СИМОНА РУСЕВА

Едноседмична стачка на пилотите на френската авиокомпания “Ер Франс” стана причина днес всеки втори полет да бъде анулиран. 

От утре обаче се очаква истински хаос по френските летища, предупреждават от националния превозвач. Всички, закупили билети за полети до 22 септември, могат безплатно да ги върнат или презаверят.

Стачката започна днес и ще продължи до неделя включително. В първия ден от протеста се включиха 60 на сто от пилотите на “Ер Франс”. Стачката е по призива на синдиката на пилотите SNPL заради провалени преговори с авиокомпанията.
Повод за трудовия конфликт са плановете на компанията в бъдеще вътрешни и европейски полети да се осъществяват предимно от евтината авиолиния “Транзавиа”. От синдиката подозират, че това би довело до съкращения и до по-лоши трудови условия при националния превозвач.

Според изявление на шефа на концерна “Ер Франс- Ка Ел Ем” Александр дьо Жюниак пред TV1 преговорите изобщо не са приключили. Предвиден бил следващ кръг разговори. “Ние направихме доста предложения”, заяви той. Обявената 7-дневна стачка е най-продължителната в историята на “Ер Франс”. Дневните загуби се изчисляват на 10 до 15 милиона евро, за цяла седмица сумата ще набъбне чувствително.

Междувременно германските пилоти също оповестиха стачка за утре от 9 до 17 ч. Тя ще засегне обаче само презокеанските полети.

Това е петият протест на немските летци за тази година. Само първата стачка през април, която продължи 3 дни, доведе до зачеркването на 3800 полета, загубите бяха 60 милиона евро.

Последната беше на 5 септември. Тогава беше блокирано най-голямото международно летище в Германия – във Франкфурт на Майн. Бяха анулирани 200 полета, пострадаха 25 000 пътници.

Стачките са по призива на профсъюза “Кокпит”, в който членуват 5400 летци на “Луфтханза”, “Джърмънуингс” и “Луфтханза карго”. 

Сега пилотите спират да летят на 59 г. и до навършване на пенсионна възраст (65 г.) получават 60 на сто от последното си възнаграждение. Това прави по 124 000 евро бруто годишно или по 10 333 евро месечно. “Луфтханза” иска да завиши възрастта от 59 на 61 г. и то от 2016 г., за да има време за преговори. От “Кокпит” отказват увеличаване възрастта на пилотите от 59 до 61 г., за да излязат в предпенсионна почивка.