процедурен въпрос по начина на водене за всяка точка от дневния ред. Причината е, че тези процедурни въпроси, които в момента са до 2 минути и са неограничени, често не се ползват по предназначение.

"Тя се ползва за лични обяснения, политически декларации, междуличностни нападки, изказвания по същество по разглежданата точка от дневния ред, но не и за да бъдат посочени нарушения при воденето на заседанието, каквато е и основната цел", отбелязват вносителите.