Както се очакваше, служебният правосъден министър Христо Иванов предложи днес Висшият съдебен съвет (ВСС) да бъде разделен на две колегии - съдийска и прокурорска. Това залегна в предложената днес от него Стратегия за продължаване на реформата в съдебната система.

ВСС по закон представлява и осигурява независимостта на съдебната власт и осъществява управление на дейността й, затова  наричан "правителството на Темида". Там се взимат най-важните кадрови решения, от които може да зависи съдбата на всеки магистрат от системата.

Христо Иванов каза днес, че обявява този проект без никакво намерение оттук нататък служебният кабинет да го гласува или да го внася в парламента.

"Нашето абсолютно твърдо намерение е този документ да бъде поставен на дискусия и той да бъде дискутиран, докато следващото правителство и политически сили в парламента не преценят какво да правят с него", уточни Иванов.

Предвижда се централизирана комисия към всяка от тези колегии да решава за дисциплинарните наказания, а не както е сега - целият ВСС.

Парламентарната квота от 11 души във ВСС също ще бъде разделена в двете колегии. Петимата от избраните от парламента ще бъдат в съдийската, а останалите 6 - в прокурорската колегия.

Предвижда се ВСС да заседава на сесии и да не действа постоянно. Членовете от професионалната квота ще се избират с пряк избор.

Не се обсъжда изваждането на прокуратурата от съдебната власт, коментира Христо Иванов, според когото е необходим дебат за още по-голяма независимост на прокурорите.

Актуализираната стратегия залага на възможността международна експертиза да анализира необходимостта от промяна в прокуратурата. А освен това да бъде направен анализ на факторите на политическо, йерархично и друго неправомерно влияние, както и формите на злоупотреба с прокурорски правомощия.

Анализ на работата на спецсъда и прокуратурата, реформа в затворите и разработване на пакет от промени в модела на експертизите по дела и разследвания, съдържа още стратегията.

Сред новите идеи е заложена и възможността за индивидуална конституционна жалба, т.е. - и обикновени гражгдани да сезират Конституционния съд.

По-ефективно управление на бюджета и регулиране на натовареността на магистратите, електронно правосъдие, реформа на органите на разследването също са сред приоритетите.