Article_top

Като юноша Исмаил Кадемир редовно е посещавал музея "Света София", изпълнявайки тайно ритуала на мюсюлманската молитва. Днес 75-годишният основател и директор на турската Асоциация за защита на историческите паметници и околната среда е човекът, който стои зад спорния иск към Държавния съвет, висшия административен орган в Турция, да превърне "Света София" в джамия. Това е крайната цел в живота му, на която Кадемир е посветил повече от 16 години лични усилия, пише в портрет на активиста гръцкият в. "Катимерини".

Роден през 1945 г. в бедно и консервативно семейство в село на северозападния бряг на Турция, Кадемир работи по-голямата част от живота си като учител по математика в различни училища в Бурса. Той се пенсионира след 33 години на преподаване през 2004 г., за да се посвети изцяло на създадената от него в асоциация на западния малоазийски бряг.

„Някога исках да променя живота на младите момчета и момичета чрез преподаване. Сега съм посветен на историческите паметници, които са уникални в културата на турската нация, да възстановя предназначението им и да променят живота на всички вярващи “, заявява той в интервю за турския канал "Хaбeр 7".

Въпреки че името на организацията на Кадемир е доста мъгляво, мисията му е ясна: да превърне редица музеи и исторически сгради в Турция в ислямска джамия, с най-емблематичната цел да направи това и с музея "Света София" в Истанбул.

"Света София" е построена между 532 и 537 г. по време на император Юстиниан I. Тя е била седалище на византийските патриарси до превземането на Константинопол от войските на Мехмед II Завоевателя през 1453 г. Султанът заповядва да бъде превърната в джамия. От 1935 г. до днес тя е музей, съгласно указ на основателя на модерна Турция Мустафа Кемал Ататюрк.

Както Кадемир обяснява в интервюта с турските медии и в книгата си „Светата джамия на Аясофия“, вдъхновението зад отдадеността му на ислямизацията на паметника идва през 1978 г., след посещение на тогавашния либийски премиер Абдул Ати ал Обейди в Истанбул.

"Либийският лидер искаше да проведе молебен в петък в "Света София", но музеят не му позволи да го направи", каза той и добави, че оттогава започва да събира различни документи с крайната цел да превърне световния паметник в джамия.

Музеят "Света София" на фона на Босфора. Снимка АП / БТА

През 2004 г. колекцията му от документи води до първата акция на асоциацията на Кадемир под формата на официално писмо до тогава новоизбрания министър-председател Реджеп Ердоган. Правният аргумент на Кадемир беше почти еднакъв с този на неотдавнашното му обжалване пред турския Държавен съвет. Основателят на асоциацията твърди, че постановлението на Министерския съвет от 1934 г. за превръщането на "Света София" в музей никога не е публикувано в правителствения вестник и че подписът на Ататюрк върху съответното постановление е подправен.

"Следователно желанието на султан Мехмед II да запази "Света София" като джамия все още е валидно, тъй като по същество това е негова лична собственост", пише той в писмото.

Въпреки че в продължение на 16 години аргументацията на Кадемир почти не се е променила, неговият подход към политическата сцена в сравнение с онова време е диаметрално противоположен. Ердоган изобщо не е отговорил на писмото на асоциацията от Бурса, в резултат на което Кадемир се е оплакал пред административния съд на региона, тъй като не получил отговор в установения законов срок. След това той е завел дело срещу "Света София", което е разгледано от Втори административен съд в Бурса през януари 2005 г. Той го е препратил към Десето отделение на Държавния съвет, който изрично отхвърля искането му с мотива, че не са изпълнени условията за отмяна на постановление, предвидено в закона за административната юрисдикция.

Кадемир се чувства маргинализиран, но не се отказва от усилията си. Турският Върховен съд поддържа решението на 10-то отделение през декември 2012 г., след което отхвърля искането на жалбоподателя за поправка на 6 април 2015 г. Въпреки това през 2019 г. Кадемир постига първата си победа, благодарение на молбата си за превръщането на музея Карие в западния край на Истанбул в джамия. Известният паметник е бил гръцки християнски манастир, преди да бъде превърнат от османците в джамия през 16 век, а след това в музей след постановление на Министерския съвет от 29 август 1945 г. Сдружението успява да спечели правната битка, създавайки първия „легален“ прецедент “за спорния случай със "Света София".

Днес Кадемир казва, че е въодушевен от по-широката обществена подкрепа за молбата му.

"Немислимо е едно и също място да функционира едновременно като музей и като джамия", каза той тази седмица пред турския всекидневник "Йени шафак" и добави, че реакцията от Гърция и християнския свят не го засяга.

„Не се нуждаем и от парите на никой турист, турската икономика е достатъчно силна. Надявам се тази изключително нелепа ситуация да бъде коригирана и с нетърпение очаквам решението на съвета “, завърши той.

 

Като юноша Исмаил Кадемир редовно е посещавал музея "Света София", изпълнявайки тайно ритуала на мюсюлманската молитва. Днес 75-годишният основател и директор на турската Асоциация за защита на историческите паметници и околната среда е човекът, който стои зад спорния иск към Държавния съвет, висшия административен орган в Турция, да превърне "Света София" в джамия. Това е крайната цел в живота му, на която Кадемир е посветил повече от 16 години лични усилия, пише в портрет на активиста гръцкият в. "Катимерини".

Роден през 1945 г. в бедно и консервативно семейство в село на северозападния бряг на Турция, Кадемир работи по-голямата част от живота си като учител по математика в различни училища в Бурса. Той се пенсионира след 33 години на преподаване през 2004 г., за да се посвети изцяло на създадената от него в асоциация на западния малоазийски бряг.

