Първоначалната такса за повикване на такси да е фиксирана, като се равнява на три пъти минималната цена на километър пробег. За това настоява обединение на 38 таксиметрови компании в страната, в т.ч. най-големите, и над 3500 шофьори. Разговори за изменение в тази посока се водят вече с транспортия министър Росен Желязков.
Това заяви за Клуб Z адвокат Райна Петрова, председател на Националния таксиметров синдикат и представител на инициативния комитет за промяна на Наредба 34 на транспортното министерство, която урежда таксиметровите превози.
Ако предложението за изменение се приеме, то първоначалната такса в София би станала 2,31 лева през деня и 2,64 лева през нощта, тъй като минималната такса за километър пробег при дневна тарифа е 77 ст., а при нощна - 88 ст.
Самите тарифи пък се определят от общината в съответното населено място, като гореописаните минимални цени бяха определени през миналата година от Столичната община (максималните са съответно 1,30 лева и 1,70 лева).
В момента наредбата казва само, че първоначалната такса не може да надвишава цената за един километър пробег по съответната тарифа в населено място с повече от 50%. В момента масово в София компаниите посочват първоначална такса от 70 ст. в тарифите си.
"Така ще се постигне една такса за целия град и когато човек се качи в такси, няма да се чуди каква е първоначалната такса за съответния автомобил. Мярката е непопулярна, но тя е социално справедлива - ще доведе до повишаване на доходите на всички таксиметрови шофьори в цялата страна", категорична е Петрова и допълва, че от осем години не е имало актуализация в ценообразуването в тази посока.
Според бранша с повишаване на таксата за първоначално повикване ще се преодолее и проблемът с отказа на шофьорите да качват пътници на къси разстояния. Масовата практика сега е двете страни да влизат в "пазарлък" от типа "Ще ме закараш ли за 10 лева?", "Ще те закарам за 5 лева".
Повишаване на цените щяло да доведе и до по-високо качество на услугата.
Водят се разговори и с представители на Столичната община за повишаване цената за километър пробег до минимум 1 лев. От синдиката настояват и общините, в това число Столичната, да актуализират веднъж годишно в точно определено време таксите за пробег. Сега законът не казва кога трябва да става това, като СО например не се е занимавала с този въпрос.
"25 000 лева плати Столичната община на една фирма да изготви анализ за себестойността на услугата и анализът показа, че тя не може да е под 1 лев. Въпреки това СО реши да я остави под себестойността (77/88 ст.), като, за да си конкурентен, трябва да се движиш в тези рамки", посочва Райна Петрова.
Ако СО актуализира цените в тази посока, то тогава ще скочи и първоначалната такса до около 3 лева през деня.
По думите на Петрова цените на таксиметровите услуги неминуемо ще поскъпват и е по-добре това да се случва плавно, а не шоково.
Засега обаче от Мнистерството на транспорта се притеснявали как ще обосноват пред обществото скок на цената за първоначално повикване. Среща с екипа на Росен Желязков предстои и днес.
Таксиметровите шофьори все още настояват да им бъде разрешено да се движат в бус лентите, като дават заявка, че ще правят това само и единствено когато са с клиенти, а не при празни курсове.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни