Министерството на образованието и науката (МОН) въвежда нов тип изпити в 4, 7 и 10 клас след две години. От 2022 година те вече ще бъдат интегрирани и ще включват въпроси от повече учебни предмети. Това стана известно от пресконференция, в която участва и министър Красимир Вълчев, посветена посветена на бъдещите промени в образованието, формата на държавните зрелостни изпити и националното външно оценяване.

Към теста по български език и литература ще бъдат добавени въпроси от хуманитарната сфера, а към този по математика - от природните науки. Ще остане обаче задачата седмокласниците да пишат текст. Дали това ще бъде преразказ, както е в момента, ще се реши допълнително.

При абитуриентите, които завършват по новите програми, също ще има промени. Тъй като те се профилират в 11 и 12 клас, втората матура ще бъде по профилиращ предмет, а за учениците от професионалните гимназии по теория и практика на професията. Ще се увеличи летвата за тройка - тя вече ще бъде при покриване на 30 на сто от теста. В момента е при 23. Все още не е ясно дали тестът ще е до 100 точки, както сега. Промяната ще влезе в сила за учениците, които сега завършват десети клас.

Ще има увеличение на часовете в прогимназията. По математика те ще се увеличат с половин час седмично в пети и шести клас, а по география - с половин час седмично в шести клас. Създава се нов предмет - дигитални технологии и креативност, който ще замени сегашните информационни технологии. В начално училище предметът околен свят ще върне старото си име родинознанние. Министър Красимир Вълчев поясни, че в самата учебна програма промени няма да се правят, защото и сега акцентът пада върху патриотичното възпитание.

Той коментира и стратегията за висше образование, която МОН публикува неотдавна. По неговите думи, с възможността бакалавър да се става за три години се дава право на онези университети, които сега запълват изкуствено четиригодишното обучение, да го сведат до по-кратък период и отделят повече време на магистратурите. Такова било например положението в НАТФИЗ. Ще се засили текущият контрол върху обучението,  а не ученето от сесия на сесия. Това ще бъде разписано и е договорите на ректорите с МОН. В хуманитарната сфера студентите ще изучават и технически предмети, както и обратното. Това се прави с оглед на перспективата занапред хората все по-често да сменят професии.