Кризата, предизвикана от COVID-19, доведе до спад на клиентите в големите търговски вериги, показват резултатите от анкета на тема "Как карантината повлия на модерната търговия?", в която са участвали осем от членовете на Сдружението за модерна търговия (СМТ). 

В сдружението членуват веригите Аванти, Billa, Deichmann, Kaufland, Lidl, Mr. Bricolage, Фантастико и Хиполенд. Пет от компаниите са в хранителния сектор, а три - от нехранителния, като някои от тях бяха принудени да затворят част от магазините си по време на извънредното положение.

Участниците в анкетата отчитат над 23 на сто среден спад на броя на клиентите и 11 процента спад на оборотите в рамките на първите шест месеца на 2020 година, пише днес БТА.

След първоначалния пик на презапасяване хората са започнали да пазаруват по-рядко, но по повече артикули и по-прагматично. По време на извънредното положение веригите са успели бързо да адаптират бизнес моделите си и не са допуснали дефицити от хранителни и други стоки от първа необходимост. 

Освен това в кратки срокове са изпълнили предписанията на здравните власти и са осигурили безопасността на своите клиенти и служители. В крайна сметка въпреки спадовете в оборота и броя клиенти като отговорни работодатели членовете на СМТ не са освободили служители заради COVID-19 и така повече от 20 000 българи са запазили работните си места.

По време на кризата, предизвикана от COVID-19, българите са пазарували основно продукти от първа необходимост на добри цени като храни, варива и консерви, хигиенни материали и продукти на промоция.

Друга промяна на потребителските навици е свързана с пазаруването по предварително подготвени списъци с цел да се прекарва по-малко време в магазините и покупката на повече продукти. В сектор "Направи си сам" хората са проучвали артикулите онлайн и са посещавали търговския обект, за да видят и тестват на място конкретни стоки.

В сектора на търговията с нехранителни стоки средният спад е с повече от 30%. Най-големите спадове са били отчетени при "Хиполенд" и "Дайхман" поради затварянето на магазини и отлагането на покупки на детски стоки, облекла и обувки.

Участниците в анкетата заявяват, че са работили много добре със своите доставчици, като са предоговорили срокове за плащане. Освен това веригите са подкрепили български производители, като са въвели нови продукти в асортимента си и са провели кампании за популяризиране на родните стоки. 

Българските потребители също са проявили съпричастност в условията на криза, което се изразява в повишено търсене на местни храни.
Само две от компаниите - Mr. Bricolage и Deichmann, са се възползвали от мярката 60/40. Останалите 6 вериги не са кандидатствали за подкрепа от държавата.