Европейският съюз каза снощи на властите в държавите членки, че те трябва да следят нискотарифната авиокомпания "Райънеър" пълно да информира пътниците от хилядите ѝ отменени полети за правата им и да ги обезщети според правилата на единния пазар.

Мати Маасикас, представител на естонското председателство, каза пред пленарен дебат по темата в Европейския парламент, че когато бъде отменен полет, пътниците имат право да бъдат информирани за правата им според европейския регламент. Тези права включват възстановяване на цената на билета или смяна на маршрута, право на грижи и в някои случаи - право на компенсация.

"Всяка европейска авиолиния, която не се придържа към тези правила, трябва да бъде държана отговорна", каза Маасикас. "Националните контролни органи в държавите членки трябва да действат, за да гарантират, че авиолиниите спазват правилата на ЕС и че правилата на пътниците са защитени."

През септември и до края на октомври ирландската "Райънеър", която е най-голямата нискотарифна авиокомпания в света, е отменила 2100 полета, съобщи на евродепутатите еврокомисарката по транспорта Виолета Булц. Това ще продължи през ноември и през зимата, каза тя, без да уточнява колко още полета се очаква да отмени фирмата.

Засега нискотарифният превозвач е съобщил за общо 18 000 анулации по 34 маршрута до края на март 2017 г. 

"Голям брой пътници ще бъдат засегнати и Комисията иска да е сигурна, че те ще бъдат третирани справедливо", каза Булц. "Комисията поиска от националните власти да бъдат бдителни по този въпрос и да се постараят да си сътрудничат помежду си, за да гарантират, че пътниците напълно се възползват от правата си."

Комисията е писала до "Райънеър", за да ѝ напомни за задълженията, и е в контакт с всички контролни органи в държавите членки, за да провери дали авиолинията наистина ги изпълнява, каза Булц. Тя посочи, че гражданските авиационни власти във Великобритания, Ирландия и Испания вече вземат мерки.

Булц поиска от "Райънеър" да обяви на уебсайта си начина, по който работи с оплакванията на гражданите. За септември и октомври компанията е обработила исковете на 98 на сто от оплакалите се пътници. На 75 процента от жалбите за отменени полети от ноември до март 2018 г. също е отговорено, каза комисарката, която скоро ще пътува до Дъблин.

Маасикас каза, че много пътници на "Райънеър" са били оставени по летищата, други са били принудени да отменят пътуванията си.

Има оплаквания, че в редица случаи компанията е давала малко или никакви предупреждения за отменени полети", каза Маасикас. "Има оплаквания, че ограничената информация, разпространявана от авиолинията за реимбурсирането, смяната на маршрута, както и за правото на помощ и правото на компенсация може да е била подвеждаща за пътниците."

"Райън" извършва полети от 84 летища в 33 страни Европа и в Северна Африка. Тя има най-голям дял в 918-те милиона пътници на авиолиниите в Европа през 2015 г., каза Маасикас. 

Регламентът за компенсация при полети предвижда компенсация от 250 до 600 евро на пътник за закъснение от повече от четири часа или отмяна на полет. По-малките закъснения предполагат процент от пълната компенсация. Авиолиниите са длъжни да предложат за своя сметка храна или настаняване на пътниците в хотел. Размерът на компенсацията зависи от дължината на полета.

Хилядите отменени полети не са случайност и удрят сериозно по репутацията на превозвача. Според Асоциацията на ирландските пилоти само през последната година над 700 пилоти са напуснали компанията и са се преместили в други авиокомпании, които предлагат по-добри условия на работа. 

Средната заплата в „Райънер“ е между 4200 и 6600 евро в зависимост от стажа, в „Алиталия“ е 2500-10 000 евро, а в „Изи джет“, която също е нискотарифен превозвач - между 7500 и 15 000 евро.

От компанията обаче отричат да има "масово напускане" и подчертават, че основният проблем е преминаването от техния календар, който започва на 1 април, към нормалния график с начална дата 1 януари.

В рамките на една година всеки пилот има право на 900 часа във въздуха, като за другите компании календарната година започва през януари, което оставя по-малко време за натоварения летен сезон. „Райънер“ досега избягваше тези регулации, но сега е принудена да промени графика си и да намали осезаемо броя на полетите през зимата.

До момента компанията е засегнала плановете на 18 милиона пътници, които нямат сигурност за своите полети.

Отпуските на пилотите са сложен въпрос, тъй като пикът в полетите е между Великден и края на август, което означава, че пилотите трябва да планират своите дълги почивки от септември до края на март. 

Доскоро планираше почивките не на годишна база, а от април до март следващата година. През миналата година обаче ирландските авиационни власти казаха на компанията, че до края на 2017 г. трябва да планира в рамките на календарна година, а това доста усложни създаването на графиците. 

Същевременно „Райънеър“ трябва да се съобразява с изискванията, че пилотите трябва да работят 100 часа на всеки 28 дни, 900 часа в рамките на календарна година и до 1000 часа в рамките на 12 месеца.

Освен това през последната една година 140 от пилотите на Ryanair отидоха да работят за норвежката авиокомпания Norwegianу, което със сигурност е създало доста проблеми в организацията на полетите и почивките на останалите да работят за ирландския превозвач.