Кризата, предизвикана от COVID-19, доведе до спад на клиентите в големите търговски вериги, показват резултатите от анкета на тема "Как карантината повлия на модерната търговия?", в която са участвали осем от членовете на Сдружението за модерна търговия (СМТ).
В сдружението членуват веригите Аванти, Billa, Deichmann, Kaufland, Lidl, Mr. Bricolage, Фантастико и Хиполенд. Пет от компаниите са в хранителния сектор, а три - от нехранителния, като някои от тях бяха принудени да затворят част от магазините си по време на извънредното положение.
Участниците в анкетата отчитат над 23 на сто среден спад на броя на клиентите и 11 процента спад на оборотите в рамките на първите шест месеца на 2020 година, пише днес БТА.
След първоначалния пик на презапасяване хората са започнали да пазаруват по-рядко, но по повече артикули и по-прагматично. По време на извънредното положение веригите са успели бързо да адаптират бизнес моделите си и не са допуснали дефицити от хранителни и други стоки от първа необходимост.
Освен това в кратки срокове са изпълнили предписанията на здравните власти и са осигурили безопасността на своите клиенти и служители. В крайна сметка въпреки спадовете в оборота и броя клиенти като отговорни работодатели членовете на СМТ не са освободили служители заради COVID-19 и така повече от 20 000 българи са запазили работните си места.
По време на кризата, предизвикана от COVID-19, българите са пазарували основно продукти от първа необходимост на добри цени като храни, варива и консерви, хигиенни материали и продукти на промоция.
Друга промяна на потребителските навици е свързана с пазаруването по предварително подготвени списъци с цел да се прекарва по-малко време в магазините и покупката на повече продукти. В сектор "Направи си сам" хората са проучвали артикулите онлайн и са посещавали търговския обект, за да видят и тестват на място конкретни стоки.
В сектора на търговията с нехранителни стоки средният спад е с повече от 30%. Най-големите спадове са били отчетени при "Хиполенд" и "Дайхман" поради затварянето на магазини и отлагането на покупки на детски стоки, облекла и обувки.
Участниците в анкетата заявяват, че са работили много добре със своите доставчици, като са предоговорили срокове за плащане. Освен това веригите са подкрепили български производители, като са въвели нови продукти в асортимента си и са провели кампании за популяризиране на родните стоки.
Българските потребители също са проявили съпричастност в условията на криза, което се изразява в повишено търсене на местни храни.
Само две от компаниите - Mr. Bricolage и Deichmann, са се възползвали от мярката 60/40. Останалите 6 вериги не са кандидатствали за подкрепа от държавата.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни