Договорът за отдаването на концесията на летище София беше официално подписан днес от министъра на транспорта Росен Желязков и партньорите от обединението "Соф Кънект". Това стана възможно, след като и последните обжалвания пред Върховния административен съд не бяха уважени и пътят пред сделката беше открит. 

На полагането на парафите присъства лично и премиерът Бойко Борисов, който заяви, че сделката е доказателство, че "нашите европейски партньори са добре дошли в България". 

"С такива европейски партньори съм убеден, че България ще върви напред. Надявам се, че летище София ще продължи да работи като едно от най-добрите в региона", подчерта премиерът Борисов.

Концесията е за срок от 35 години, в които се очакват инвестиции за 608 млн. евро и 24,5 млн. евро годишна концесионна такса. Основните идеи на "Соф Кънект" са да преустроят терминал 1 и 2, както и строителството на трети допълнителен терминал. Концесионерът се задължава да извърши и първоначално и еднократно плащане от 550 млн. евро. Тези пари според закона за държавния бюджет могат да отидат за покриването на част от огромните дългове на Българските държавни железници. Това е доста уникална ситуация, защото по принцип парите от концесиите отиват в т.нар. Сребърен фонд - за пенсии.

Кой спечели концесията? 

"Соф Кънект" е консорциум между френския инвестиционен фонд Meridiam, строителната компания Strabag и оператора на международното летище в Мюнхен. Трите компании участваха в сложна и оспорвана надпревара с още няколко други предложения, а изборът им беше - меко казано - странен. Последваха няколко обжалвания в Комисията за защита на конкуренцията, накрая делото се озова във ВАС, който не намери нищо нередно. 

Официалната оферта на обединението - за вече споменатите 608 млн. евро и 24,5 млн. евро концесионна такса - беше най-ниското предложение за инвестиции и третото най-високо конценсионно плащане. Тоест условията, които можеше да получи държавата, можеха да бъдат и по-добри. Основна тежест обаче изигра участието на оператора на летището в Мюнхен, което е едно от най-добрите в света, спечелило десетки награди през годините. Именно той ще има последната дума по отношение на дизайна, функционалността и потребителското изживяване на българското летище. 

Другият участник в обединението - Meridiam - е типичен инвестиционен фонд, който инвестира в дългосрочни инфраструктурни проекти по целия свят. Част от мегапроектите на компанията включват работата по нюйоркските летища JFK и La Guardia, както и редица големи проекти в Азия. Общо 71 с инвестиции, достигащи до почти 60 млрд. евро. 

Големият партньор на Meridiam в този проект е строителната компания Strabag - австрийски концерн, който през годините инвестира в няколко големи инфраструктурни проекта в България. По едно време дори беше официален спонспор на футболния "Левски". Отделно няколко медийни публикации свързаха фирмата с кръга около депутата бизнесмен Делян Пеевски, както и с друг бизнесмен, приятел на футбола - Кирил Домусчиев. Тези твърдения, наред с вече изброените проблеми при провеждането на концесията, навеждат на мисълта, че може би има скрити играчи. От Meridiam обаче категорично заявяват, че такова нещо няма, а изборът на Strabag е бил повече от логичен.

В специално интервю за Клуб Z преди няколко месеца от Meridiam отрекоха да знаят за каквото и да била връзка на Пеевски и Strabag.

Какво предлагат за летище София?

Модерна градска архитектура, излят бетон и повече стъкло. Квадратни сиво-бели блокове, които да приличат максимално много на тези в Мюнхен. "Соф Кънект" смята да използва максимално опита от летището в баварската столица, защото през годините то се е превърнало в символ на успешно. В момента е и единственото в Европа с 5 звезди. 

Още - изграждането на трети терминал, който да бъде свързан с втори и така да се получи жива връзка между тях. Много паркинги, които да поемат трафика, карго терминал на мястото на терминал 1 и превръщане на летището в минимол с много магазини, местни производители и създаване на усещане, че си в България. Така накратко могат да описани идеите на концесионера за развитие на столичното летище. От оператора на летище Мюнхен са категорични, че ще се заложи изключително много на преживяването на хората, на усещането им за удобство и за комфорт. Така например желанието е да използва максимално много дневната светлина за сметка на изкуствената. Разбира се, ще се следват и новите "зелени" тенденции за харчене на все по-малко енергия. 

Началото - генерална промяна на усещането за летище. Докато българското в момента е по-скоро сиво и мрачно, концесионерът предвижда повече лукс, повече атмосфера и повече удобства. Предполага се, че при перфектно изпълнение на плана за преустройството летище София ще може да приеме до 20 млн. пътници през 2043 г. за сметка на сегашните около 7 млн. лв. Таксите все пак ще се вдигат, но чак след построяването на терминал 3, а целта е те да останат по-скоро ниски, за да остане летището привлекателно за нискотарифните компании, които генерират огромен поток към българската столица. 

Една от интересните възможности обаче може би ще остане неоползотворена. "България еър" все още няма място в плановете на концесионера, поне доколкото той все още няма достъп до финансовото и техническото състояние на българския авиопревозвач. На въпрос дали се предвижда стратегическо партньорство между оператора и "България еър", от летище Мюнхен заявиха, че все още не могат да кажат и че всичко зависи както от самия авиопревозвач, така и от държавата. В този смисъл мъртвото течение, която отнесе националната компания в дълбочините на дълговата спирала, изглежда няма да приключи скоро.