270 милиардо долара. Толкова са изхарчили китайските власти, за подпомагане на различни инфраструктурни проекти из целия свят от началото на 2000 г. насам. Данните са на изследователската лаборатория AidData, която е събрала масивна база от данни за подкрепяните от Пекин проекти в продължение на периода до 2017 г. Резултатите, цитирани от изданието visualcapitalist,  показват едно - комунистическата върхушка използва огромния си човешки потенциал, който генерира огромни приходи, за да увеличава влиянието си в света, особено в Африка и Южна Африка.

На върха на Хараре

Хараре е столицата на Зимбавбе. На върха на планината, която прегръща града - на няколко мили северно от оживените улици, невъоръженото човешко око започва да вижда оформянето на извиващ се модерен комплекс. Сградата, след като бъде завършена, ще бъде дом на парламентан на африканската държава.

Сданието, което трябва да приюти цветът на местната политическа класа, обаче не е платен нито от тях, нито от данъкоплатците. Проектът е финансиран от Китай. Подарък. Подарък за 140 млн. долара. Според Жао Баоганг, посланик на Поднебесната в Хараре, харизаната сграда ще бъде символ на приятелството между двете страни и е много важен за усещането за деколонизация на Зимбабве. 

Иронично, имайки предвид, че по този начин Китай си купува - първо: гласове в общите събрания на ООН, огромно влияние в местния парламент и лесно спечелени поръчки за всички компании, които решат да "строят" новия Африкански свят. 

Схемата се повтаря в много, много други държави.

Пакистан

През 2015 г. китайският президент Си Дзинпин посети Исламабад, за да открие Китайско-Пакистанския икономически коридор (CPEC), като стартира инвестиция в размер на 46 милиарда долара, която трансформира транспортната система и електропреносната мрежа на Пакистан. CPEC е създаден да укрепи стратегическите отношения между двете страни и е част от мащабната инициатива на Китай  -"един пояс, един път".

Един от най-големите проекти, финансиран от Китай, беше проектът Карачи ядрена енергия K2 / K3. Този мащабен проект за производство на електроенергия се управлява предимно от държавната китайска банка Exim, която натрупа над 6,6 милиарда долара за три фази на плащания.

Още много милиарди долари китайски капитал финансират всичко, което могат - от магистрали до проекти за въобновяема енергия. Исламабад не може да откаже, не и при средногодишно ниво на безработица от 40%. Никой не отхвърля нововъздадените работни места току така. Естествено това доведе и до тези резултати: Китайската политика има най-високо одобрение в Пакистан от целия свят. Цели 80% от местните смятат, че Китай е добра и приятелска държава.

Етиопия

Адис Абеба е тотално променена - нови околовръстни шосета, улици, сгради, бизнес центрове. И първото метро в Субсахарска Африка. Всичко това благодарение на безграничното финансиране на Пекин. 

Големият подарък - нова сграда за централата на Африканския съюз, която струваше на китайските данъкоплатци малко над 200 млн. долара. 

Пекин продължава и днес да налива пари в транспорт, в релсови пътища и нови влакове. Включително връзката между Етиопия и Джибути, струаваща над 4,5 млрд. долара.

Схемата от Пакистан и Етиопия се повтаря и в Замбия, Чад, Кения, Нигерия, Судан, Мозамбик и др. Печалбата - към 2019 г. в Африка оперират над 100 000 китайски фирми, които не спират да печелят де що има обществена поръчка. 

Тънкият момент обаче е в детайлите, разбира се. Не всичко е подарък. Африканските лидери обичат да радват населението си, което започва да свиква на новите придобивки. След първоначалните подаръци, някой трябва да поддържа нивото, а пари няма. Тогава идват заемите - Китай ги раздава лесно. Е, примерът с Етиопия е хубав - половината от външния дълг на страната е към... Китай.

Шри Ланка

Когато си почти пред фалит и нямаш особени приходи - банките не дават кредити. Не и ако си Шри Ланка, остров, който притежава едно от най-важните морски пристанища в света. Не и ако банката е Китай. Хамбантота - проект завършен през 2011 г., беше финансиран от Пекин, който този път дори си докара работници от родината. 

Няколко години по-късно, невъзможността на Шри Ланка да се изплати стана твърде видима и се наложи следното решение - Китай поема собствеността на пристанието за следващите 99 години. Не лоша сделка. Китайските кораби за доставки вече са пряко разположени до тези на най-големия конкурент - Индия.

"Една страна може да бъде подчинена или с меч, или с дълг", написал някога първият вицепрезидент на САЩ Джон Адамс. Китай е избрал второто.

Дългата игра

Африка и Азия ще генерират най-големия растеж в света през следващите 10 години. Шест от десетте най-бързо развиващи се икономики са на Черния континент. Китай е топ търговски партньор на всички тях. САЩ е едва трета. 

"Един пояс, един път" пък обвърза почти цяла Азия с Пекин. Ако проектът продължи - след 20 години Китай ще бъде централния играч май-бързо развиващите се и потенциално богати страни в света.