Ad Config - Website header

 

Article_top

През последните две-три години пазарът на храни у нас се измени значително заради изтеглянето на „Пени маркет“ през 2015 г. и последователните фалити на „Карфур“ и „Пикадили“, показва анализ на Института за пазарна икономика.

Най-отчетлива през този период е експанзията на „Билла“ и „Лидл“, но въпреки това към края на 2015 г. „Кауфланд“ запазва лидерската си позиция с 1,49 млрд. лв. приходи и 55 обекта в страната.

Неин собственик е „Шварц груп“, която държи и другия основен играч на пазара - „Лидл“. 

Според данните на Националния статистически институт общият обем на пазара на дребно с храни и безалкохолни напитки през 2016 г. се оценява на приблизително 10,02 млрд. лв.

Данните на Euromonitor за 2016 г. показват, че около 13% от пазара на храни е концентриран в лидера „Кауфланд“

Веригата заема първа позиция от 2012 г., когато задмина дотогавашния първенец „Метро“, който сега е на второ място с 696 млн. лв. приходи, но значително по-малко обекти – едва 15. 

На трето място се нарежда „любимата“ на православния свят напоследък германска верига „Лидл“

През миналата седмица компанията сътвори грандиозен скандал, като пусна в магазините си серия традиционни гръцки продукти, рекламирани с популярна панорамна гледка на остров Санторини.

В напълно безсмислен опит за проява на либерализъм и верска толерантност обаче на опаковките кръстовете от прочутите сини кубета се оказаха заличени. 

От ръководството на супермаркетите се оправдаха, че дизайнът се разработва от международен екип и е унифициран за всички държави, в които веригата оперира. 

Това отприщи вълна на недоволство сред потребителите, включително и в България. Стигна се и до призиви за бойкот на продуктите на „Лидл“ на държавно ниво. 

Според повечето експерти обаче е малко вероятно настроенията срещу търговската марка да предизвикат сериозни сътресения и да я изместят от челната тройка. 

Възходът на "Лидл" е свързан и с успеха на относително новия за страната формат на дискаунтърите – магазини, които се съсредоточават най-вече върху ниските цени на предлаганите стоки, а не върху широкия асортимент.

„Лидл” cе очертава и като основен конкурент на „Билла“ в борбата за овакантените обекти на „Пикадили“, която след месеци агония окончателно фалира през март т.г. 

Според проучването на ИПИ именно „Билла“ е четвърта по приходи сред търговските вериги с 575 млн. лв. през 2015 г. и 100 обекта в страната. 

След фалита на "Карфур" и "Пикадили" и изтеглянето на "Пени маркет" класацията за най-големите търговски вериги по приходи към 2015 г. изглежда така:

1. "Кауфланд" - 1,487 млрд. лв.

2. "Метро Кеш енд Кери" - 696 млн. лв.

3. "Лидл" - 646 млн. лв.

4. "Билла България" - 575 млн. лв.

5. "Фантастико" - 398 млн. лв.

6."Т-Маркет"- 155 млн. лв.

7. ЦБА - 108 млн. лв.

 

Пазарът е силно динамичен, като пазарните дялове и собствеността, особено при по-малките вериги, се изменят често и значително.

Териториалното им разпределение – и следователно регионалната им значимост – също са доста различни, показва анализът на института. 

„Фантастико“ например е пета по приходи (398 млн. лв.), но се съсредоточава предимно върху столичния пазар и има много малко магазини извън София. 

„Метро“ пък разчита на малко на обекти в по-големите градове, но те са със значително по-голяма площ от тази на повечето конкуренти. 

СВА, която има 109 млн. лв. приходи, пък се съсредоточава върху Варна и региона, въпреки че има магазини и в други градове. 

Докладът на ИПИ разбива мита, че в големите търговски вериги се продават предимно стоки с чуждестранен произход. По последни данни около 60-70% от тях са от български доставчици. 

По приблизителни оценки за 2015 г. те са внесли ДДС за 1,4 млрд. лв. и данъци върху труда за 170 млн. лв.

 

През последните две-три години пазарът на храни у нас се измени значително заради изтеглянето на „Пени маркет“ през 2015 г. и последователните фалити на „Карфур“ и „Пикадили“, показва анализ на Института за пазарна икономика.

