БРЮКСЕЛ

България днес представи в Европейската комисия приоритетните си инфраструктурни проекти, 85 от чиято стойност ще финансира бюджетът на ЕС до 2020 година.

Оперативна програма "Транспорт" за страната ни е на обща стойност 1,9 милиарда евро, от които 1 милиард е за железниците, а останалото - за пътищата, съобщи министърът на транспорта Николина Ангелкова. 

"Съвсем разумно можем да очакваме одобряване на програмата до края на тази година. Ако това стане, от 2015 година могат за започнат първите търгове и строежите на съоръженията, чиито технически проекти са готови", каза Ангелкова.

Главните железопътни проекти включват модернизацията на линиите от София до турската граница и от Пловдив до Бургас, а пътните - довършването на автомагистралите "Струма" (София - Кулата) и "Хемус" (София-Варна).

По програмата страната ни ще разработи и стратегии за евентуално въвеждане на заплащане по магистралите и за модернизация на подвижния състав на Българските държавни железници (БДЖ). Обектите трябва да влязат в експлоатация до края на започналия тази година седемгодишен програмен период на ЕС и не по-късно до 2022 година. 

Успоредно с проектирането на тунел през Кресненското дефиле, който е част от 64-километровия лот (участък - б.а.) 3 на магистрала "Струма", Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" разработва алтернативно трасе, което може да излезе между 200 и 300 милиона евро по-евтино, каза Ангелкова. Прогнозната цена на тази част от бъдещата магистрала сега е 750 милиона евро.

И  на двата варианта ще бъде направена оценка за въздействие върху околната среда и обществено обсъждане. Засега тунелът с два участъка от 13 км и 2 км е част от апликационната форма за магистралата, която Европейската комисия е одобрила.

"Това не значи, че тя не би приела алтернативата, при която сегашният път през дефилето ще бъде разширен и направен еднопосочен, а обратното трасе ще минава по друг маршрут", каза Ангелкова.

"Европейската комисия приветства всичко, което отговаря на правилата и е екологосъобразно", добави тя. 

Правителството предлага участъкът на магистрала "Хемус" до Велико Търново да бъде финансиран по Оперативна програма "Транпорт" от фондовете за изграждане на европейските транспортни коридори, а от Велико Търново до Шумен - със заем от Европейската банка за възстановяване на развитие. Вторият участък не влиза в мрежата трансевропейските транспортни коридори.

Стратегията да съживяване на БДЖ трябва да стъпи върху споразумение с чуждестранните кредитори за дълга от 585 милиона лева (300 милиона евро) на компанията.

"При всички положения ще се анализира приватизацията на БДЖ "Товарни превози", каза транспортната министърка.