Драги български евродепутати,

Това, което ще прочетете тук, сигурно ще ви подразни, но напълно си го заслужавате.

Между вас имам, ако не приятели, то поне добри познати и това ме задължава да бъда откровен.

Вие се провалихте.

Вчера Европейският парламент прие пакета "Мобилност", вие загубихте позорно шумната си битка против него.

Че ще стане така, беше ясно от самото ѝ начало, защото:

  • не защитавахте българските шофьори, нито техния бранш, а част от работодателите в него, които явно разчитат на политически връзки;
  • служехте си с очевидни лъжи;
  • борехте се против Европа в България и против България в Европа;
  • отстоявахте не националния, а вашия личен интерес;
  • постъпихте безсрамно популистки, независимо от политическите ви цветове. 
  • зинахте за залък, който не е за устата ви и създадохте фалшиви очаквания у избирателите си.

Пакетът "Мобилност" означава, че българските шофьори в международните товарни превози няма да бъдат повече дискриминирани в заплащането и в условията на труда, когато работят в други държави на ЕС. До днес не чух смислено обяснение защо България трябва да се бори срещу това. Особено от социалистите, които би трябвало да се борят именно за него.

За десет години в Белгия съм виждал десетки примери на това как живееха и работеха българи, наети в т.нар. каботажни (т.е.) вътрешни за страната превози. Живееха като животни и получаваха почти същите грижи от работодателите си, наели ги в нарушение на белгийските закони, за да им излиза работната сила по-евтино, да не плащат задължителните възнаграждения и осигуровки и да не спазват изискванията за условия на труда и бита. Българските шофьори живееха в кабините на камионите си, къпеха се по бензиностанции, нямаха правната сигурност на белгийските си колеги.

В самото начало на похода ви срещу пакета "Мобилност", вие се аргументирахте, че отстоявате интереса на отрасъл, който създава 15% от БВП на България. Нагла лъжа. По данни на НСИ, които са общодостъпни, относителният дял на целия сектор “Транспорт, складиране и пощи” в БВП на страната през 2017 г. е бил 5,2%, а делът на целия сухоземен транспорт (автомобилен и железопътен) е бил 2,8%. Как очаквате при вашата "аргументация" някой да ви приема сериозно? Това е трудно у нас, камо ли в Брюксел и в Страсбург. Тогава попитах изрично: Откъде сте взели данните си? До ден днешен нямам отговор от нито един от вас. Очевидно не се чувствате задължени да отговаряте на въпросите на медиите. Вие сте над тях.

Вие заклеймихте пакета "Мобилност" като протекционистки и като нарушаващ свободата на движение на работната сила в ЕС. И тук излъгахте. Свободата на движение и установяване в ЕС не означава, че всеки може да отиде в друга дъжава членка и да подбива условията на трудовия ѝ пазар. Точно това правеше не само Бългрия. Правеха го и други страни от Централна и Източна Европа, чийто работодатели се опитваха да припечелят максимално от експлоатация на своите работници при субстандартни условия. Затова в Белгия имаше редовни и напълно оправдани протести срещу социалния дъмпинг.

Вие пропуснахте да обясните на българските си избиратели нещо, което знаете много добре - че социалната политика е област на споделена компетентност между ЕС и държавите му членки, и то "само по отношение на аспекти, специално определени в Договора на ЕС". Това означава, че главните правомощия в тази област са в ръцете на отделните държави и те са в пълното си право да защитават своя трудов пазар. Това не е "протекционизъм", а регулация, която гарантира, че конкуренцията няма да деградира до надпревара към дъното. Не са далече годините, когато България сама ще стане обект на социален дъмпинг от работници от Западните Балкани, Молдова, Украйна. Искам да ви видя тогава - същата песен ли ще пеете? Или ще бъде точно обратната, но пак "патриотична"?

Защо тогава изобщо започнахте тази битка? Защото тя изглеждаше много патриотична, особено за слабо информираната за ЕС публика, която у нас, както и навсякъде в съюза, е преобладаващо мнозинство. Вместо да просвещавате избирателите за Европа, което е ваш морален дълг, вие безогледно експлоатирахте незнанието им, за да гласуват пак за вас. И днес си получихте отплатата. Сега ви трябва враг, за да оправдаете провала си. Трябва ви лошата Франция ("Мобилност" е известен още като пакет "Макрон") или изобщо лошата Европа (защото за пакета, естествено, бяха всички по-големи икономики).

Не знам дали някои от вас се усетиха как влязоха в разказа на най-върлите евроскептици и еврофоби - за злата външна сила, свръхдържавата, империята Европа и героичния депутат от малката страна членка, който отива в Европарламента да брани своята нация (срещу заплата от около €7000  на месец плюс бюджет от над €20 000 за сътрудници и консултанти, пак на месец - за сметка на европейския данъкплатец). От какво ни браните, бе? От правилата на единния пазар на ЕС, благодарение на който безработицата у нас не беше двуцифрена далече преди коронавируса? Само в Гент българските граждани (главно роми и турци) са над 15 000. Ако бяха у нас, щяха да бъдат безработни. 

С какво всъщност в битката ви с европейските правила бяхте по-добри от Фараж, Салвини, Льо Пен, чийто главен мит експлоатирахте? Най-жалкото от всичко е, че в патриотарския си устрем имахте и подкрепата на правителството. Не съм виждал у нас по-голяма антиевропейска коалиция и по-голямо национално съгласие овен за този малоумен патриотарски юруш, който беше борбата ви против крамолния пакет. 

Урокът за избирателите от вашия провал е: не вие, Европа продължава да бъде най-добрият им приятел. От тази Европа сега българският бизнес ще чака финансова подкрепа срещу коронакризата. С тази Европа, на която така трагикомично и безсмислено се перчихте, сега правителството ще трябва да преговаря за фондовете от следващия ѝ бюджет, за влизане в Шенген и в еврозоната. И ако Макрон каже "не", не му се сърдете. Толкова го използвахте в пропагандата и агитацията си. Това има цена. И той може същото. Но когато започнахте героичната си битка, мина ли ви през ума колко тежи неговото "не" в сравнение с вашите 17 "не"-нца? Очевидно, не сте. Но за късогледството ви сега може всички да платим.