Чисто теоритично Бойко Борисов и настоящият му кабинет могат да останат на власт и при избор на Велико народно събрание. Това заяви пред Клуб Z докторът по конституционно право Борислав Цеков.

"Въпрос на политическо решение е. Това е и целта - да се спечели време, да се маневрира", смята той.

Цеков поясни и че обикновеното Народно събрание остава да действа до деня, в който бъде избрано ВНС. След това Великото народно събрание може да изпълнява по изключение функциите на обикновеното, включително да избере и нов кабинет. Всичко зависи от решението на мнозинството.

И тъй като свикването на ВНС не се разглежда като решение на Народното събрание вследствие на криза, не се счита за нужно да има външна намеса при избиране на кабинет - т.е. няма служебно правителство, назначавано от президента, поясни Цеков.

В основния закон се посочва още, че "Великото народно събрание решава само тези въпроси от Конституцията, за които е избрано". На въпрос дали това означава, че първоначалният проект не може да бъде променян, Цеков отбеляза, че по-скоро не може да има например пет проекта за нова Конституция или промени в нея, а трябва да се разглежда един.

"Въпросът би бил дискусионен. Ако има предложения, които не отговарят на философията на проекта, те не би трябвало да бъдат обсъждани. Но това се решава от самото ВНС."

Емилия Друмева, бивш конституционен съдия, секретар на президента Румен Радев по правните въпроси: Конституция не се прави от една партия и в парламент като този - с нисък рейтинг

"Промяната в основния закон трябва да има някакво обяснение, оправдание, а то се съдържа в твърдението, че е необходим рестарт на държавата. Писането на нова Конституция не може да е дело на една партия, дело на цял народ е и заслужава обсъждане."

Това заяви в коментар за БНР конституционалистът проф. Емилия Друмева, сега правен секретар на "Дондуков" 2.

Както и други коментатори от днешния ден, и Друмева заяви, че не се изисква Велико народно събрание за голяма част от поставените днес от премиера Бойко Борисов теми за изменения в основния закон. Такова можело да се свика за промяна на броя на депутатите в обикновеното НС и ВНС.

По думите й в "този парламент, който е с толкова нисък рейтинг и приключва мандата си", не бива да бъдат внасяни изменения в основния закон. Това НС нямало "потенциал и не бива да бъде легитимирано с едно такова сериозно начинание".

Според нея една нова Конституция трябва да съдържа два основни компонента - разделение на властите (да се предложи нов модел) - "и не го виждаме в тези предложения", както и нови права на гражданите със засилена форма на защита, т.е. индивидуалната конституционна жалба.

За такава говори Радев при речта си в Народното събрание за старта на миналогодишната есенна сесия и днес Друмева напомни за това, че той сам е искал промени в основния закон и по други параметри. Това обаче не било състезание между "Дондуков" 1 и "Дондуков" 2. Проектът за изменения на Радев бил готов.

Друмева постави и питане каква е разликата дали ВСС ще е разделен на колегии, както е сега или на съвети, както обяви Борисов днес. Има ли конкретни предложения относно прокуратурата - как ще функционира тя. Постави под въпрос и предложението на ГЕРБ главният прокурор да бъде викан в парламента, за да отчита работата по наказателни производства. По думите й това "създава сериозни опасения за политизиране на дейността на прокуратурата".