„Мобилтел” ЕАД е прилагал нелоялна търговска практика, като е предоставял невярна информация на потребителите, че предлаганите на лизинг мобилни апарати, кодирани да работят единствено със сим карти на телекома, ще бъдат безплатно отключени след приключване на срочния договор. Това е окончателното решение на Върховния административен съд (ВАС), което потвърждава административния акт на Комисията за защита на потребителите (КЗП) за нелоялната търговска практика, съобщиха от ведомството.

Служители на телекома са заблуждавали потребителите, че след приключване на договора, по който е предоставен кодираният мобилен апарат, безплатно ще им бъде предоставен код за отключването му.

Проверката на КЗП обаче установила, че за предоставянето на кода е необходимо да се заплати цена, посочена в ценовата листа на оператора. Тази информация е предоставена единствено на интернет страницата на компанията, поради което потребителите без достъп до Интернет е възможно да вземат неинформирано решение.

С последните изменения на Закона за защита на потребителите е предвидено в случаите, когато с окончателно решение на ВАС е потвърдена нелоялна търговска практика, потребителите да имат право да развалят договора с търговеца, сключен при използването на тази практика и да претендират за обезщетение по съдебен път.

Потребителите могат да предявят правото си на обезщетение в срок от 5 години след влизането в сила на решението на ВАС.

Преди месец КЗП спечели дело и срещу друг от големите телекоми. Оказа се, че "БТК" АД (Vivacom) е прилагала нелоялна търговска практика, като е начислявала неустойки за "предсрочно прекратяване" на "срочни договори" от разстояние, които не съществуват, не са сключвани и следователно е невъзможно да бъдат прекратени предсрочно. Това становище на комисията също бе потвърдено от ВАС, който наложи забрана за прилагането на практиката в бъдеще.