Проектът за изграждането на предизвикалия масови протести комплекс при езерото Алепу най-сетне видя бял свят. Показаха го строителите от "ГБС турс" - дружество, дъщерно на "Главболгарстрой".

И стана ясно, че т.нар. брегоукрепително противосвлачищно съоръжение ще е интегрирано в бъдещия курортен комплекс, който пък ще се разполага терасовидно над плажа, а и надгражда над нивото на реализирания първи етап - над нивото на пътя. Но пък комплексът бил на... втора линия. Стана ясно още, че според "ГБС турс" нямало нужда да се иска второ разрешително от местната екоинспекция, въпреки че първоначалният строителен план е бил изменен. Имали още два терена в регулация в съседство - един за паркинг и един за строителство. Но дали щели да бъдат реализирани плановете върху тях - щяло да се прецени - според икономическата целесъобразност.

Дружеството, което от 2016 година има учредено право на строеж, решило да се включи в проекта, защото свлачището нанасяло щети на съседния му имот, където е изграден комплексът Св. Тома. Въпреки че само година по-рано представител на "ГБС турс" заявява пред камери, че на Шофьорския плаж няма да има никакво строителство.

"Ще е надграждане на красотата на природата на това място", заяви днес същият този представител - Радослав Котларов, в сутрешния блок на бТВ.

В студиото освен него бяха и проектантът по част от конструкцията Камен Славин и експертът по юридическата част Цветанка Павлова. Славин представи визуализация на "Алепу вилидж", както ще се казва бъдещият комплекс, от която става ясно, че в действителност той ще е интегриран в свлачищното съоръжение.

"Това е конструкция с функция на противосвлачищно съоръжение. Стена, която контактува със свлачището, и това решава проблема на самото свлачище. Кутийките са празни пространства, които имат функцията да укрепят стената отзад. Ако е само бетонна стена, няма да е ефективна като цена. Щеше да е сложно и скъпо уплътнение. Логично е растерът на бъдещата сграда да бъде продължен до фундаментите", заяви той.

Както е известно, брожения има заради вида на въпросното брегоукрепително съоръжение, като въпросните "кутийки" приличат на хотелски стаи. Проектантите вече веднъж заявиха, че те остават под земята, а изградените стълбища и асансьорни шахти, които сега се виждат, щели да служат за достигане до "подземието" при нужда. Видимо сега от показаната визуализация, хотелът стъпва върху така изградената противосвлачищна конструкция и се "слива" с нея.

Котларов коментира и обвиненията, че свлачището е умишлено активизирано назад през годините, за да се постигне днешният ефект.

"Да се активира нещо умишлено, трябва да има мотив. Този имот е УПИ, има ПУП и визи за проектиране, дори от 2007 г. е имало разрешение за строеж. Там със или без свлачище може да се строи. И щеше да ни е много по-евтино", заяви.

Решили обаче така да изпълнят проекта, защото свлачището вече започнало да подкопава и Св. Тома и пречиствателната му станция. Станало било опасно, можело да стане инцидент, а целият залив бил залят с кал, заяви още представителят на "ГБС турс".

Видимо комплексът ще се разполага над самия плаж в зона А.

"Ние сме буквално втора линия на плажа, защото пред нашия имот има общински имот. Имаме плаж, общински имот и след това сме ние", заяви Котларов по повода.

Бяха му припомнени кадри от 2015 г., когато на място заявява, че свлачището при Шофьорския плаж няма да става строеж. В отговор на това Котларов заяви, че договорът с "Алепу вилидж" за учредено право на строеж е от 2016 г. Така излиза, че за една година "свлачището придобило опасни размери". "Няма как да планираме ние чуждите имоти. Искахме да си защитим инвестицията в съседния комплекс", посочи и допълни, че са били водени дълги преговори с инвеститора.

Допълни, че готови за реализиране на инвестиционни намерения са още два терена - един за паркинг и един новопридобит имот. Но дали ще се строи, щяло да е икономическо решение и нямало да стане ясно преди есента.

Казусът с двете строителни разрешителни (прокуратурата протестира второто), изменението на плана между издаването им и разрешителното на РИОСВ, но за първото разрешително, коментира Цветанка Павлова. Павлова обаче така и не обясни в какво точно се е състояла промяната в проекта, наложила издаването на второ разрешително. Според държавното обвинение именно там се появява този вид брегоукрепително съоръжение. Както Клуб Z писа, според документите на екоинспекцията по първоначален план то е трябвало да изглежда като стена. 

Днес Павлова посочи, че "като цяло проектът не е изменен". Първото разрешително е от февруари 2018-а, но веднага след издаването му екоинспекцията налага стандартната за областта забрана за строителни дейности заради гнездовия период на птиците. Второто разрешително е от септември, като за това време възложителят бил решил да промени плана - комплексът да е интегриран в съоръжението срещу свлачището. С това на практика се потвърждава, че промяната е била в "подпорната стена". Не стана ясно обаче какво налага две строителни разрешителни за един и същи комплекс. 

Тя коментира още, че РИОСВ през 2017 г. дава разрешение след оценка на курортния комплекс, а не на съоръжението. За това по думите й не се налагало да се прави нова оценка. Не обясни обаче защо в документите на екоинспекцията се говори за укрепване чрез пилоти, а не чрез "кутийки".

От думите на експерта на "ГБС турс" стана ясно още, че ДНСК е замразила строителството на втория етап, но не и на първия. Както е известно, началникът на ДНСК Иван Несторов наложи забрана за дейностите, като се появиха брожения, че тя е нарушена - строи се, без да е била отменена заповедта. А междувременно брегоукрепителното съоръжение вече е с издаден акт 16. Павлова обаче изчете в ефир въпросната заповед. И от нея става ясно, че забраната изключва завършването на "подпорната стена".