Комисията за защита на потребителите (КЗП) заведе колективни искове във Върховния административен съд срещу трите мобилни оператора в България. Причината е „необосновано висока неустойка“, която и трите оператора изискват от клиентите си при прекратяване на договор по тяхна инициатива.

КЗП е установила, че Mtel, Globul и Vivacom са включили една и съща клауза в общите условия към срочните си договори - клиентите да заплатят всички месечни такси до изтичане срока на договора, в случай на прекратяването му по тяхно желание, независимо по каква причина.

„Така, например, когато потребителят пожелае да прекрати договора дори поради: лошо качество на услугите, неправилно или неточно изпълнение на договора от страна на доставчика, промяна на адреса за ползване на услугата и невъзможност от страна на телекома да я достави на новия адрес или при други, подобни на посочените дотук обективни обстоятелства, потребителят бива задължаван на базата на въпросната неравноправна клауза да заплати на оператора необосновано висока неустойка“, посочва в мотивите си КЗП.

Това е една от пречките пред по-масовото използване на възможността клиентите да пренасят номерата си от един оператор към друг, когато преценят, че условията са по-изгодни. И в момента това е възможно само след изплащане на всички такси до края на срочния договор.

КЗП е преценила, че тези клаузи в договорите са „неравноправни, тъй като принудително обвързват потребителя и водят до явно неравновесие между правата и задълженията на двете страни по договора“.

Комисията е изпратила писма до трите мобилни оператора с препоръки за коригиране на тези неравноправни клаузи в определени срокове. Нито един от телекомите не се е съобразил.

Поради което КЗП завежда колективни искове срещу тях за прогласяване на въпросните клаузи за нищожни“, се казва в съобщение от Комисията.