Най-отчетлива през този период е експанзията на „Билла“ и „Лидл“, но въпреки това към края на 2015 г. „Кауфланд“ запазва лидерската си позиция с 1,49 млрд. лв. приходи и 55 обекта в страната.

Неин собственик е „Шварц груп“, която държи и другия основен играч на пазара - „Лидл“. 

Според данните на Националния статистически институт общият обем на пазара на дребно с храни и безалкохолни напитки през 2016 г. се оценява на приблизително 10,02 млрд. лв.

Данните на Euromonitor за 2016 г. показват, че около 13% от пазара на храни е концентриран в лидера „Кауфланд“

Веригата заема първа позиция от 2012 г., когато задмина дотогавашния първенец „Метро“, който сега е на второ място с 696 млн. лв. приходи, но значително по-малко обекти – едва 15. 

На трето място се нарежда „любимата“ на православния свят напоследък германска верига „Лидл“

През миналата седмица компанията сътвори грандиозен скандал, като пусна в магазините си серия традиционни гръцки продукти, рекламирани с популярна панорамна гледка на остров Санторини.

В напълно безсмислен опит за проява на либерализъм и верска толерантност обаче на опаковките кръстовете от прочутите сини кубета се оказаха заличени. 

От ръководството на супермаркетите се оправдаха, че дизайнът се разработва от международен екип и е унифициран за всички държави, в които веригата оперира. 

Това отприщи вълна на недоволство сред потребителите, включително и в България. Стигна се и до призиви за бойкот на продуктите на „Лидл“ на държавно ниво. 

Според повечето експерти обаче е малко вероятно настроенията срещу търговската марка да предизвикат сериозни сътресения и да я изместят от челната тройка. 

Възходът на "Лидл" е свързан и с успеха на относително новия за страната формат на дискаунтърите – магазини, които се съсредоточават най-вече върху ниските цени на предлаганите стоки, а не върху широкия асортимент.

„Лидл” cе очертава и като основен конкурент на „Билла“ в борбата за овакантените обекти на „Пикадили“, която след месеци агония окончателно фалира през март т.г. 

Според проучването на ИПИ именно „Билла“ е четвърта по приходи сред търговските вериги с 575 млн. лв. през 2015 г. и 100 обекта в страната. 

След фалита на "Карфур" и "Пикадили" и изтеглянето на "Пени маркет" класацията за най-големите търговски вериги по приходи към 2015 г. изглежда така:

1. "Кауфланд" - 1,487 млрд. лв.

2. "Метро Кеш енд Кери" - 696 млн. лв.

3. "Лидл" - 646 млн. лв.

4. "Билла България" - 575 млн. лв.

5. "Фантастико" - 398 млн. лв.

6."Т-Маркет"- 155 млн. лв.

7. ЦБА - 108 млн. лв.

 

Пазарът е силно динамичен, като пазарните дялове и собствеността, особено при по-малките вериги, се изменят често и значително.

Териториалното им разпределение – и следователно регионалната им значимост – също са доста различни, показва анализът на института. 

„Фантастико“ например е пета по приходи (398 млн. лв.), но се съсредоточава предимно върху столичния пазар и има много малко магазини извън София. 

„Метро“ пък разчита на малко на обекти в по-големите градове, но те са със значително по-голяма площ от тази на повечето конкуренти. 

СВА, която има 109 млн. лв. приходи, пък се съсредоточава върху Варна и региона, въпреки че има магазини и в други градове. 

Докладът на ИПИ разбива мита, че в големите търговски вериги се продават предимно стоки с чуждестранен произход. По последни данни около 60-70% от тях са от български доставчици. 

По приблизителни оценки за 2015 г. те са внесли ДДС за 1,4 млрд. лв. и данъци върху труда за 170 млн. лв.

Коментари

Бойкот

Бойкот няма как. Щом не ги е срам да продават халала балала, а ги е срам от кръстовете, мене ме е срам от тях.
Iliya Popov's picture
Iliya Popov
iliya

Скандалът с "кръстовете" в

Скандалът с "кръстовете" в опаковките на Лидл е абсолютно изкуствен и бих казал глупав - имам чуватвото, че сме в 1650г. и великата инквизиция аха- аха да започне с истезанията! То бива манящина, но това прехвърля нормалния разсъдък.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Как трябва да се явят партиите от десния политически спектър на изборите за европейски парламент?