С фалшив имейл на англисйки, който е "подписан" от Националната агенция по приходите (НАП), измамници се опитват да събират данни за банкови сметки и карти. Потребители, които са клиенти на агенцията, сигнализират за писмо, в което фалшивата НАП ги приканва да изпратят данни за банковата си сметка. Според текста на имейла, фалшивото звено щяло да им изплати 977.93 лева възстановен данък. Писмото е придружено с прикачен файл, в който клиентите на НАП да намерят "инструкции" как да стане плащането. Линкът в прикачения файл води до английската версия на сайта на агенцията, където се изисква попълване да данни за дебитната ви карта и банковата ви сметка. Съобщението, което е подписано от billing@nap.bg, изглежда така: 

"Dear citizen,

After the last annual calculations of your fiscal activity we have determined that you are eligible to receive tax refund of  977.93 BGN.
Please submit the tax refund request and allow us 3-5 days in order to process it.

To access your tax refund, please download and fill the Tax Refund Form attached to this email
- open it in a browser (recommended mozilla firefox or google chrome)

A refund can be delayed for a variety of reasons.For example :
-invalid records
-applying after the deadline

IMPORTANT:
If you find this email in Bulk, Spam or Junk
please move it to your inbox as not to
jeopardize the future our communication with you.
It is essential to receive all emails from us to be in touch.

National Revenue Agency
Sofia,
Bulgaria"

От НАП предупреждават, че не изпращат имейли на английски език, както и не събират по никакъв повод данни за банкови сметки, дебини и кредитни карти. От агенцията подчертват, че надвнесени суми не се възстановяват по този начин и съобщенията са дело на измамници. Гражданите, получили писмо с подобно съдържание, могат да се свържат с НАП за допълнителна информация на телефон 0700 18 700. От ведомството вече е подаден сигнал до правоохранителните органи и по случая тече разследване.

Как да се предпазим от онлайн измами

1.Четете внимателно имейлите, които получавате - Обърнете внимание на подателя на писмото, дори да е изпратено от "официален сайт", съществуват т.нар. email spoofing сайтове, от които всеки може да ви прати писмо, подписано от правителствена институция, голяма компания, банка и т.н. Тези писма се разпознават трудно, но все пак повечето пощи успяват да ги "хванат" и да ги преместят в папка "Спам" (Junk, SPAM). В съобщенията обикновено се казва да не обръщате внимание в коя папка е попаднало и да го преместите във "Входящи" (Inbox). Tова е първият сигнал, че нещо не е наред с писмото.

2.Не давайте на никого лични данни, пароли, данни за банкови сметки и карти - Банките и правителствените институции не събират данни по електронна поща. Класическата схема, която измамниците ползват е "някой има да ви дава пари" и любезно ви кани да му предоставите информацията си. По-напористите стигат и до обаждане по телефона. 

При пазаруването онлайн обърнете внимание на страницата, където въвеждате данните за картата ви. Може да попаднете на "сайт-фантом", който имитира голяма компания за онлайн покупки - например Amazon или Ebay. Разликите са малки, но при внимателно вглеждане могат да бъдат открити. Проверете и SSL сертификата на сайта - зеленият цвят, катинарчето и https адреса показват, че сте на страницата, която гарантира сигурността на уеб разплащанията и данните ви. 

Проверете внимателно сайта за валиден SSL сертификат.

3.Не отваряйте прикачени файлове от "съмнителни" податели - допълнителните файлове към писмото може да съдържат изпълним файл (exe) със зловреден софтуер или линк, който да ви отведе до страница, заразена с вирус или до форма, в която се изискват личните ви данни.