Професионалните реставратори в Испания призоваха да има по-строги законодателни изисквания, след като копие на прочута картина от бароковия художник Бартоломе Естебан Мурильо стана последната творба в дълга поредица от случаи на съсипани произведения на изкуството по време на възстановителни дейности.

Частен колекционер от Валенсия дал 1200 евро на реставратор на мебели за почистване на картината. Но нещата не се случили според планираното и лицето на Дева Мария след "освежаването" вече било напълно неразпознаваемо. И то след два опита да се възстанови първоначалният вид на картината, пише "Гардиън". В края на усилията Дева Мария вече е жена с размазано червило и порочен вид.

Факсимиле от публикация, която показва как изглежда Дева Мария в копието на картината "Непорочното зачатие" на Бартоломе Естебан Мурильо след два опита за "реставрация". Източник: artnet.com

Това е пореден случай на съсипване на произведение на изкуството. Преди осем години световна популярност получи историята на "Христос като маймуна". След иначе добронамерените опити на местна жителка да възстанови стенопис с изображение на Христос в църква в оконостите на испанския град Борха изображението придоби твърде странен и определено неканоничен вид.

През 2012 г. 81-годишната Сесилия Хименес унищожи Ecce Homo, стенопис от 1930 г., дело на Елиас Гарсиа Мартинес.

П-късно пред "Ел Паис" тя се оправда, че не е имала време да го довърши. Местни шегаджии даже преименуваха произведението от Ecce Homo (“Ето човекът”) на Ecce Mono (“Ето маймуната”). 

Тази доста странна история обаче доведе до засилен интерес към "Ето маймуната" и съответно бум на туризма в местността. А Сесилия Хименес даже имаше претенции да получава процент от приходите.

Подобна история на окарикатуряване на произведение имаше и при т. нар. реставрация на 16-вековна полихромна статуя на свети Георги с дракона - този път в северните части на Испания. След "компетентната" намеса светецът воин вече приличаше на Тинтин или на фигура от "Плеймобил".

Фернандо Карера, професор в Училището на Галиция за консервация и съхраняване на културното наследство, смята, че подобни случаи показват нуждата такава дейност да се осъществява само от експерти.

Карера, бивш президент на Професионалната асоциация на реставраторите и консерваторите на Испания, обяснява, че законът в момента позволява реставрации да се правят от хора, които нямат необходимата подготовка.

"Може ли да си представите просто някой да отиде и да започне да оперира хора? Или да продава лекарства без диплома за фармацевт? Или някой, който не е архитект, да проектира сгради?", пита той.