„Някога исках да променя живота на младите момчета и момичета чрез преподаване. Сега съм посветен на историческите паметници, които са уникални в културата на турската нация, да възстановя предназначението им и да променят живота на всички вярващи “, заявява той в интервю за турския канал "Хaбeр 7".

Въпреки че името на организацията на Кадемир е доста мъгляво, мисията му е ясна: да превърне редица музеи и исторически сгради в Турция в ислямска джамия, с най-емблематичната цел да направи това и с музея "Света София" в Истанбул.

"Света София" е построена между 532 и 537 г. по време на император Юстиниан I. Тя е била седалище на византийските патриарси до превземането на Константинопол от войските на Мехмед II Завоевателя през 1453 г. Султанът заповядва да бъде превърната в джамия. От 1935 г. до днес тя е музей, съгласно указ на основателя на модерна Турция Мустафа Кемал Ататюрк.

Както Кадемир обяснява в интервюта с турските медии и в книгата си „Светата джамия на Аясофия“, вдъхновението зад отдадеността му на ислямизацията на паметника идва през 1978 г., след посещение на тогавашния либийски премиер Абдул Ати ал Обейди в Истанбул.

"Либийският лидер искаше да проведе молебен в петък в "Света София", но музеят не му позволи да го направи", каза той и добави, че оттогава започва да събира различни документи с крайната цел да превърне световния паметник в джамия.

Музеят "Света София" на фона на Босфора. Снимка АП / БТА

През 2004 г. колекцията му от документи води до първата акция на асоциацията на Кадемир под формата на официално писмо до тогава новоизбрания министър-председател Реджеп Ердоган. Правният аргумент на Кадемир беше почти еднакъв с този на неотдавнашното му обжалване пред турския Държавен съвет. Основателят на асоциацията твърди, че постановлението на Министерския съвет от 1934 г. за превръщането на "Света София" в музей никога не е публикувано в правителствения вестник и че подписът на Ататюрк върху съответното постановление е подправен.

"Следователно желанието на султан Мехмед II да запази "Света София" като джамия все още е валидно, тъй като по същество това е негова лична собственост", пише той в писмото.

Въпреки че в продължение на 16 години аргументацията на Кадемир почти не се е променила, неговият подход към политическата сцена в сравнение с онова време е диаметрално противоположен. Ердоган изобщо не е отговорил на писмото на асоциацията от Бурса, в резултат на което Кадемир се е оплакал пред административния съд на региона, тъй като не получил отговор в установения законов срок. След това той е завел дело срещу "Света София", което е разгледано от Втори административен съд в Бурса през януари 2005 г. Той го е препратил към Десето отделение на Държавния съвет, който изрично отхвърля искането му с мотива, че не са изпълнени условията за отмяна на постановление, предвидено в закона за административната юрисдикция.

Кадемир се чувства маргинализиран, но не се отказва от усилията си. Турският Върховен съд поддържа решението на 10-то отделение през декември 2012 г., след което отхвърля искането на жалбоподателя за поправка на 6 април 2015 г. Въпреки това през 2019 г. Кадемир постига първата си победа, благодарение на молбата си за превръщането на музея Карие в западния край на Истанбул в джамия. Известният паметник е бил гръцки християнски манастир, преди да бъде превърнат от османците в джамия през 16 век, а след това в музей след постановление на Министерския съвет от 29 август 1945 г. Сдружението успява да спечели правната битка, създавайки първия „легален“ прецедент “за спорния случай със "Света София".

Днес Кадемир казва, че е въодушевен от по-широката обществена подкрепа за молбата му.

"Немислимо е едно и също място да функционира едновременно като музей и като джамия", каза той тази седмица пред турския всекидневник "Йени шафак" и добави, че реакцията от Гърция и християнския свят не го засяга.

„Не се нуждаем и от парите на никой турист, турската икономика е достатъчно силна. Надявам се тази изключително нелепа ситуация да бъде коригирана и с нетърпение очаквам решението на съвета “, завърши той.

Коментари

Питащият 's picture
Питащият
Питащият

И какво

И какво ако е джамия или църква , а не музей ? Сградата си е там . Чудят се уж вярващите тъпанари с какви простотии да се занимават . Ами ако има Бог, той няма нужда от такива идиоти .Защо да му пука колко пъти и къде се гъзил някой мюсюлманин или се е кръстил християнин ?
Rhapsody of fire's picture
Rhapsody of fire
Rhapsody of fire

Фанатик. Ако наистина я

Фанатик. Ако наистина я направят джамия, неминуемо ще стане голям сакатлък. Ще подпалят нова война ей така, от нищо.

Моите уважения

Към турците, които искат да се чувстват европейци в този космополитен град! Но...
Нека да направим едно сравнение с други мюсюлмани, владяли 6-7 века голяма част от югозападна Европа - маврите. ОСТАВИЛИ са след себе си голямо наследство в градоустройството, архитектурата, науката, медицината. Да припомня - най-голямата библиотека в средновековна Европа, водоснабдени и канализирани сгради по времето, когато в Париж са изхвърляли нечистотиите си на улицата, открития и постижения в медицината, астрономията , математиката, които са значими и до днес.
Какво са СЪГРАДИЛИ и ОСТАВИЛИ след себе си турците? Освен смърт и разрушения... Явно, че тук няма нищо общо религията. Така мисля!

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията