Кост от пищяла на динозавър от периода Креда показа нещо невиждано досега в древните големи гущери - признаци на злокачествен тумор, разказва Gizmodo.

Става дума за фибула, или кост на подбедрицата, открита през 1989 г. в Албърта, Канада. Тя е принадлежала на Centrosaurus apertus (от семейството на цератопсите), живял преди 76 млн. години.

Костта е била сериозно деформирана, но дълги години учените са смятали, че става дума за лечебна фрактура - изменение след счупване, което е често срещано при естествено зарастване.

През 1917 г. главният палеонтолог в Кралския музей на Онтарио Дейвид Евънс помага на свой колега от друга дисциплина - патологът Марк Кроутър от университета "Макмастър", да издирят пример за рак в динозаврите. Кроутър отдавна счита, че коварната болест няма как да е подминала големите гущери, и започва търсенето си в големите запаси на канадските музеи.

"Моят екип призна, че неправилната кост е необичайна за почивка и се нуждае от по-внимателно оглеждане", коментира Евънс.

Така изглежда скелета на Centrosaurus apertus, с оранжево е посочена конкретната кост.

Върху костта започват работа мултидисциплинарен екип, в който се включват палеонтологът Луиз Темерти и остеопатологът Снежана Попович. Крайните резултати от изследването им са публикувани в онколожкото издание на известния "Лансет".

Centrosaurus apertus е дребен цератопс, достигаш около 5,5 м дължина, с типичния за семейството дълъг рог на муцуната. А този конкретен динозавър е страдал от остеосаркома, или рак на костите, показва изследването. Учените са обработили и проучили фосила не като палеонтолози, а като лекари, изследващи човек за рак. С помощта на сцинтиграфия и деликатно отрязани парчета, огледани под микроскоп, те са успели да проследят развитието на болестта, увредила фемура на динозавъра.

Костта е била сравнена и със същата кост на друг динозавър от същия вид, но без малформации, както и човешка кост на човек, страдащ от остеосаркома. Това потвърдило диагнозата.

"Повечето ракови заболявания се проявяват в меките тъкани и има малка вероятност да фосилизират, което прави този екземпляр много специален", отбелязва Евънс.

Именно това е направило невъзможно откриването на рак при динозаври досега.