В ЕС има необходимост от 400 000 безопасни и охраняеми паркинги.

Заключението се съдържа в огласено днес проучване на Еврокомисията.

Товарните камиони редовно са обект на кражби и обири. 75 на сто от тези инциденти се случват, когато машините са паркирали на неохраняеми места. В отговор на тази ситуация, която е неблагоприятна както за шофьорите, така и за собствениците на камионите, ЕК е готова да отпусне средства за обособяването на охраняеми паркинги и очаква оценката на експерти за изготвянето на общи изисквания за новите съоръжения.

Един от главните проблеми е, че шохфьорите са принудени да спират винаги, когато изтече работното им време, се казва в документа. Експертите са установили досега, че съществуващите три стандарта за охраняемите паркинги в ЕС се различават чувствително. Все още почти не е възможно запазването на паркомясто предварително. А ако такава услуга се предлага, на нея рядко може да се разчита.

В проучването се съдържа предложение за въвеждането на единни европейски изисквания за охраняемите паркинги и поставянето им в три категории от най-ниска (бронзова), през средна (сребърна), до най-високи (златна и платинена). Тези категории трябва да предлагат общ минимум от услуги.

Експертите предлагат също извършването на постоянни проверки на дейността на паркингите, въвеждането на система за запазване на места, както и изготвянето на насоки за строежа на тези съоръжения.

От 2014 до 2017 г. ЕК е осигурила 45 милиона евро за дейности в тези области.

Предвижда се първата обща среща на заетите с подготовката на промените да се състои в началото на април. В експертните групи са включени водачи, синдикати, превозвачи, производители на превозни средства, собственици на товари, застрахователи.

Сегашната ситуация е неприемлива, изтъква още докладът. Подобряването на условията за работа на шофьорите на камиони в Европа и спазването на социалните им права са част от пакета „Мобилност 1“, известен още като плана "Макрон“.