„Защо не помислим в цяла Европа всеки вторник учителите да разговарят с учениците по 10 минути за медийната грамотност?“

Това заяви пред български журналисти днес в Брюксел еврокомисарката по цифровата икономика и общество Мария Габриел.

Това стана по време на първата Европейска седмица на медийната грамотност, чиято цел е борбата с дезинформацията.

Тези учители трябва да научат децата как да четат медийното съдържание, как да формулират своето мнение, като изцяло им дадат свободата да преценяват сами. И така учениците ще се изградят като граждани с критично мислене, смята Габриел.

„Аз днес познавам много такива учители, които правят това, без то да получава видимост. И им дължа признателност. Вчера имах среща в 4 такива училища в София. Във всички тях се прави такова ателие. Сред младите има голям интерес по темата. Те знаят, че социалните медии освен че са прозорец към света, имат и тъмна страна. Слава Богу в българското общество всички сме наясно с това“, изтъкна българският еврокомисар.

Мария Габриел смята, че нивото на медийната грамотност различните държави в ЕС е различно. И то показва, че тя не присъства в обучителния корпус, тъй като не е част от политическия дневен ред. Това все още е тема, на която все още не се обръща внимание.

„Успоредно с това много ясно ни  бе изпратен сигнал за дезинформацията от нашите, европейските граждани. 83 на сто от тях смятат, че тя е заплаха за нашата демокрация“, каза Габриел.

По думите ѝ ако се погледне малко по-надълбоко в анализа, виждаме, че има връзка между нивото на образование и способността да бъде отличавана истинска от неистинска новина.

„Всички тези факти, които за момента са доста фрагментирани, показват големи разлики в европейското ниво. Но показват също, че в ЕС имаме общо предизвикателство – да увеличим медийната грамотност. Щастлива съм, че тази първа седмица се случва. Има 230 събития, свързани с нея, регистрирани за една седмица в цяла Европа!“, похвали се комисарката, в чийто ресор влиза и борбата с дезинформацията.

Тя призова:

„Иска ми се да дадем видимост на онези хора, които всеки ден позволяват да се борим с това предизвикателство. Нека мислим повече за учителите по история, за журналистите, за малките неправителствени организации, които ни позволяват да дефинираме медийната грамотност не само като борба с дезинформацията, но и да обърнем внимание на способността ни да анализираме медийното съдържание, да имаме критично мислене. Да направи така, че да бъдем активни създатели и оценители на съдържанието. А не консуматори и превръщащи го в съдържание, което, независимо от волята ни, оказва влияние върху нашата преценка за реалността. Това е посланието, което изпращаме до Европейската седмица.“

Европейските избори след два месеца ще бъдат тест докъде сме стигнали с дезинформацията онлайн. От вчера в Европа заработи система за ранно предупреждение, припомни Мария Габриел. Всяка от държавите членки има своя национална точка за контакт. До края на месеца те трябва да докажат, че имаме оперативен механизъм, т.е. платформи, на които в реално време се споделя информация за две неща -  заплаха за интегритета на европейските избори и дали тя е вътрешна или външна за ЕС.