БРЮКСЕЛ
България днес представи в Европейската комисия приоритетните си инфраструктурни проекти, 85 от чиято стойност ще финансира бюджетът на ЕС до 2020 година.
Оперативна програма "Транспорт" за страната ни е на обща стойност 1,9 милиарда евро, от които 1 милиард е за железниците, а останалото - за пътищата, съобщи министърът на транспорта Николина Ангелкова.
"Съвсем разумно можем да очакваме одобряване на програмата до края на тази година. Ако това стане, от 2015 година могат за започнат първите търгове и строежите на съоръженията, чиито технически проекти са готови", каза Ангелкова.
Главните железопътни проекти включват модернизацията на линиите от София до турската граница и от Пловдив до Бургас, а пътните - довършването на автомагистралите "Струма" (София - Кулата) и "Хемус" (София-Варна).
По програмата страната ни ще разработи и стратегии за евентуално въвеждане на заплащане по магистралите и за модернизация на подвижния състав на Българските държавни железници (БДЖ). Обектите трябва да влязат в експлоатация до края на започналия тази година седемгодишен програмен период на ЕС и не по-късно до 2022 година.
Успоредно с проектирането на тунел през Кресненското дефиле, който е част от 64-километровия лот (участък - б.а.) 3 на магистрала "Струма", Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" разработва алтернативно трасе, което може да излезе между 200 и 300 милиона евро по-евтино, каза Ангелкова. Прогнозната цена на тази част от бъдещата магистрала сега е 750 милиона евро.
И на двата варианта ще бъде направена оценка за въздействие върху околната среда и обществено обсъждане. Засега тунелът с два участъка от 13 км и 2 км е част от апликационната форма за магистралата, която Европейската комисия е одобрила.
"Това не значи, че тя не би приела алтернативата, при която сегашният път през дефилето ще бъде разширен и направен еднопосочен, а обратното трасе ще минава по друг маршрут", каза Ангелкова.
"Европейската комисия приветства всичко, което отговаря на правилата и е екологосъобразно", добави тя.
Правителството предлага участъкът на магистрала "Хемус" до Велико Търново да бъде финансиран по Оперативна програма "Транпорт" от фондовете за изграждане на европейските транспортни коридори, а от Велико Търново до Шумен - със заем от Европейската банка за възстановяване на развитие. Вторият участък не влиза в мрежата трансевропейските транспортни коридори.
Стратегията да съживяване на БДЖ трябва да стъпи върху споразумение с чуждестранните кредитори за дълга от 585 милиона лева (300 милиона евро) на компанията.
"При всички положения ще се анализира приватизацията на БДЖ "Товарни превози", каза транспортната министърка.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни