Европа и светът отново гледат в бъдещето. Колкото и трудно да е, колкото и несигурно - автомобилните производители, гигантите, които на практика движат цели икономики, един по един отварят тежките врати на заводите си, а милиони работници отново ще изпълнят производствените зали. 

Облекчаването на мерките в най-мощната индустриална страна на континента - Германия, накара BMW и Volkswagen да започнат плавно рестартиране на фабриките си. VW Group - най-големият автомобилен концерн в света, обяви, че отваря отново основния си завод в "родния" си град - този във Волфсбург. Баварците също се връщат към сглобяването на двигателите си в понеделник - тоест от днес. 

Двете компании, както и "Даймлер" разчитат на способността на Берлин да проследява и задържа вируса, също и на здравната система, която доказа, че е способна да извършва обширни тестове и да идентифицира възможните носители на болестта. 

Като начало производственият капацитет на завода във Волфсбург ще започне работа на около 10 до 15%. След седмица се очаква да достигне до 40% от предкризните времена. Изчисленията са на Андреас Тостман - член на борда на директорите на ФВ и отговорник за производството, цитиран от портала europe.autonews.com.

"Рестартирането на най-голямата европейска фабрика за автомобили след седмици на застой е важен символ за нашите служители, дилъри, доставчици за германската икономика и за Европа."

Все пак германският гигант ще преработи своите процедури, като включи допълнителни мерки за сигурност. Например ще се измерва температурата на работниците, те пък ще обличат гащеризоните си вкъщи (за да се избегне струпване в съблекалните), създадени са и маркировки за спазване на дистанция от метър и половина. Осигурява се и допълнително време за дезинфекция на инструментите и повърхностите. 

Важно уточнение е, че в края на седмицата ще отвори врати и заводът на компанията в Братислава, който ще произвежда новия хечбек ID3 - електрически автомобил, захранван с батерия. Доставките са планирани още за края на това лято. Там се произвеждат още някои от флагманите на Porsche и Audi.

Другите заводи на VW отварят също до края на седмицата. Става дума за мощностите в Португалия, Испания, Русия и САЩ. През май пък ще отворят врати наново заводите в Южна Африка, Аржентина, Бразилия и Мексико. 

BMW планира да рестартира най-големия си европейски завод в Динголфинг, Германия, на 11 май. Тогава на работа ще върнат и част от работниците във фабриката в Сан Луис Потоси в Мексико. Седмица по-късно - на 18 май, отварят и тези в Мюнхен. Лайпциг и Регенсбург. Към работа се връща и заводът за автомобили от марката Mini в Оксфорд, Англия. 

"Точните дати на рестартирането все пак ще зависят от развитието на пазарите и търсенето на клиетите", разказват от баварската компания. 

В началото служителите ще работят само в една смяна. Обикновено се работи на няколко смени, за да не се прекъсва производственият процес. И тук - както при VW, има нови хигиенни правила. Работниците ще носят маски, ще има ред за сядане в автобусите, които вземат служителите за работа. Ще има реорганизация и на влизането и излизането. Влиза се направо с нужното облекло и се гарантира еднопосочният "трафик" в халетата. 

Mercedes-Benz също е в процес на изготвяне на планове за рестартирането. 

"Фиат-Крайслер" се връща към работа по отношение на производството на микробуси в завода си в Северна Италия още от днес. Планът предвижда възстановяне на производството поне на 70% от нормалните нива. Вероятно предстои отварянето на мощностите за производство на различни плъгини за Jeep в Мелфи, Южна Италия. 

Toyota пък влиза в нормалността със своя завод за сглобяване на вече произведените части във Валенсиен, Франция. 

Renault се връща в играта утре - на 28 април, като отваря фабриката си във Флинс, Франция, където ще се произвежда новият електрически автомобил Zoе, както и малкият хечбек Micra на Nissan. Японската гордост ще рестартира производството си в Барселона. Стартът е обявен за 4 май. В момента се изчисляват и новите мерки за завода в Съндерланд, Англия. 

Шведите от Volvo не просто отварят отново, а го правят след основен ремонт на базата в Торсланда.

"Икономиката на Европа спря. Ваксината ще дойде след много време. Важно е обаче да "се рестартираме" по безопасен начин. Надяваме  се, че можем да допринесем за нормализирането", зяви изпълнителният директор на компанията Хакан Самуелсон. 

Легендата Jaguar отваря врати на 18 май в заводите си в Англия и в Словакия. 

Изводите

Автомобилната промишленост в Европа, която се грижи за работните места на над 14 милиона служители, няма търпение да се върне на работа. Всичко обаче зависи от това дали купувачите ще се върнат в шоурумите, след като ограниченията малко по малко започват да падат. 

При всички положения производствените линии ще работят по-бавно и по-тромаво, докато потребителските индекси не се изстрелят отново нагоре. Рестартирането зависи от местните власти на всяка държава, но едно е ясно - европейските гиганти, които създават огромна част от богатството на континента, не се отказват и се връщат в играта.