ВАЛЕНТИН МАРИНОВ

Една ера в света на високите скорости и луксозните бързи коли е към своя край. Вчера дългогодишният президент на Ferrari Лука ди Монтедземоло обяви, че се оттегля от поста. Всъщност е оттеглен от боса на FIAT Серджо Маркионе, който го заменя. На 13 октомври Лука ще си тръгне от Маранело с 23 милиона евро като компенсация в банковата си сметка, която и без това не е от най-тънките.

Не знаем дали има символика в 23-те милиона за 23-те години начело на "скудерията", колкото излезе вторият период на Ди Монтедземоло. От общо близо 41 лета в "червената конюшня".

За това време Ferrari спечели 19 световни титли във Формула 1, но последната от тях е "чак" през 2008 г., при това при конструкторите. В днешно време никой не може да чака толкова за нови триумфи. Което, поне според доста наблюдатели, е основната причина безкомпромисният Маркионе да призове Ди Монтедземоло да си тръгне. Независимо, че онази част от бизнеса на Ferrari, която се занимава с пътническите автомобили, е във възход и всяка година регистрира рекордни печалби. А навлезе в непознати води с модели, които години наред бяха отхвърляни още на етап скица. Но сега се харчат.

Серджо Маркионе и Лука ди Монтедземоло

В разцвет е и онази част от бизнеса, която прави наистина специални автомобили за още по-специални клиенти - тези от по 20-ина броя "тираж" и минимум 1 милион евро, с които мултимилионерите се състезават на "ивенти" на затворени писти. А машините им целогодишно се съхраняват от Ferrari. 

Хубаво, обаче Ferrari не върви във формулата, а това е най-важният бизнес на марката - платформата, върху която стъпват пътническите и специалните коли. И Маркионе решава, че може да прати в пенсия дори Ди Монтедземоло, започнал работа във FIAT като дипломиран адвокат и неособено успял пилот в далечната 1973 г. Месеци по-късно е пренасочен към Маранело, където става личен асистент на Енцо Ферари, а от 1974-та заема поста мениджър. 

През 1975 и 1977 г. Ники Лауда печели световните титли във Ф1 за "скудерията", което изстрелва Ди Монтедземоло на по-висока позиция - спортен шеф на цялата група FIAT, на всичко що е моторни надпревари в концерна. През 80-те години заема най-различни позиции в компанията, включително е шеф на фирмата, която прави вермута Cinzano. Спечелва си славата на спасител - човек, който превръща губещ бизнес в печеливш, поради което е местен къде ли не. 

Мениджърският му талант го отвежда дори в на пръв поглед съвсем непозната територия като организационния комитет на световното по футбол в Италия през 1990-а.

Вторият период на Лука във Ferrari почва през ноември 1991 г. Трябва да се гаси поредният пожар - "скудерията" върви зле след смъртта на Енцо Ферари. А компанията като цяло е на загуба - частта с пътническите автомобили е в тежки дългове и с помръкнала аура. "Новият" бос си поставя стари цели - да върне бизнеса "на зелено" и да спечели титлите при пилотите и конструкторите във Формула 1.

В славните години с Шуми и Жан Тод.
Вторият от ляво на дясно е Мика Сало

Прави доста персонални промени, наема стария си приятел Ники Лауда за консултант, а Клаудио Ломбарди назначава за мениджър. Целият бизнес е преструктуриран. А конкретно за формулата - там са привлечени две ключови фигури - Михаел Шумахер и Жан Тод.

През 1999 г. за първи път от 16 лета Ferrari печели отборната титла. Индивидуалната идва на следващата, благодарение на Шуми и на един страхотен болид. Така е сложен край на "суша", датираща от 1979 г. при пилотите. Следват 5 поредни титли на Михаел Шумахер и Ferrari.

А Лука ди Монтедземоло никога не е оставян да лежи на стари лаври. И в тези години той се заема с по два-три проекта едновременно, включително извън FIAT. На 28 май 2004 г. стана шеф на концерта след смъртта на Умберто Аниели. Беше №1 и за един мандат във Федерацията на италианските работодатели. Основа асоциация на отборите във Формула 1. Водеше и битки през годините, включително с бившия шеф на ФИА Макс Мозли. 

Ferrari закъса напоследък

Едно е сигурно - на 67 години Лука Кордеро ди Монтедземоло има още енергия и няма на остане без работа. С него от Ferrari си тръгва и елегантността - както в маниерите (все пак произлиза от аристократично семейство), така и във външния вид. Прочут е с начина си на обличане - винаги безупречен, според случая. С костюми, повечето тъмни, които сега ще липсват в най-комерсиалния спорт.

Мнозина може и да не харесват Бърни Екълстоун, но той обикновено се изразява точно:

"Лично за мен неговото напускане е равносилно на смъртта на господин Енцо. Той се превърна във Ferrari. Като видиш него, виждаш Ferrari. Нищо друго. Не виждаш Лука."