ПЕТЪР ТОМОВ,
ТАМПА
, Флорида  Успешен дебют в небето над Сирия направи най-новият изтребител бомбардировач на САЩ от пето поколение Ф-22 Раптър (Хищник). Невидимият за радари самолет, дело на компанията „Локхийд Мартин“, за първи път бе използван в бойна мисия 5 години, след като бе приет на въоръжение от ВВС на САЩ.  Програмата за създаването на „Хищник“ излезе направо платинена – крайната цена е $67 милиарда, което е рекорд в историята на Пентагона. Заради високите разходи през 2011 г. тогавашният министър на отбраната Робърт Гейтс разпореди спиране на производството, след като ВВС вече бяха получили 187 машини. „Това е най-модерният изтребител-бомбардировач в момента в света и нито един друг боен самолет не може да се сравнява с него“, заяви представител на ВВС.

Заради съвременната си електроника Ф-22 може да сваля вражески самолети, които се намират отвъд хоризонта. За целта той е въоръжен с ракети с далечен обсег, които могат да бъдат изстрелвани много преди Раптър да бъде засечен от радарите на противниковите летящи машини. През годините след въвеждане на въоръжение Ф-22 бе допълнително усъвършенстван и се появи модела Ф-22А Блок, който може да поразява много цели едновремено. Според експерти на ВВС самолетът има потенциал без проблеми да се справи с цялa ескадрила от руските Су-47 и Миг-35. Те твърдят, че единствените в света изтребители бомбардировачи от пето поколение са Ф-22 и Ф-35 Лайтнинг II , който още не е на въоръжение.          

Ф-22 премина период на изпитания в базата на ВВС в Еглин, щата Флорида. Имах късмета да наблюдавам екзотичната метална птица с бинокъл и бях изключително впечатлен от скоростта, с която самолетът прекоси значително пространство в небето над Мексиканския залив. Заради специфичната делтобразна форма на крилете Раптър не може да бъде сбъркан с никой друг, освен може би с Ф-35. Двете машини обаче се различават по това, че Ф-35 е с почти черен фюзелаж.         

Технико-тактическите данни на Раптър се пазят в строга тайна. Въпреки това интернет изданието „Комбат еъркрафт“ пусна доста подробни сведения за самолета. Ф-22 тежи малко над 27 тона (с всички въоръжения) и е супермодерен тактически изтребител и развива 1963 км в час (1,5 пъти по-бързо от скоростта на звука) без използване на форсаж на двигателите. Той има обсег от 2960 км. Машината разполага с два реактивни мотора „Прат енд Уитни“ с тяга от по 15 867 кг. Корпусът на Раптър е изработен от сплав oт 39 на сто титан, 24 на сто композит от въглеродни фибри, 16 на сто алуминии и 1 на сто специална, тъмносива на цвят температурно устойчива пластмаса, от типа на използваната за покритие на космическите капсули от програмата „Аполо“. Ф-22 е истинска летяща крепост и може да носи 4,5 т бомби и ракети. В оръжейния отсек на самолета се намира скорострелно 20-милиметрово шестцево оръдие „Вулкан“, което разполага със 480 снаряда. Раптър е снабден с 20 ракети от различен тип и 2 „умни“ 500-килограмови бомби JDAM, управлявани от сателити и предназначени да проникват през дебели бетонни сгради и да се взривяват вътре в тях.  В момента ВВС на САЩ разработват лазерни оръдия, които се предвижда да бъдат инсталирани в задната част на фюзелажа на машината. Те ще бъдат въведени на въоръжение около 2022 г , за да бранят изтребителя от атакуващи го в гръб.     

Пет години изпитания бяха нужни, за да влезе Хищникът в бой.

  

 Първата оперативна ескадрила от 40 самолета бе разположена през август 2007 г. в базата на ВВС в Ленгли, щата Вирджиния. След това модерната машина се появи на военните летища в Елмендорф, щата Аляска, Холоман, щата Ню Мексико и Хайкам, щата Хавай.  През 2009 г. заради покачване на напрежението в Южна Азия 12 Ф-22 бяха разполжени за 3 месеца в базата Кадена, Япония.  През 2013 г. самолети Раптър участваха в маневри в Южна Корея.        

При въздушното нападение срещу базите на т.нар. Ислямска държава в Сирия един от  изтребителите Раптър пуснал „умна бомба“ на 25 км от целта, която бил комуникационен център на джихадистите. На видеото, разпространено от Пентагона, ясно се вижда как прецизното оръжие разруши цялата дясна част на бетонната сграда, където са били компютрите и свързочните системи.        

Решението да бъде използван най-модерният боен самолет на САЩ в бомбардировките срещу ислямистите в Сирия било продиктувано от способността му да извършва операции, незабелязан от радарите и почти неуязвим за противосамолетната отбрана на земята. САЩ уведомиха режима на Башар Асад за началото на въздушната война, но имаха едно наум заради разузнавателни данни, сочещи, че Сирия вероятно разполага със съвременната руска ПВО система C-300. Високата скорост на Ф-22 и супермодерната електронна система за заглушаване на радари изиграли роля за включването му в операцията. Освен това Раптър разполага със специални ракети, които унищожават радарните локационни станции и по този начин лишават ПВО от средствата за изстрелване и насочване на ракети. Но ако все пак срещу Ф-22 бъдат пуснати ракети земя-въздух, той може да ги отклонява с топлинни заряди, а така също да ги „разстрелва“ със своите оръжия. Важна роля за включването на модерната бойна машина изиграл и факта, че тя може да бъде използвана като команден пункт за ръководене на другите самолети. Освен това Раптър водел от въздуха крилатите ракети „Томахок“, които бяха пуснати от кораби на ВМС на САЩ.       

След въвеждането на изтребителя от пето поколение на въоръжение ВВС на САЩ имаха известни главоболия. През 2011 г. самолетът временно бе спрян от полети заради проблеми с кислородните маски на пилотите, които водеха до припадъци на пилотите и загубата на няколко машини. Проблемът бе решен, но след това авиотехници, обслужващи Ф-22 се оплакаха от загадъчни заболявания. Три месеца по-късно Раптър отново бе пуснат да лети.