Никой не иска да поеме на концесия спирките на градския транспорт в София. Това заяви зам.-кметът по транспорта Кристиян Кръстев пред БНТ днес.

Процедура за кандидатстване още не е обявена, но според зам.-кмета интерес имало само към спирки на най-оживените места.

Концесионерът поема ангажименти за демонтаж на съществуващите спирки, монтаж на новите спирконавеси и елементи около спирката - кошчета, знаци, електронни табла, а също така и поддръжката за целия срок на концесията - почистване, поддръжка ии пр. Естествено фирмите се надяват да печелят от реклама и дребна търговия, което прави привлекателни само места като хотел "Плиска", НДК и малко други.

"Въпрос на принципно решение е дали да се стартира процедура, за която има решение на СОС, но към нея няма интерес, или да се доработи, за да може да се направи работеща и все пак част от спирките да бъдат дадени", обясни Кръстев.

СОС одобри концесионирането на спирките за срок до 15 години още през 2018 г. Тогава кметицата Йорданка Фандъкова обясни, че пълен ремонт ще струва над 18 млн. лв., затова концесионирането и поддръжката чрез публично-частно партньорство е по-добър вариант за града. През 2019 г. обаче обяви, че спирките трябва да се поддържат от общината. Тази година идеята за концесия бе върната отново.

Остава още един вариант, обясни Кръстев - Центърът за градска мобилност да се занимава с тях.

"Тук обаче опираме до маркетинг и използване на рекламните площи. Търсенето и намирането на най-добрия вариант за управление на спирките трябва да бъде в интерес на гражданите, а именно - да имаме добра надежда спиркова инфраструктура и същевременно да имаме приходи от реклама и постоянна поддръжка", коментира зам.-кметът.

Според зам.-председателя на транспортната комисия в СОС Зафир Зарков, интерес към концесията няма заради пандемията, която доведе до спад на пътниците в градския транспорт.

А именно тези големи загуби са причината общината пак да обмисля концесията като вариант.

"Ако има интерес към концесията, реализира се по този начин. Ако не, остава във варианта, в който ние трябва да решим този въпрос със средствата на бюджета и ЦГМ", обясни Зарков.

По план концесията е разделена на 4 зони - за да е по-привлекателна за инвеститори и да не се позволи монопол. Спирките трябва и да са с еднакъв дизайн, който вече е изработен и дефиниран.