И Симеон Сакскобургготски се възмути от наличието на багери на Седемте рилски езера в Рила - споделяйки личен разказ за преживелици в планината миналия уикенд. 

Скандалът върви от началото на седмицата, когато в социалните мрежи се появиха снимки, на които се вижда как багер работи в близост до Седемте рилски езера. Дейността им бе спряна. Екоминистърът Емил Димитров-Ривизоро обясни, че багерите са били там, за да направят пътеки и да не гази всеки където иска. Той все пак призна, че може би не е трябвало да се прибягва до употребата на тежка техника. Премиерът Бойко Борисов поиска спиране на проекта, а екозащитници и екоминистърът Емил Димитров-Ревизоро да седнат, да пият "билков чай, мента, глог и валериан" и да се разберат как да се завърши работата.

Ревизоро отиде на място, констатира нарушения, закани се да санкционира и фирмата изпълнител. Това е "Юнайтид пропърти груп", избрана с обществена поръчка от ръководството на Национален парк Рила.

Сюжетът продължава да се развива. Царят и бивш премиер се намеси в темата, като разказа как в почивните дни той и съпругата му Маргарита се разходили в Рила. Но...

Ето и разказа му:

През изминалия уикенд  Царицата и аз се разходихме в Рила. Търсехме почивка сред хубавата ни природа. Боровец – един световен планински курорт. Горските пътеки.

Търсехме почивка сред хубавата ни природа. Боровец – един световен планински курорт. Горските пътеки.

Но вместо да се насладим на спокоен следобед, изтърпяхме същински ужас! И то не къде да е, а точно над самия курорт – пътя от Боровец в посока хижите „Марица“ и „Заврачица“! И думата „път” е силно казано. Този друм там мога да сравня само със следвоенна територия, подложена на бомбардировка. Път просто няма! Има ями, езера, скали, кал. Достъпен е, и то трудно, единствено с високопроходим автомобил! На никакво разстояние от престижен курорт, който трябва да обслужва и хижи и да бъде достъпен за туристи и планинари. Не мога да си обясня как е възможно подобно безхаберие или мързел от страна на хората, които са отговорни за поддръжката на пътищата и пътеките в Рила.

А същевременно ставаме свидетели на какво? Много средства се дават за изравяне и насипване с чакъл на пътеки във високата част на планината! Кощунство и некомпетентно поведение. Дано да не се превърне в нова „подпорна стена” или асфалтов път. Обиколил съм доста планини в Европа и такова чудо не бях видял.

Ако за тези багери е необходимо да  се намери работа – да ги пратят да поправят там, където наистина е нужно, а не да съсипват природата. Туристите бихме се радвали да видим едни нормални планински пътища!

Екоминистърът днес отново говори по темата - един път по БНТ и после - и в парламента. Сутринта рано пак заяви, че санкции ще има, а още в понеделник ще има проверка на място от експерти. Ревизоро дори анонсира, че очаква да се включи и прокуратурата в казуса.

Оказа се съвършено прав - още следобед наистина се появи разпореждане от Върховната административна прокуратура, която... възложи на министъра на околната среда и водите - тоест на него самия, мащабна проверка на случващото се:

"В изпълнение на конституционния прерогатив на прокуратурата по опазване на законността и защита на обществения интерес и на основание чл. 145 от Закона за съдебната власт Върховната административна прокуратура (ВАП) възлага на министъра на околната среда и водите (МОСВ) да извърши незабавна проверка - каква е причината в Национален парк "Рила" да е имало тежка строителна техника.

Проверката е образувана по информация в медиите за забелязани тежки строителни машини в района на Седемте рилски езера в Национален парк "Рила". Твърди се, че строителните дейности, осъществявани в района на езерото Бъбрека, са незаконосъобразни. По този повод ОП–Кюстендил е възложила проверка на  Областната дирекция на МВР, за което Върховната административна прокуратура е информирана.

Предвид изнесената в медиите информация, както и засегнатите обществени отношения, свързани с опазване на природата, националното и общочовешко богатство и достояние, и като специална форма на опазване, способстващи за развитието на културата и науката, и за благополучието на обществото ВАП намира за необходимо извършването на проверка, която е от компетентността на МОСВ. При нея следва да установи по документи и на място кое юридическо лице изпълнява дейностите по проекта, както и кой е разпоредил в Природния парк да се осъществява строителна работа с багери. Фирмата, извършваща дейностите, имала ли е изготвен, съгласуван и одобрен проект за строително-ремонтните дейности в парк "Рила".

За предприетите мерки и резултатите от тях ВАП следва да бъде уведомена незабавно."

Още преди това прокурорско съобщетие Ревизоро съобщи, че в понеделник на място ще отиде цяла комисия експерти по оперативна комися "Околна среда", за да провери целия проект. Според Емил Димитров този проект няма нужда от оценка за въздействието на околната среда (ОВОС). Той дори разви тезата, че ако се направи ОВОС, каквито настоявания има, след края на процедурата може да се окаже, че проектът е отличен, но еврофинансирането междувременно ще бъде загубено заради забавянето.

От думите му в парламента се разбра още, че е пил чай с еколози, но "няма да им бъда декор" - уж се били разбрали, после говорят за протести. 

Ревизоро съобщи още, че има проект за спасителна база на Рилските езера, каквато според него трябва да има, но се притеснява да го започне - ще излезе, че пак някой строи, щяло да има "почвайте, не почвайте, защо прозорецът е отляво, защо е отдясно". За проекта обаче са осигурени близо 500 хил. лв.