Задава се нов ремонт на ремонтирания вече спорен Закон за горивата, който бе обявен за лобистки дори от представители на управляващото мнозинство. 

За новите промени се разбра от думите на министъра на икономиката Емил Караиванов. Причината - секторния анализ на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), който бе публикуван в понеделник.

Антимонополният орган не откри нарушения от страна на производители и търговци, но отчете, че въпросният закон може да създаде проблем за конкуренцията на пазара, че има дефицит на данъчни складове, което възпрепятства вноса и може да доведе до невъзможност на определени търговци да продължат да работят. 

„Становището на КЗК е обективно, но то разглежда сектора от гледна точка на всички законови норми. Това е цялото законодателство.

Текст по текст с участието на КЗК, ще изчистим детайлите, за да създадем конкурентен закон. Или той да бъде изменен така, че да бъде конкурентен“, заяви Емил Караниколов.

Министърът обяви, че го притеснява констатацията на КЗК, че чрез нормативната база не се създава конкурентна среда и че при евентуално действие на закона може да се създаде монополно и господстващо положение на пазара.

"Това е недопустимо за който и да е сектор“, каза Караниколов. 

За конкретните идеи на КЗК - например държавата да построи складове, за да се избегне дефицитът и концентрацията на такива, Караниколов не отговори по същество. Каза само, че ако се пристъпи към такава стъпка - тези складове трябва да са съм Държавния резерв и трябва да се види как браншът гледа на идеята (докладът на КЗК не назовава кой държи повечето складове, но дори от заличените данни в документа става ясно, че над 90% от складовете за бензин и над 80 на сто от тези за дизел се държат от групата "Лукойл". За това предупредиха бившите депутати от десницата Мартин Димитров и Петър Славов още през 2017 г. - б.р. ).

КЗС предлага и еднократна амнистия за субекти от пазара на горивата, ако имат задържения или нарушения с цел да се изсветли сивия сектор. На това министърът каза: 

„Относно данъчната амнистия, в определени държави и случаи е ползвана, но трябва да се анализира как ще повлияе на фиска. Към момента никой не си е признал, че е в сивия сектор. КЗК са направили анализ, но трябва да кажат, че има констатации, че някой е в сивия сектор".

От Асоциацията на търговците, производителите, вносителите и превозвачите на горива - това е организацията, която протеснираше срещу "лобисткия закон", както го нарече тогавашният вицепремиер Валери Симеонов, връчиха на Караниколов готов проект за изменения днес.

„От 8 януари поискахме диалог и той ни беше даден. Отговорно смея да заявя, че този диалог се провежда непрекъснато“, посочи говорителят на асоциацията Симо Симов, цитиран от "Фокус" и уточни, че срещите с министъра Емил Караниколов са били повече от 10.

Най-спорните моменти - регистрацията на търговци на горива и размера на изискуемите банкови гаранции - са във фокуса на проекта. 

„Освен вътрешния пазар, законът трябва да контролира вноса и износа. По-големите гаранции и капитал останаха да се отнасят само за фирмите, които се занимават с производство, внос и износ. По-приемливи суми за капитал и банкови гаранции оставихме за търговците, за вътрешния пазар, подчерта Симо Симов. - Банковите гаранции и капитала за дистрибуция за вътрешния пазар бе намален на 100 хил. лева. Това е достатъчно фирма, която е на пазара да гарантира рисковите процеси.“

По другата препоръка на КЗК - да не се въвежда новия вид касови бележки, от които потребителят ще получава разбивка на цената на горивото - от министерството обясниха, че засега не се предвижда промяна. 

Спорният закон за горивата бе приет във втората половина на миналата година, но след това заради протести бе променен, а част от изискванията по него - отложени във времето. Проектът вся раздор в Петролната и газова асоциация - "Инса ойл", които са производител на горива, напусна обединението със скандал, зад малките търговци застана и председателят на КРИБ Кирил Домусчиев. В резултат пък Петролната асоциация, начело с шеха на "Лукойл" Валентин Златев, напусна най-голямата работодателска организация.