Въвеждането на минимални цени на таксиметровите услуги противоречи на пазарната логика и със сигурност ще го атакуваме пред Комисията за защита на конкуренцията. Това заяви пред Клуб Z Ромео Ценков, собственик на таксиметрова компания в София.

Не може всички да возят на еднакви цени при положение, че качеството е различно, аргументира се Ценков.

Неговата компания "За 2 евро" ЕООД, както и "Омега Транс" единствени не вдигнаха тарифите преди две години когато всички останали таксиметрови фирми координирано надуха цените. Те и в момента карат съответно на 59 ст./км и 57 ст./км докато всички останали фирми возят с 20 ст. по-скъпо на километър. Ниски цени държи и новонавлязлата на пазара компания "Панда такси".

Въвеждането на минимални цени на такситата бе гласувано в края на живота на 42-ото Народно събрание по предложение на бившия транспортен министър Петър Мутафчиев. Промяната вмени задължение на общинските съвети по места да гласуват долен праг на тарифите, под който жълтите коли не могат да падат. Тогава аргументите на Мутафчиев бяха, че в някои градове се вихрела жестока нелоялна конкуренция. Определени фирми возели под себестойност и съсипвали пазара.

Какво се случва сега?

В някои населени места общинските съвети вече гласуваха минимални цени на таксиметровите услуги. В Пловдив тя е 65 ст./км през деня и 75 ст./км през нощта. Именно в града под тепетата в момента се вихри истинска ценова война. Няколко фирми в града до момента возеха на 45-55 ст./км. Сега реално техните услуги ще поскъпнат чувствително. Въпреки това конкурентите им пак са недоволни от решението на общинския съвет, тъй като искали минималната цена да е още по-висока.

В Бургас и Варна бяха въведени еднакви цени на таксиметровите услуги - 75 ст./км през деня и 85 ст./км през нощта, което на практика е обичайната цена за превоз в тези градове. След въвеждането на минималните тарифи обаче ще е невъзможно на пазара да навлезе нов играч, който да "зариби" клиенти с по-ниски тарифи.

Изискването за въвеждане на минимални цени е безумно и се стига до извращения, категоричен е Ценков.

Той посочи, че една от браншовите организации, в която членуват предимно т. нар. "копърки" - Федерацията на таксиметровите водачи, е внесла  предложение в Столичния общински съвет минималната цена да бъде 1,30 лева през деня  и 1,60 лв./км през нощта. Толкова са и максималните цени на такситата в столицата.

С последните законодателни промени пределната възраст на такситата бе увеличена на 15 години. Представете си какво се случва. Чисто новата кола и старата да возят на еднаква цена. Каква е логиката, възмущава се Ценков.

Той уточни, че тарифата от 59 ст./км, на която возят неговите автомобили не е под себестойността на услугата.

Разходите са по-ниски, а и ефективността ни е по-добра от тази при компаниите, които возят на високи цени. При нас на всеки 100 километра пробег на таксиметровия автомобил 80 км са с клиент, докато при големите таксиметрови фирми само около 60 процента от изминатите километри са пълни, обясни собственикът на таксиметровата компания.

На същото мнение е и собственикът на таксиметровата компания "Омега транс" Николай Пелов.  

Въвеждането на минимални цени ощетява потребителите. Мисля, че Комисията за защита на потребителите вече се е самосезирала за този казус. Няма никаква логика да караш хората да купуват нещо скъпо, ако те могат да си го купят евтино, добави той.

Според Пелов изискването за въвеждане на минимални цени е грешка, която час по-скоро трябва да бъде премахната от Народното събрание.